handdator

Visa fullständig version : En trevlig "vas" från Svenskt tenn!

KJG
2008-05-11, 13:05
Tycker denna är trevlig att ha rosor i :)

http://i268.photobucket.com/albums/jj38/KarlJG/tennstop.jpg

Svenskt Tenn B9

brodertuck
2008-05-12, 15:35
Att den är märkt Svenskt tenn har nog inget att göra med designföretaget Svenskt tenn, men jag kan ha fel. Visa gärna stämplarna.

Eaglewoman
2008-05-12, 15:55
Jag har en skål som också är märkt Svensk Tenn. Vore kul att få veta skillnaden mellan företaget Svensk Tenn och att det är gjort av tenn. Ja ni fattar... :)

KJG
2008-05-12, 16:35
Att den är märkt Svenskt tenn har nog inget att göra med designföretaget Svenskt tenn, men jag kan ha fel. Visa gärna stämplarna.

I mitten på undersidan av skålen finns en rund stämpel med två änglar som står ansikte mot ansikte och något framlutade. Runt änglarna står det Svenskt Tenn Stockholm. Den har även en stockholmsstämpel.

Är det Svenskt tenn tro? Kanske kan fixa en bild senare om det behövs.

Mvh

KJG

Ulferic
2008-05-12, 17:28
Visst är det Firma Svenskt Tenns märke. Skillnaden mellan bara svenskt tenn och Firma Svenskt Tenn är stor om man ser det ekonomiskt. Att det sen ofta inte är någon större skillad i kvalite och utförande är en annan femma. Nu är Estrid Ericsons livsverk känt för kvalite och design så visst finns det skillnader.

KJG
2008-05-12, 18:07
Visst är det Firma Svenskt Tenns märke. Skillnaden mellan bara svenskt tenn och Firma Svenskt Tenn är stor om man ser det ekonomiskt. Att det sen ofta inte är någon större skillad i kvalite och utförande är en annan femma. Nu är Estrid Ericsons livsverk känt för kvalite och design så visst finns det skillnader.

Kul att det är Firma Svenskt Tenn, trodde själv att det var det. Ekonomiskt sett spelar det nog ingen större roll på just den här bägaren, den är rätt sliten på insidan. Finns det annars något värde att tala om i tenn överhuvudtaget?