Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltkar i sten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Saltkar i sten

    Vid lådröjning dök den här upp och nu undrar jag om någon vet vilken sorts sten det är?
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Vackra saker Du hittar vid Dina lådröjningar.
    Det lär vara ett saltkar i porfyr. Kanske Älvdalen
    Man är ju aldrig säker när man inte fått hålla det i hande (vilket jag gärna skulle göra)
    Lasse

    Comment


    • #3
      Hallå Tingling,
      Nog ser ditt föremål ut att komma från Älvdalen, jfr bild från Porfyrmuseet, men är det en äggkopp? Jättefin oavsett vilket....So long...
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Hade mina funderingar men den inköptes i en bättre antikhandel för 40 kr så då blir man lite fundersam. Om jag som inte håller i bra saker dagligen tror att det är porfyr borde antikhandlaren haft sina aningar, men även dom borde ha sina blinda fläckar. Fast det här är ju en 5-10 år sedan den köptes.

        Lasse lille, nästa gång du är neråt får du ta dig lite mer tid så får du klämma hur mycket du vill på saltkaret. Annars låter ju en Pes-träff igen roligt, det är ju flera år sedan jag träffade Kecke bl a.
        Last edited by Tingeling; 2010-11-26, 15:12.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Tingling,
          Nog ser ditt föremål ut att komma från Älvdalen, jfr bild från Porfyrmuseet, men är det en äggkopp? Jättefin oavsett vilket....So long...
          '

          Ja, det var inte lätt att säga om det är ett saltkar eller en äggkopp. Helrunda saltkar och som mitt 12-kantigt (6 cm i diameter, 2,2 cm högt) har jag sett med eller utan benställning i silver.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
            Hade mina funderingar men den inköptes i en bättre antikhandel för 40 kr så då blir man lite fundersam. Om jag som inte håller i bra saker dagligen tror att det är porfyr borde antikhandlaren haft sina aningar, men även dom borde ha sina blinda fläckar. Fast det här är ju en 5-10 år sedan den köptes.

            Lasse lille, nästa gång du är neråt får du ta dig lite mer tid så får du klämma hur mycket du vill på saltkaret. Annars låter ju en Pes-träff igen roligt, det är ju flera år sedan jag träffade Kecke bl a.

            Det var snällt att kalla mig Lasse lille, min läkare tyckte idag att magen var för stor så där var det andra tongångar Jag tittade lite till på Ditt saltkar Det som talar mot porfyr är att det inte har den enormt höga glansen som det mesta porfyr har. Det kan vara gjort i kalksten har jag funderat på nu.
            Jag måste nog klämma på det.
            Ja Kecke vill ju att jag skall vara administratör för en ny PES-träff. Men jag tror att den får bli någon gång nästa år Jag tycker det skulle vara roligt.
            Lasse

            Comment


            • #7
              Här en Nils Jerring film om Älvdalens porfyrverk
              Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Ja Kecke vill ju att jag skall vara administratör för en ny PES-träff. Men jag tror att den får bli någon gång nästa år Jag tycker det skulle vara roligt.
                Lasse
                Jaaa, det vore roligt!!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Givetsvis är det Tingeling som har Älvdalsporfyr i lådorna Inte hittar jag något sånt i mina lådor Om det blir träff så hänger jag på.

                  Comment


                  • #10
                    Nja,nu är jag inte hundra på porfyren, får vänta tills Lasse har hållt i den
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                    Comment

                    Working...
                    X