Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Fartyg och båtar i lten skala... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Litet format, stor historia...

    Ja, ja, ja. Hallå förresten. Visste du att den där Chapmans skuta där på Skeppsholmen som är trevligt belyst i mörker har ett säljande syfte? Bekostas av Hotel Reisen på Skeppsbron till förnöjelse för gästerna.
    Tack för bidrag och intressant historia.

    Bifogar en bild som anlände idag. Ett vykort, kort och gott.

    So long....
    Bifogade filer

    Comment


    • Tack Kimmen.
      Apropå Reisen, kolla inlägg 16 på den här tråden så ser Du hela härligheten.

      Comment


      • Understundom, dock inte alltför ofta, får jag för mig att titta igenom gamla gömmor. Denna tämligen sällsynta företeelse drabbade mig i eftermiddags, då jag letade efter en speciell sak. en så´n där sak ni vet, som man har lagt så att man ska veta var man har den
        Nåväl, det blev ändå lite trevligt för jag hittade två gamla vykort, från Barcelona respektive Madeira. Vykorten skickade min farfar till min pappa och de är poststämplade 1926. OCH de har "båtar i liten skala" som motiv och således kan jag bidra lite i tråden
        Dessutom i färg, vilket jag tror var ganska ovanligt vid den tiden.
        Bifogade filer

        Comment


        • Hallå Tina,
          Trevligt med hälsningar från Spanien, och när det är personligt, dubbelt kul.
          Nog fanns det kolorerade vykort i slutet av 20-talet och teknikerna varierade,
          det var experimentens tid. Min sjömansgosse är nog före 1930 och tryckt som lito.
          Dina bilder ser ut att vara sv/vita fotografier med påtryck i några färger (kallas ibland
          duplex). Men jag är inte bombsäker, hoppas någon expert vill tycka till...
          so long och tack...

          Comment


          • M/S Prinsessan Margaretha - här på en plåtlåda för godis och från 1950-talet. "Sessan" med en liten krona, och Göteborg kan man skönja. Och i innehållet finns inte bokstaven E nämnd! 21 x 14 x 4,5 cm.
            Bifogade filer

            Comment


            • såg att du samlar på Elastolin figurer och Plastinol figurer ?

              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Gillar det mesta som har med hav och sjö att skaffa. Här tänkte jag samla Pesaniens samlade flotta i ord och bild. Får jag bjuda in till en tur med en liten kutter (skalenlig) eller varför inte gå ombord på en liten slätskonare? Vem vet vart seglatsen leder. Välkommen ombord med dina bidrag... so long...
              såg att du samlar på Elastolin figurer och Plastinol figurer, eller har jag fattat fel ? Jag skickar en länk om det kan intressera. Mvh - Mats : http://www.sabines.se/index.php?page=showcat&cat=5

              Comment


              • Ursprungligen postat av matsenses Visa inlägg
                såg att du samlar på Elastolin figurer och Plastinol figurer, eller har jag fattat fel ? Jag skickar en länk om det kan intressera. Mvh - Mats : http://www.sabines.se/index.php?page=showcat&cat=5
                Hallå Mats,
                Tack för din omtanke, Jo, Elastolinfigurer var första symptomet på samlarsjukan, dessbättre undviker jag plasten.
                Kunde inte öppna din länk, tyvärr.
                So long...

                Comment


                • Kungligt med mersmK...

                  Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  M/S Prinsessan Margaretha - här på en plåtlåda för godis och från 1950-talet. "Sessan" med en liten krona, och Göteborg kan man skönja. Och i innehållet finns inte bokstaven E nämnd! 21 x 14 x 4,5 cm.
                  Hallå Lars,
                  Snubblade på en prinsessa. Aktuellt och kul bidrag nu när det drar ihop sig.. Hoppas hon inte är på burken...
                  So long
                  Kim

                  PS. På tal om färjor har jag en nästan komplett samling av vykort från Kungalinjen Sassnitz -Trelleborg. Kan möjligen få
                  P:son att dyka upp.

                  Comment


                  • Tack Kim och lycka till med färjsamlingen!

                    En ångare tuffar under Skurubron på en av alla de kultstenar som Bengt Berglund gjort för Gustavsberg. Här är det Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, som firade 50 år 1969 och stenen finns också med här http://precisensan.com/antikforum/sh...465-Kultstenar
                    Mer om Skurubron här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skurubron
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2015-04-27, 19:34.

                    Comment


                    • Broar förenar...

                      Tack Lars, hallå förresten, din kulsten för min tanke till första snacket med Snubben, den om vilken sida bron som är
                      bäst. Ångbåten visar vägen, mitt i sundet...so long...
                      Kim

                      Comment


                      • Kyrkbåten Rutebo från Leksand har problem på Siljan för det saknas åror. I avvaktan på besök i åraffären (om den finns) får roddarna staka sig fram med hjälp av tandpetare....... (24 cm lång).
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Vatten förenar...

                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Kyrkbåten Rutebo från Leksand har problem på Siljan för det saknas åror. I avvaktan på besök i åraffären (om den finns) får roddarna staka sig fram med hjälp av tandpetare....... (24 cm lång).
                          Hallå Lars,
                          Trevlig modell, tack för den. Mindre upplivande är kanske är kanske den här bilden. Blir någon gång illa berörd men tror att
                          vatten förenar....
                          So long
                          Kim
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • På finaste benporslin från Gustavsberg kommer här en tallrik (24,5 cm Ø) med bilder på sex olika fartyg och färjor med anknytning till Trelleborg. Det är Sten Sture 1882, Rex 1897, Drottning Victoria 1909, Konung Gustaf V 1910, Starke 1931 och Trelleborg 1958. En bild från Trelleborgs Hamn 1861 finns också med.
                            Letar man på nätet kan man hitta många uppgifter om fartygen t ex att Starke gick på en drivmina och sjönk till 25 m djup men togs upp och byggdes om. Och att Drottning Victoria "inkallades" under andra världskriget och försågs med kanoner och att hon la ut minor mellan Sverige och Åland! Mer här:http://kommandobryggan.se/Bryggan/sj.htm
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Kul sammanträffande...

                              Hallå Lars,
                              Roligt bidrag tycker en som samlar på vykort med gamla liners och råkade fastna just för den här linjen. Tack. Men Sten Sture från 1882 var en ny bekantskap , undrar om det verkligen är rätt... so long
                              Kim

                              Comment


                              • Postångaren Sten Sture har t.o.m. trafikerat Dina farvatten Kimmen.
                                Sthlm-Öregrund-Gävle, samt Malmö-Stralsund.

                                Comment

                                Working...
                                X