Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En mycket fin skål som du funnit, Bodil!

    I boken BoFajans keramiktillverkning i Gävle finns denna information om modellnummer 1592:
    Skål. Glasyr/dekor: Flerfärgad, F. Storlek:0,4 liter. Signatur: AE (Allan Ebeling). Tillverkningsår: 1925-34

    Angående glasyr F anges följande: Tomatröd halvmatt glasyr med flerfärgad dekor Tillv.år 1934

    Artikelnrummer 1593-1595 är skålar i storlekar 0,8 l, 1,4 l och1,7 liter, vilka har samma dekor som 1592.
    Övrigt med denna dekor är dekorationsfat, tillbringare, kannor, assiett, krus och mugg. Samtliga formgivna av Allan Ebeling.

    Comment


    • Tak for svar - Bo Fajans skål

      Hej Bengt, Tusind tak for et hurtigt og præcist svar! Det er dejligt at finde ud af nyt om svensk keramik og jeg vil nu undersøge om bogen kan lånes gennem mit lokale bibliotek.

      Tak og forsat god weekend!
      Bodil

      Comment


      • Redan "suddig" glasyr blir inte lättare att fotografera. Men här är ett försök på en trevlig vas med irisglasyr och där ett tränat öga möjligen kan utläsa att Gabriel Fajans varit hos B Gefle och gjort 5006. 15 cm hög.
        Jag passar på att visa en skålstake (nytt ord?) för tre ljus - inte advent precis men Bo Gefle.
        Bifogade filer

        Comment


        • Mitt lilla bidrag till tråden, har kanske varit med men hittade ingen rakt upp och ner.
          Nummer 4404 Grafit.
          Bifogade filer

          Comment


          • Måste få visa en otroligt härlig liten kruka från Bo Fajans. Tittar man på stämpeln så är det den första med B Gefle med en 2:a under. Tycker den är väldigt vacker i glasyren. Undrar om någon vet lite mer än vad jag har här att säga.





            Click image for larger version

Name:	20170131_135402.jpg
Views:	1
Size:	70,4 KB
ID:	564670Click image for larger version

Name:	20170131_135422.jpg
Views:	1
Size:	84,3 KB
ID:	564671Click image for larger version

Name:	20170131_135436.jpg
Views:	1
Size:	30,9 KB
ID:	564672

            Comment


            • [QUOTE=MrTompa;264045]Måste få visa en otroligt härlig liten kruka från Bo Fajans. Tittar man på stämpeln så är det den första med B Gefle med en 2:a under. Tycker den är väldigt vacker i glasyren. Undrar om någon vet lite mer än vad jag har här att säga.

              Tvåan är säkert storleken, alltså den näst minsta. Här har Du lite godis att fördriva tiden med..........................................

              Comment


              • I boken om Bo Fajans har Birgitta Lundblad skrivit att KK står för "gråvit antik konstglasyr (krackelerad) med grön dekor 1942 - 53". Fatet är hela 34,5 cm diam. Etiketten är lite skadad men i övrigt fint skick. Nr 085.
                Bifogade filer

                Comment


                • En flodhäst som bokstavligen äter pengar, med myntinkastet mellan tänderna, ses nog inte till vardags. Speciellt inte en sådan som sparbössa med B GEFLE stämplad på magen, vilket också säger att den är tillverkad kring eller lite före 1924.
                  Flodhästen är bred och stabbig, inte minst med sin längd av 25 cm.

                  Click image for larger version

Name:	Flodhäst Gefle 1a.jpg
Views:	1
Size:	67,0 KB
ID:	565434

                  Click image for larger version

Name:	Flodhäst Gefle 2a.jpg
Views:	1
Size:	76,4 KB
ID:	565435

                  Under stämpeln har den en signering som jag tolkar som AE. Osökt tänker man förstås på Allan Ebeling, men hans monogram har ju spetsiga bokstäver. Å andra sidan kan han ha ändrat den i början av sin karriär hos Bo fajans, men belägg saknas idag.
                  Att signeringen liknar den som Axel Elfstrand i Sjöbo använde, kan ha spelat in och ändrades just därför. Vem vet?
                  1922-24 var han anställd av Gabriel Burmeister, därefter av Bobergs 1924-28.
                  Vad tror ni?

                  Click image for larger version

Name:	Flodhäst Gefle 3a.jpg
Views:	1
Size:	73,8 KB
ID:	565436

                  Comment


                  • Stor miniatyr

                    Hela 10 cm hög är denna "miniatyr" av Eva Jancke Björk. Den har nr 3517.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                      Mycket intressant att få ta del av Birgitta Lundblads kunnande.
                      Tack för det, Simco!
                      Tack också för att du gick vidare och sökte information om ditt krus.

                      Jag har en del "B/Gefle"-märkta föremål, men tyvärr är dom inte tillgängliga för fotografering. Återkommer med bilder på dom senare.

                      En vas från Gabriel Burmeisters tid vid fabriken kan jag i alla fall visa.

                      Hoppas också att få se andra bilder på keramik från Bobergs fajansfabrik.
                      Gillar dessa föremål av Gabriel Burmeister tillkomna före Gabrielverken bäst.
                      De första från Vittinge är ju riktigt svåra att hitta, dessutom vet man inte
                      vilka som Burmeisters hand ligger bakom.


                      Samma problem är det med föremålen från Uppsala-Ekeby 1920-22, sällan
                      eller aldrig är de signerade med hans namn.

                      Lättare då med dessa från hans tid på Bobergs 1922-24, visserligen är dom inte
                      heller så lätta att hitta men de man hittar är alltid lätta att identifiera.

                      Från vänster ses nr 5260, 5273 samt nr 5236 på luftning.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Stiliga som bara den!

                        Verkliga skönheter som man inte kan titta sig mätt på!

                        Tack för bilderna, prylsnubben!

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                          Den här lilla bo fajansaren undrar jag lite över. Djupstämplad med BO, signerad med SL eller S4 samt 1929. Vem kan det vara?
                          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Hej wasisdas!
                          Underbart krus!
                          Modellen finns med i 1928 års priskurant under handdekorerade fajanser komponerade av Allan Ebeling och Eva Jancke-Björk.
                          Den står benämnd som No. 1706 H, krus 0,45 lit., Kr 2:40-
                          Ditt krus har en annan dekor än den i priskuranten och jag gissar på att SL är en målarsignatur.
                          Någon som har Bo fajansboken kanske kan komma med närmare information.
                          Gratulerar till ett fint krus, med stor vill ha-faktor!

                          Nu hittade jag, det är Allan Ebeling som formgivit modellen.
                          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Den tidiga noteringen 1929, gör kruset mycket begärligt för tvättäkta BoF-samlare.
                          Vet inte vad SL är för något, och det finns ingen dekoratör med de initialerna, men S4 däremot kan vara beteckning för glasyrprov.
                          S4 är dock inte med i Bo Fajans-boken glasyrregistrer för produkter som såldes över disk.

                          Jag tror att författarinnan Birgitta Lundblad skulle finna kruset intressant att titta lite närmare på.
                          Gissar att Allan Ebeling som var både högt och lågt 1929-1930, dels Bobergs, dels UE och dels Steninge
                          tog med sig sin egen modell och dekorerade den i sin nya egna verkstad Svensk Lerkonst (SL) i Torshälla.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                            Stiliga som bara den!

                            Verkliga skönheter som man inte kan titta sig mätt på!

                            Tack för bilderna, prylsnubben!
                            Tack själv Bengt H. Riktigt hedrande att bli omnämnd
                            i Ditt fantastiska arbete om kruk och kakelungsmakare
                            i Dalarna.

                            Comment


                            • Är även detta Eva Jancke Björk? Den har ingen märkning undertill vilket bo fajans har haft i alla fall som jag vänt på vaser. Men det påminner om en av hennes serier otroligt mycket.

                              Click image for larger version

Name:	bo.jpg
Views:	1
Size:	112,2 KB
ID:	567150
                              Collecting everything and nothing!

                              Comment


                              • Steninge verkstad

                                Nog bör det vara samma tillverkare som denna.......
                                (inlägg 153-sid.16).

                                Comment

                                Working...
                                X