handdator

Visa fullständig version : Intressant Järnskål???

T.N
2008-04-30, 11:20
Fick nyss tag i en skål av järn som jag faktiskt aldrig sett förut, saxar tobaksburkar ljusstakar etc.har man ju sett otaliga men inte en skål. Den härstammar från en familj i bergslagen och kan räknas ner en bra bit i släkten tydligen, men problemet är att jag inte kan tyda stämplarna:confused:har tittat i svenska järnstämplar och på nätet men inte funnit något än så hoppet är att någon av er ska kunna hjälpa. Kungakronor på bägge sidorna med två stämplar på varje sida om kronan, på ena sidan finns en mycket svag stämpel som jag bara kan skymta två bokstäver som troligen sitter ihop i varandra( troligen bruksstämpeln )sen sitter det på sidan två stämplar med i ena AP/AvS och i den andra KH. Hoppas att någon kan hjälpa på traven och tack på förhand.

Samlartrollet
2008-04-30, 11:34
Kan inte hjälpa dig men häftig var den.

E.B.
2008-04-30, 12:25
Mycket stilig tingest som skulle passa bra hos mig. Tror du inte att KH är bruket, dvs K?Hyttan. Faster har en tröskel hos sig med årtalsinskription, initialer samt initialer för hyttan den är gjord (nu kommer jag inte ihåg vilken men det är H som andra bokstav). Det kan med säkerhet beläggas då den är tillverkad vid hyttan som låg ett par hundra meter från där de bor.

Ulferic
2008-04-30, 19:13
Djäkligt spännade T.H. Har sökt i järnboken men inget stämmer med bokens stämplar. Tror som E.B. att KH är bruket/hyttan. Finns ett som stämplar KH och det är Käcksholm. Men då saknas en krona över KH. Så det faller nog bort. Formen är lite hand/tvättfat. Vet du vad det använts till? Kanske ett fyrfat. Väl värt att forska vidare med.

T.N
2008-05-01, 10:05
Jag kommer att forska vidare i denna tingest och om KH är bruket så finns ju ett par stycken men den som kanske ligger närmast är Klenshyttan. Lusläste för tionde gången svenska järnstämplar och hittade ett liknande märke som stämplarna på sidan om kungakronorna, ser ut som två s som ligger omlott och skulle det stämma så skulle det kunna vara sunnansjö som inte ligger långt hemifrån. Det som inte stämmer är ju kungakronorna som förbryllar men man får se vad som dyker upp.