Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasskål med "knottrig" botten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Glasskål med "knottrig" botten.

    Hejsan!

    I dag blev det inget loppisbesök så då gör jag ett dyk i en av mina lådor och vad hittar jag?

    En glasskål med knottrig botten i en vacker lila - bordeaux färg och en vikt 577 gr.

    Storleken är H 7 cm, diameter 16 cm, fotens D 6,8 cm

    Frågan är var kan denna skål ha tillverkats och har den något namn.

    Tacksam för svar "ingbi"
    Bifogade filer

  • #2
    Nybro glasbruk

    Hej! Din skål/ljuslykta kommer från Nybro glasbruk.
    Den finns i många olika färger, bland annat i klarglas, ljusblått och lila som din.
    Har tyvärr ingen information om ålder eller formgivare (gissar på att det är bruksdesign, alltså utan någon specifikt tillskriven konstnär)

    Med Vänliga Hälsningar
    Ungfyndaren

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inlägg
      Hej! Din skål/ljuslykta kommer från Nybro glasbruk.
      Den finns i många olika färger, bland annat i klarglas, ljusblått och lila som din.
      Har tyvärr ingen information om ålder eller formgivare (gissar på att det är bruksdesign, alltså utan någon specifikt tillskriven konstnär)

      Med Vänliga Hälsningar
      Ungfyndaren
      Hej "Ungfyndaren"

      Tack för informationen, nu har jag ju en hel del och gå på när jag ska leta efter skål / ljuslyktan, har redan hittat flera stycken i olika färger.

      MVH "ingbi"

      Comment


      • #4
        Det är bara roligt att vara till hjälp.

        Comment


        • #5
          Om den är från Nybro glasbruk så är den förmodligen inte gjord där då man endast dekorerar glas idag.
          DG

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
            Om den är från Nybro glasbruk så är den förmodligen inte gjord där då man endast dekorerar glas idag.
            DG
            Dem är gamla, kanske 70-tal. Jag har flertalet gånger sett dom som Nybro, så det är ingen tvekan om att det är det.

            Comment

            Working...
            X