Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

210 år sedan Bernadotte valdes till svensk tronföljare den 21 augusti 1810

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 210 år sedan Bernadotte valdes till svensk tronföljare den 21 augusti 1810

Dags för oss i Pesanien att fira jubileum...

Märkesåret 1809-2009 förflöt obemärkt på forumet, men Gustav IV Adolfs regeringsperiod har inte i den grad lämnat så många rojalistiska minnesföremål som Karl XIV Johans. Den 21 augusti 1810 valdes i Örebro efter stor dramatik Jean Baptiste Bernadotte till svensk tronföljare av Sveriges Riksdag.

Jag tror mig veta att denna tråd kommer att innehålla allt vad gäller föremål i olika material, gjutjärn, tenn, brons, mässing, koppar, silver, keramik, porslin, trä, glas, papper m m.

Högt och lågt blandas i en sann rojalistisk yra!!!

Det låg ett skimmer över Gustavs dagar... och därför har förmodligen en hel del föremål märkta med tjusarkonungens kända monogram GIII tillverkats till våra dagar långt efter hans död, men hur är det egentligen med Karl XIV Johan-föremål, slutade dessa tillverkas efter 1844?

Ja, den frågan kan vi förmodligen besvara framöver när bilder och information flutit in.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2010-01-12, 21:40.

Bronsplaketten ovan Karl Johan som romersk fältherre. Ej signerad, på baksidan i ovankant ingjutet Carl XIV IOHAN. Diameter 9 cm.

Miniatyrparianbyst, ej märkt, men på baksidan djupstämplad Carl XIV (märk väl ej Johan). 7 cm hög.
    Bifogade filer

Comment

Matsked stämplad 1829 av Johan Ulinder som var verksam i Härnösand 1811-1847, alltså under hela Karl Johans regeringsperiod 1818-1844.

Varför denna sked har fått Karl Johans krönta monogram uppburet av fabeldjur, kan man fråga sig. Hände det något särskilt i Härnösand 1829? Hur det än var med den saken, så blev inte Johan Ulinder rik. Han dog 1847 utfattig och de efterlevande fick hjälp till begravningen.
      Bifogade filer

Comment

Hållå Kapten, Kul idé, jag gillar de där tvärvetenskapliga ämnena som går mer på ytan än på djupet. Ja, konsten att skiva en limpa brukar man säga.
        Mitt förmodligen enda bidrag blir denna plunta med skepp på magen och ett fint graverat/etsat monogram på baksidan. Frågan om pluntan är från tiden måste besvaras ja, jag har flera likatade med OI och OII, så jag tror man hade koll på regeringslängden även utanför Pesaniens gränser. So long...not too far.
        PS. Hoppas den där kaffekoppen dyker upp, coronation muggs, har varit ett av mina tidigaste samlarområden.
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Matsked stämplad 1829 av Johan Ulinder som var verksam i Härnösand 1811-1847, alltså under hela Karl Johans regeringsperiod 1818-1844.

Varför denna sked har fått Karl Johans krönta monogram uppburet av fabeldjur, kan man fråga sig. Hände det något särskilt i Härnösand 1829? Hur det än var med den saken, så blev inte Johan Ulinder rik. Han dog 1847 utfattig och de efterlevande fick hjälp till begravningen.
          Hallå Kapten. Suveränt arbete och fin design. Fabeldjuren är släkt med griparna
          som är släkt med mig. Balzar och kungen var kompisar, eller hur Ulferic? Ja, nonsens, men de där besticken gillar jag. So long...
          Last edited by Kim von Platen; 2010-01-12, 16:48.

Comment

Detta stop har CarlXIVJohan i locket ,tilllverkad under hans sista år som regent1944 och Oscar I på sidan som tillträdde då.
            Lite kul att det är från "rätt år"
            Bifogade filer

Comment

Då borde "rätt år" vara 1844.

Comment

Vilket mottagande!

Trassligt värre var det dock i Helsingborg den 20 oktober 1810 när Karl Johan tog sina första steg på svensk jord och omfamnades av riksmarskalken Henric von Essen. Det bar sig inte bättre än att deras ordnar och kraschaner fastnade i varandra. Karl Johan fann sig snabbt: Låt oss se det som ett gott omen att vi ständigt kommer att vara förenade!.

Det här är jättespännande! Vad får vi se härnäst?

Jag jämför med intresse porträttet på tennkannan, där förlagan är utförd av hovmedaljgravören Ludvig Persson Lundgren, som var anställd på Myntverket mellan 1830-1853 och graverade alla stampar till mynten som präglades under denna period.
                Hårfästet har krupit längre bakåt och halva örat är inte längre täckt av hår.

Segla du min wänn, komm snart igenn!
                Last edited by Kaptenen; 2010-01-12, 19:19.

Comment

Ursprungligen postat av bege Visa inlägg
                  Då borde "rätt år" vara 1844.
                  Självklart skall det vara 1844

Comment

Har ägnat två dygn till att lösa ispropp i avloppet. Nu rinner allt i rätt riktning. Konung Carl är där jag bor en kung att tacka mycket för. Fästningen och även delvis Göta Kanal. Lockar till sig turister som vi bybor kan tjäna en eller flera penningar på. Även Baltzar är räntabel.
                    Fick i hastigheten fram två Carl. Gjutjärnet stämplat Finspong, Den andra förmodligen lokalt hobbyarbete.
                    Bifogade filer

Comment

Föremål i tidens anda - empirens - tillåts väl också?
                      Just nu hittar jag inget relaterat till Carl XIV Johan, men väl en ljusstake som säkerligen skulle ha accepterats, åtminstone på hans sommarresidens.
                      Bifogade filer

Comment

Sybordet i hallen har alltid velat vara med på bild och nu är det väl extra lämpligt.........
                        Bifogade filer

Comment

Jag hoppades att få se just Finspångsfatet igen. För ett par år sedan såldes ett på Tradera. Tyvärr blev inte mitt bud överfört och registrerat i tid pga datortrassel. Det är ett fantastiskt gjutjärnsföremål.

Den lilla bysten har jag ett svagt minne av att jag stött på tidigare och jag undrar om inte det är ganska många i regentlängden som avporträtterats och jag har för mig att det är Norrahammars bruk, men jag har absolut inga belägg för det.

Comment

I all sin prakt skulle man väl kunna säga..........
                            (Emile Maseré, Karl XIV Johan, 1843. Olja på duk).
                            Bifogade filer

Comment

Blev så till mig av att få se Ulferics fat att jag glömde att läsa Era inlägg Gideon och Prylsnubben! Visst det passar väl utmärkt att visa föremål i empire, senempire som också går under beteckningen Karl Johan eller Biedermeier.

Ljusstaken med gripen är en bra representant för empirens vurm för högkulturerna i Egypten och Rom. Vem har tillverkat den?

Vilka sylvassa ben bordet har! Kan det vara ett herrgårdsarbete?

År 1843 låter kungen avporträttera sig och tala om stylad interiör. Bordet, ett porslinsbord från Sèvres, som var en gåva från Frankrikes kung päron, dvs Louis Philippe samma år. På bordsskivan finns ett motiv från Pau, varifrån Karl Johan härstammade och runt om detta motiv porträtt av Henrik IV och hans närmaste.

Till vänster syns hederslegionen med dess röda band, själv bär han Serafimer- och Karl XIII:s-orden och till vänster om denna Svärdsordens svärd som delades ut för tapperhet i fält. På golvet nonchalant placerade kartor i fodral och på spishyllan tazza och vas i Älvdalsporfyr. Om jag inte missminner ägde han själv porfyrverket. Det finns säkert mycket mera att säga om Maserés porträtt. Men han har lyckats att fullkomligen proppa den full med symboler på Karl Johans livsgärning. Jag tror inte att något annat av Karl Johans-porträtten är så till den milda grad arrangerat som detta.

Comment

Working...
                              X