Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
    Så här då (tändsticksasken vänd upp-o-ner, annars blev det ett gult sken som missfärgade den lilla kulan):
    Det vart ju ett jättebra foto. Vaserna är ju hur fina som helst. Är alla GN?
    ________________________________________________________________________
    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
    Då måste man ju nedvärdera nuet."

    Comment


    • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
      Är alla GN?
      Jo enligt min notering är det GN. Fick dem för flera år sedan av dåvarande hyttmästaren på Strömbergshyttan: Sven-Erik Bergqvist. Tyvärr finns han inte längre bland oss - så mitt tidigare glasorakel och säkra källa att kolla med finns ej mer. Han ledde arbetet i hyttan från 1949 till 1979 och hade koll på varje modell - allt som var förknippat med dem fanns i hans "minnesmodul".

      Jag har dock sänt en kontrollfråga till en annan kontakt i Glasriket.

      Som Bay Åkerblom påpekat, har som regel inte Strömbergshyttans kataloger uppgift om formgivaren till resp. glaspjäs.

      Comment


      • Det var tråkigt att höra. Men det var fina pjäser du fick. Så det finns ingen information från strömbergs angående designer (ja förutom här på PES).
        Vad skulle du säga om denna är det GN och vet du om det finns fler i den serien, denna är ca. 23 cm
        Bifogade filer
        ________________________________________________________________________
        "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
        så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
        Då måste man ju nedvärdera nuet."

        Comment


        • Att Strömbergshyttans kataloger inte konsekvent anger formgivaren till resp. glas - kan det vara en följd av den policy som gamle Edvard Strömberg hade redan under tiden på Eda glasbruk 1927 - 33? För en del glas därifrån kan det i vissa fall var tveksamt om Gerda Strömberg eller arkitekten Tage Zickerman är formgivaren.

          Edvard svarade journalisten vid en utställning hos NK 1929, att äran av dessa glas ha mina arbetare. "De och jag hjälpas åt . . . de kunna sitt yrke och känna dess lagar. Härför gör de också vackra ting. - - - Arkitekt Zickerman ger oss goda råd ibland. Men eljest insisterar jag nog på att vår produktion är i egentlig mening glasblåseri, det vill säga hantverk."

          Edvard lät verkligen inte hustrun Gerda träda fram i rampljuset, så som man på Orrefors hårdlanserade konstnärerna Gate och Hald!

          Beträffande vissa glas från Strömbergshyttan frågar man sig ibland om det är Gerda eller Asta som har formgivit - den frågan ställs t o m för vasen B 868 i den gedigna utställningskatalogen Glas in Schweden. Sedan kommer också frågan om Asta Strömberg eller Gunnar Nylund . . . som vi har haft uppe på denna tråden.

          Här en bild av den legendariske bruksdisponenten Edvard Strömberg:
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
            Det var tråkigt att höra. Men det var fina pjäser du fick. Så det finns ingen information från strömbergs angående designer (ja förutom här på PES).
            Vad skulle du säga om denna är det GN och vet du om det finns fler i den serien, denna är ca. 23 cm
            Din vas påminner om den som den här tråden starades med. Asta Strömberg själv svarade mig i våras om den: "Den asymetriska vasen med färgkärna är ritad av Gunnar Nylund."

            Jag vet att Asta ritade vissa höga och långsmala vaser i sommerso - man kallade dem på bruket för Sputniks. Det var efter maken Erics död 1960 som Asta Strömberg började rita glas för sitt glasbruk. (Det året avled också Erics moder Gerda.)

            Comment


            • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
              Det var tråkigt att höra. Men det var fina pjäser du fick. Så det finns ingen information från strömbergs angående designer (ja förutom här på PES).
              Vad skulle du säga om denna är det GN och vet du om det finns fler i den serien, denna är ca. 23 cm
              den modellen har jag sett 3 olika modeller och storlekar av signerade nylund
              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

              Comment


              • Tack för alla svar. Intressant tråd detta (o så blev det ju en vas på köpet)...
                ________________________________________________________________________
                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                Då måste man ju nedvärdera nuet."

                Comment


                • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                  Tack för alla svar. Intressant tråd detta (o så blev det ju en vas på köpet)...
                  Harley
                  Så här ser den ut nu nyss hemkommen
                  Bifogade filer
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

                  Comment


                  • Typiskt Nylund design

                    Man ser dragen av samma formgivare, särskilt vad gäller överdelen i din vas och hos den här i inlägg 42: http://www.precisensan.com/antikforu...?t=9174&page=5.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                      Man ser dragen av samma formgivare, särskilt vad gäller överdelen i din vas och hos den här i inlägg 42: http://www.precisensan.com/antikforu...?t=9174&page=5.
                      Hej Rebello,
                      Vasen är lik den i inlägg 42 som du pekar på. Tror du vi kan säga att detta är GN för Strömbergshyttan? Vasen mäter 24 cm och är i mina ögon helt outstanding. Vad tror du Sven-Erik Bergqvist skulle sagt?
                      ________________________________________________________________________
                      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                      Då måste man ju nedvärdera nuet."

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                        Hej Rebello,
                        Vasen är lik den i inlägg 42 som du pekar på. Tror du vi kan säga att detta är GN för Strömbergshyttan? Vasen mäter 24 cm och är i mina ögon helt outstanding. Vad tror du Sven-Erik Bergqvist skulle sagt?
                        Överdelens form och den asymetriska färgkärnan talar för GN - dessutom har ju harley sett sådana med signering GN - alltså talar väl allt för GN. Det enda alternativet när det gäller Strömbergshyttan är Asta S, men inte troligt i detta fall. (Asta Strömberg är inte så kurant att jag kan störa henne med en direkt fråga. Vi får se om Rebessin dyker upp på tråden - han svarade med god kännedom om den vas som denna tråd startade med.)

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                          Överdelens form och den asymetriska färgkärnan talar för GN - dessutom har ju harley sett sådana med signering GN - alltså talar väl allt för GN. Det enda alternativet när det gäller Strömbergshyttan är Asta S, men inte troligt i detta fall. (Asta Strömberg är inte så kurant att jag kan störa henne med en direkt fråga. Vi får se om Rebessin dyker upp på tråden - han svarade med god kännedom om den vas som denna tråd startade med.)
                          Fanns det även en Erik Höglund på Strömbergshyttan? Har sett några vaser av honom?
                          ________________________________________________________________________
                          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                          Då måste man ju nedvärdera nuet."

                          Comment


                          • Samma fråga om Erik Höglund ställdes i inlägg 49 på sid. 5 här på tråden.

                            Jag klargjorde detta i inlägg 51!

                            Det gäller alltså, att på orten Strömbergshyttan (som ursprungligen hette Lindefors och som hette så i postadressen även när jag föddes där) - där fanns familjen Strömbergs glasbruk Strömbergshyttan. Lindefors glasbruk återstartades och arrenderades av Edvard och Gerda Strömberg 1933 och de tog också in sitt familjenamn i bruksnamnet. Detta glasbruks byggnader står fortfarande kvar med hytta och sliperilokal. Driften lades dock ner 1979, efter att Orrefors hade köpt upp detta familjeföretag. Gerda och Asta Strömberg samt Gunnar Nylund formgav glas för detta bruk.

                            På denna ort Strömbergshyttan startade 1987 tre mästare en studioglashytta som de benämnde "Studioglas Strömbergshyttan ab". Det var för denna studiohytta som Erik Höglund ritade glas en period. Denna studiohytta var belägen i helt andra lokaler ett par hundra meter från det stora glasbruket. I dag har man flyttat tillverkningen till Bergdala glasbruk, knappt en mil därifrån.
                            Last edited by Rebello; 2008-11-20, 16:06.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                              Samma fråga om Erik Höglund ställdes i inlägg 49 på sid. 5 här på tråden.

                              Jag klargjorde detta i inlägg 51!

                              Det gäller alltså, att på orten Strömbergshyttan (som ursprungligen hette Lindefors och som hette så i postadressen även när jag föddes där) - där fanns familjen Strömbergs glasbruk Strömbergshyttan. Lindefors glasbruk återstartades och arrenderades av Edvard och Gerda Strömberg 1933 och de tog också in sitt familjenamn i bruksnamnet. Detta glasbruks byggnader står fortfarande kvar med hytta och sliperilokal. Driften lades dock ner 1979, efter att Orrefors hade köpt upp detta familjeföretag. Gerda och Asta Strömberg samt Gunnar Nylund formgav glas för detta bruk.

                              På denna ort Strömbergshyttan startade 1987 tre mästare en studioglashytta som de benämnde "Studioglas Strömbergshyttan ab". Det var för denna studiohytta som Erik Höglund ritade glas en period. Denna studiohytta var belägen i helt andra lokaler ett par hundra meter från det stora glasbruket. I dag har man flyttat tillverkningen till Bergdala glasbruk, knappt en mil därifrån.
                              Tack för ditt svar. Detta är ju en jättetråd, så jag missade den informationen. Hör väl inte hit men (det är svårt att söka på PES) att hitta rätt är lite lurigt, så det blir väl upprepningar. Jag bara reagerade på att hans glas går för det fyrdubbla och trodde de var från samma bruk. För de benämns på vissa auktioner som Strömbergshyttan el. Strömbergs glasbruk, fast det då egentligen är "Studioglas Strömbergshyttan ab"
                              Last edited by Rubus Arcticus; 2008-11-21, 14:05.
                              ________________________________________________________________________
                              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                              Då måste man ju nedvärdera nuet."

                              Comment


                              • Det kan kanske vara intressant att se hur ett tidigt märke från Strömbergshyttan såg ut. (Edvard och Gerda Strömberg)
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X