Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det för sten som jag har slipat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är det för sten som jag har slipat?

    Kopierer över en fråga från nya medlemmen Skogstrollet som av misstag postats som en blogg.

    "Hej allihop!
    Jag är ny här och kommer att skriva mest om stenslipning. Tror jag.
    I alla fall så undrar jag idag, om någon kan svara på vad det här är för sten som jag har slipat?
    Jag har försökt att undersöka det, har en del böcker men jag är osäker. Jag kan för lite om stenar och hur man kan bestämma sorten så jag hoppas ni kan lära mig lite om det. Eller..."
    Bifogade filer
    /Admin
    admin@precisensan.com

  • #2
    Hej Skogstrollet.
    Kul att du hittat hit och jättekul att du är intresserad av sten.
    Det är svårt att se på bilden men det skulle kunna vara opal.
    En lite tydligare bild på stenen och lite om var du hittat eller köpt stenen skulle underlätta bedömningen något.

    Comment


    • #3
      Är det två stenar eller är det ett annat material under. Är det själva "cabben" som Du undrar över. Kecke gissar på opal, jag är inte riktigt säker på det Det kan till och med vara an calcit med svag färgskiftning i.
      Lasse

      Comment


      • #4
        Intresserad av sten! Ja, det är jag - varje dag när jag är på min vanliga motionsrunda spanar jag efter stenar på vår grusväg,under den snöfria årstiden. Den här stenen har jag hittat där. Gruset på vägen är ganska grovt och på sidorna ramlar de lite större stenarna ner. Där finns alltid intressanta objekt. På vägsidorna är inte heller gruset nerkört. Gruset är från Laisälvens dalgång, Laisälven är ju en biälv till Vindelälven. I Arjeplogs kommun.
        Det finns inte många stenar som liknar denna men en och annan har jag hittat. Den skimrar så vackert i olika nyanser av rosa.

        Stenen har jag själv slipat och det som är bakom är renhorn som jag också har slipat och format själv.
        Jag skickar med en annan bild av stenen, i ett annat ljus. Hoppas att det ska fungera för mig. Jag är nämligen inte så bevandrad i den här tekniken ännu. Vi har haft bredband och fungerande internet i bara ett halvt år men jag håller på att lära mig.
        Bifogade filer
        Last edited by Skogstrollet; 2008-01-28, 00:42. Anledning: Jag fick inte in bilden utan bara adressen till den.

        Comment


        • #5
          Hej Skogstrollet.
          Det är ett jättevackert smycke du gjort.
          Det är nog som Lasse C skriver (Inte Opal).
          Det är alltid svårt att se på bild när det gäller svenska stenar.
          Lasse C är den som kan mest om sten och mineraler här på PES.

          Comment


          • #6
            Jag rodnar
            DG

            Comment


            • #7
              Så ni tror alltså att det jag slipat är en svagt färgad kalcit.
              Jag vet mycket lite om vilka stenar som jag har tagit rätt på, bara att de verkar intressanta.

              Finns det någon bra bok där man kan läsa sig till och lära sig, hjälpligt, i alla fall. Hur man kan se skillnad på de olika stenarna. Vilken hårdhet de har och sådant?
              Finns det någon som kan ge mig ett tips?

              Jag skulle också vilja få tag på någon bok om olika, enkla infattningar. Att inspiraras av och att få prova och se om vad som kunde vara roligt att lära sig. Tips?
              Hälsningar från mig /Skogstrollet.

              Comment


              • #8
                Jag vet inte riktigt vilka böcker jag tycker är bäst när det gäller att snabbt lära sej.
                Här är i alla fall ett par exempel när det gäller svenskt material.

                "Mineral i Sverige" av Lars-Håkan Hedin. Bonniers 1985.
                "Stenar i färg" av Lundgårdh. Alqvist o Wiksell 1960.

                Jag tror att du kan hitta mycket information i tidigare trådar här.
                Sök på stenslipening, sten, mineral, cabochon osv.

                Comment


                • #9
                  David F Olson:s bok Tror att den heter Slipa stenar ICA-förlaget

                  Jag säger som Kecke läs äldre trådar om stenslipning och sten Där finns en hel del matnyttigt.
                  Tyvärr är inte Jung_Kee här inne och skriver nu för tiden. Han är den som utbildar sig till stenslipare. Skall se om jag fåt tag i honom.
                  mvh Lasse

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                    David F Olson:s bok Tror att den heter Slipa stenar ICA-förlaget
                    Stämmer bra.

                    Comment


                    • #11
                      Tack för alla svar, jag kommer igen!

                      Hot eller löfte beror på vad mottagaren tycker?

                      Böckerna som Kecke tipsade om har jag inte, de ska jag försöka få tag på, fortast möjligt!
                      Den tredje boken Slipa stenar av David F Olsen, har jag redan.

                      Dessutom har jag varit in här och tittat på många andra inlägg. Så mycket intressant som ni har skrivit om så blir det nog flera besök.
                      Hälsningar skogstrollet.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Skogstrollet Visa inlägg
                        Hot eller löfte beror på vad mottagaren tycker?

                        Böckerna som Kecke tipsade om har jag inte, de ska jag försöka få tag på, fortast möjligt!
                        Den tredje boken Slipa stenar av David F Olsen, har jag redan.

                        Dessutom har jag varit in här och tittat på många andra inlägg. Så mycket intressant som ni har skrivit om så blir det nog flera besök.
                        Hälsningar skogstrollet.
                        Jag tar det som ett löfte.
                        Jättekul om vi kan prata sten och stenslipning lite mer här.

                        Comment

                        Working...
                        X