Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blågrönt glas i massor!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Tack för det snabba svaret! Finskt glasbruk, alltså?
    Har du sett många olika färger?

    Comment


    • #32
      Nej, Jag har bara två ofärgade.

      Comment


      • #33
        Okej.

        Hittade min på Kupan idag, är mycket nöjd! Gav 35 kr.
        Vad gav du för dina?

        Comment


        • #34
          Jag tror säkert att jag har sett sex färger som jag kommer ihåg . Finns säkert flera av dom . Sök på Pala på Tradera så får du se många färger . Finns i flera våningar också men jag är ej säker på att dom kallas Pala

          Comment


          • #35
            Jag har redan kollat Tradera, såklart.

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av madame_on_fire Visa inlägg
              Okej.

              Hittade min på Kupan idag, är mycket nöjd! Gav 35 kr.
              Vad gav du för dina?
              Jag minns inte nu, det var så längesedan jag köpte dom.
              Tror i allafall inte att det var mycket.
              Kanske som du och i sånt fall var det ju dyrt eftersom jag inte fick någon färg.

              Comment


              • #37
                Kecke, där har du en poäng!
                Du fick ju faktiskt ingen färg.

                Jag är tokig i den här kulören. Min samling växer ständigt. Snart har jag inte plats med mer. Jag bor i en etta på 27kvm, med min sambo. Haha!

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av madame_on_fire Visa inlägg
                  K
                  Jag är tokig i den här kulören. Min samling växer ständigt. Snart har jag inte plats med mer. Jag bor i en etta på 27kvm, med min sambo. Haha!
                  Då skulle nog den här storleken på samlingsföremål passa bättre.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Pala vasen har väl kopierats ganska friskt vad jag förstår, finns det något bra sätt att konstatera om det är äkta eller kopia?
                    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                      Pala vasen har väl kopierats ganska friskt vad jag förstår, finns det något bra sätt att konstatera om det är äkta eller kopia?
                      Ojdå, det visste jag inte att någon bemödat sej om att kopiera den här.
                      Hoppas någon vet?

                      Comment


                      • #41
                        Just mitt exemplar har klistret kvar efter originaletiketten. Jag har kollat hur originaletiketten ser ut på andra Pala-vaser än min egen, och det ser ut som en Riihimäen Lasi-etikett suttit där.

                        Comment


                        • #42
                          Har du några små ränder också på vasen?
                          Se flaskan av Tynell i den här länken. http://www.precisensan.com/antikforu...=tynell&page=2
                          Den har små glasränder på sej. Likadana finns på mina vaser.

                          Comment


                          • #43
                            Kecke, ja, det finns ränder.. De är inte jättesmala, men det finns några ränder på varje sida i glaset..

                            Måste också visa när jag invigde mina Puck dessertskålar, som jag turligt nog hittat i rätt kulör.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av madame_on_fire Visa inlägg
                              Jag visar min glas-samling av blågrönt konstglas. Den innehåller än så länge bara 21 föremål, men växer ständigt!

                              Kommentera gärna massor och skriv allt ni vet om mina föremål.


                              Föremål 1;
                              Jag börjar med min favorit, en konfektskål från Elme Glasbruk i Älmhult, Småland. Har sett de här i rökfärgat och brunt också. De förekommer med det här mönstret som sockerskålar och gräddkannor också, har jag sett.
                              In the beginning fick jag veta att denna kom från Riihimäki, sedan; från Pukeberg, återigen Riihimäki. Googlade på jakt efter en vas och stötte på dessa; sugar7creme i både petrolgrönt och rökfärgat på finska sidor. Vem har rätt? Designen/färgen är exakt densamma så jag tror inte de tillverkats vid bruk både i sverige o finland.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment


                              • #45
                                Hejsan,jag ser att jag nog får leta reda på en massa blågrönt glas jag har om du skulle vara intresserad

                                Comment

                                Working...
                                X