handdator

Visa fullständig version : Dokumentation Bäckströms i Malmö

E.B.
2008-04-17, 19:48
Det finns ju ett gäng skåningar i församlingen, hoppas att ni kan hjälpa mig här. Denna lampett är märkt "E. Bäckström Malmö", är det någon ni känner till. Hittar inget vid en googling:confused:

Johan Pug
2008-04-17, 22:12
Läcker pryl. Ser skönt tung ut.

Vet inte mycket, men detta: Han är omnänd i Wettergrens L´art décoratif moderne en Suede, som Malmö museum gav ut 1925 inför världsutställningen. Kunde inte hitta några bilder på hans föremål i den, men sist i boken listas viktiga svenska konstindustrier och han är med, han hade tydligen lokal på Föreningsgatan 8.

Sedan har jag sett en del bronsföremål i klassicerande modern stil, som är gjorda av en Sune Bäckström från Malmö. Bilden nedanför är en skål som han har gjort. Honom har jag försökt få reda på mer om men inte hittat någonstans. De måste ju vara släkt på något sätt, tycker man.

E.B.
2008-04-18, 08:03
Så den skriften utgavs till utställningen i Paris där egentligen Art Deco "uppfanns" som term. Undrar om han var representerad där.

Sune Bäckströms bronser dyker ju upp på på bla moderna kvalitetsauktioner, kanske det finns ett släktskap?

Johan Pug
2008-04-18, 16:15
Ja, det framgår inte i boken om Einar B. är representerad men eftersom han är omnämnd borde det ju vara så.

Man tänker ju att det vore ett märkligt sammanträffande med två metallkonstnärer Bäckström samtidigt. Men så kan det ju vara.

E.B.
2008-04-25, 14:39
Mailade Malmö Museum och fick lite ny info:

"Jag har funnit en liten notis i Sveriges Näringsliv: Malmö, 1923, s. 291f
Einar Bäckström, Cicelör, Föreningsgatan 8 [bild på butiken]
Herr Bäckström har tidigare studerat vid die Deutsche Fachschule für Blechbearbeitung i Au. År 1918 grundade han firman här i staden vid Stora Nygatan nr 57, för tillverkning av belysningsarbeten och prydnadssaker samt för att driva handel med dessa alster i parti och minut. Det bör anmärkas, att alla mönster komponeras av Herr B. själv. Rörelsen bedrivs nu, såväl verkstaden som affären, i egen fastighet vid föreningsgatan 8, och sysselsättas där ständigt 6 á 7 personer."

Har några fler trådar ute för att se om vi kan få mer info.

Johan Pug
2008-04-27, 13:26
Mycket intressant. Väntar med spänning på eventuell fortsättning.

lizziett
2010-03-16, 22:45
Hej!
Denna etikett sitter på en vägglampa. Undrar om någon vet vem som är tillverkaren? På baksidan av lampan står det: Made in Sweden.

Kaptenen
2010-03-16, 23:16
Einar Bäckströms Metallvarufabrik i Malmö
http://www.roth.se/megaphosweb/megaphos.htm

Tillverkare av lampor och artiklar i brons och troligen också i tenn

På forumet Antikprat bidrog Kha med följande information i december 2009 och ett tack riktas också till Les som höll samman tråden.

Einar Bäckström var fabrikör i Malmö. Tituleras även som cicelör. Hade butik på Föreningsgatan 8.

Följande notis finns i Sveriges Näringsliv: Malmö, 1923, s. 291f
Einar Bäckström, Cicelör, Föreningsgatan 8 [bild på butiken]
Herr Bäckström har tidigare studerat vid die Deutsche Fachschule für Blechbearbeitung i Au. År 1918 grundade han firman här i staden vid Stora Nygatan nr 57, för tillverkning av belysningsarbeten och prydnadssaker samt för att driva handel med dessa alster i parti och minut. Det bör anmärkas, att alla mönster komponeras av Herr B. själv. Rörelsen bedrivs nu, såväl verkstaden som affären, i egen fastighet vid Föreningsgatan 8, och sysselsättas där ständigt 6 á 7 personer."

Sune Bäckström som också skulle ha tillverkat metallföremål i Malmö. Med största sannolikhet är detta Fredrik Sune Bäckström född 1900, som var en yngre bror till Sven Oskar Einar Bäckström och då rimligen varit knuten till företaget.

Följande annons var införd i Form nr 1 1934

Det hade varit intressant att se ett foto av lampan! :)

Kaptenen
2011-07-11, 21:56
Jag köpte denna målning på en 30 x 19,5 cm stor porslinsplatta i Malmö för ganska många år sedan. När jag först såg den tänkte jag på Staffan Hallströms "Ingens hundar" http://www.flickr.com/photos/36896620@N03/5001826566/ , men det är förmodligen tidsandan.

Jag försökte då att ta reda på vem Silvestri var men misslyckades. Idag hittade jag några väggtallrikar med typiska Venedigscener med bland annat gondoler signerade Silvestri G 1955 på worthpoint.

http://www.worthpoint.com/worthopedia/g-silvestri-moderne-it-1950s-venezia-platter

Jag fann också några målningar daterade 1962-76 med motiv från Venedig och konstnären namnges Silvestri Giorgio.

http://www.arcadja.com/auctions/it/giorgio_silvestri/prezzi-opere/319374/

PÅ baksidan har plattan en sliten etikett eller prislapp samt en etikett från Bäckströms, Malmö.

Den sista bilden är lånad från tallrikarna på worthpoint

Upplysningar om Silvestri eller Bäckströms, Malmö tas tacksamt emot!:)

Kaptenen
2011-12-15, 12:42
Jag har slagit samman trådar som handlar om Bäckströms i Malmö, eftersom jag fann en annons i Vecko-Journalen nr 36 1935. Jag har tidigare inte kopplat väggplattan till Bäckströms, men typsnittet överensstämmer.

Takkrona i brons Nr 3509, Bäckströms belysningsarmatur erhålles i de flesta armaturaffärer över hela landet. Einar Bäckströms Metallvarufabrik- Malmö

107411

Vas i brons med samma typsnitt på stämpeln, höjd 13,5 cm

107413107412