Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klotvas med hästar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Klotvas med hästar?

    Passar på att slänga in en till fråga.
    Undrar om någon vet var denna klotvas kommer från?
    Den är mer mörkt koboltblå i verkligheten och ser ut att vara tillverkad i en delad form med tre skarvar som löper längs med vasen. Tycker att mönstret uppe vid kanten påminner om en Elme-vas jag sett tidigare.
    Tacksam för alla svar.
    Bifogade filer

  • #2
    Det kommer från Glimma glasbruk, finns i flera färger och i frostat glas
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Suveränt Maria!
      Tack så mycket för informationen!
      Hoppas du hade en trevlig födelsedag.

      Mvh Simco

      Comment


      • #4
        Kallas även för hästakula...finns tyvärr nytillverkade från portugal dit formarna hamnade efter konkursen...

        Comment


        • #5
          Jag kunde ha svurit på att den kommer från Tjeckoslovakien, men jag har inte sett den i någon produktionskatalog. Däremot finns den på nätet (om det nu är samma?):

          http://www.liveauctioneers.com/item/4030111

          http://www.worthpoint.com/worthopedi...czechoslovakia

          Det gick en på Tradera bara för någon dag sedan, jag blev förvånad över hur många bud den fick, men om folk trodde (om det nu inte är det) att det var Glimma så...:

          http://www.tradera.com/item.mvc/view...onId=119846043

          MvH
          Emil

          Comment


          • #6
            det är ju möjligt att dom är gjorda i fler länder,,det kan ju vara så att glimma i sin tur har kopierat modellen eller att glimmas har blivit kopierad...men glimma har gjort dom under många år,,,

            Comment


            • #7
              Jag har flera med Glimma etikett, och den mörkblå varianten finns på Glimmas glasmuseum i Glimåkra. Att vasen även är tillverkad i Tjeckoslovakien, var en nyhet för mej, det är ju tur att det står Czechoslovakia i botten på dom. Bifogar (dålig) bild på en i frostat glas med Glimma etikett.
              Bifogade filer
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #8
                Glasvärlden i ett nötskal...

                MvH
                Emil

                Comment


                • #9
                  finns även att beskåda på västergård i Glimåkra...

                  Comment


                  • #10
                    Dom ser ju ut att vara luftblåsta i maskin, mynningen och botten talar mycket för det, men vackra är dom, tydligen en fin järnform.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #11
                      Fantastisk!!!
                      Tack för alla inlägg!
                      Kul att se den Tjeckoslovakiska vasen och Marias med Glimma-etikett.
                      Att vasen finns på på Glimmas glasmuseum i Västergård var roligt att veta.
                      Intressant att få reda på tillverkningsmedtod. Ja glaset är ibland riktigt klurigt att sätta identitet på så detta är ju ett lysande exempel på hur värdefullt det är med flera kunniga personer inom olika områden.

                      Tack än en gång, Maria, Dakota, Emil & Hirvi för hjälp med min hästakula!

                      Mvh Simco

                      Comment


                      • #12
                        Oj, det föregående blev visst mitt 1000:e inlägg här på PES och ett glatt sådant!
                        Trevlig kväll alla pesare!

                        Comment


                        • #13
                          Grattis, det är upp till 1000 som är jobbigt. Till 10 000 går det av bara farten.
                          (Kan ha blandat ihop ovan med pengar och miljoner eller ngt) =)
                          Pes är mitt google.

                          Comment


                          • #14
                            Tack wasisdas!

                            Ha, ha jag är rädd att det bara rasslar till! Man sitter där 10 000.- fattigare, men med
                            10 000 fler inlägg på PES för att man bara måste visa eller veta eller var prylen kommer ifrån.

                            Comment


                            • #15
                              Västergård är ett kombinerat matställe/boende som har en fast utställning med glimmaglas,,,DETTA ställe ligger i Glimåkra,,,blev lite fel som Simco skrev...

                              Comment

                              Working...
                              X