Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Stämplat KK - danskt men inte Kyhn - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämplat KK - danskt men inte Kyhn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Vas, som i dekoren påminner om Polssons. Stämplad KK och 300, mörkare, mer rödaktig insida, höjd 24 cm
    Riktigt vackert exemplar.
    KK ger ordentlig huvudbry, men närmast borde det finnas ett Köbehavns Keramik - med beröring på Eifrigs verksamhet?

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Riktigt vackert exemplar.
      KK ger ordentlig huvudbry, men närmast borde det finnas ett Köbehavns Keramik - med beröring på Eifrigs verksamhet?
      Tack så mycket, den är jättefin både vad gäller kvaliteten och skicket!

      KK kan mycket väl ha något med Köpenhamn att göra eller KunstKeramik.

      Jag vet inte om du har hunnit att läsa sista stycket i den här artikeln om Møller & Bøgely Kunstkeramikbrænderi. Jag undrar vad det är för keramik 1915/16 som som omtalas i det sista stycket.

      Comment


      • #18
        Mycket intressant artikel!

        Du avser det här stycket?
        "Til yderlig Bevis for Hjalmar Nielsens Evner tjener, at han har været ansat som Ledende i den kunstneriske Afdeling i et keramisk Værksted, jeg er Medindehaver af, og har det kunstneriske Ansvar for. Denne Virksomhed har været xxulæseligtxx ca. et Aar ved Strejke, i hvilken Tid han Periodevis har hjulpet mig naar han har haft Tid for egne Arbejder.” Efter fabrikkens ophør fortsatte Eilif Møller sit virke som dekorationsmaler..."

        Någon av oss borde ta kontakt med museumsleder Teresa Nielsen, för det är så många lösa trådar i olika ämnen här, som Vejens Kunstmuseum säkert skulle vara intresserat av att få ta del av.
        Bilderna på alstren från ABL, Ville Sjöholms arbeten hos A&J, Berndt Fribergs tidiga vaser, KK, vill hon säkert se.
        Ja, trådlänkarna borde hon absolut få och förhoppningsvis deltar hon sedan på PES.

        Comment


        • #19
          Nej det är detta stycke...

          "I korrespondancen fra september 1915 dukker keramik pludselig op som et emne: ” - Angaaende Keramikken til Marcussen, har jeg intet hørt, jeg skrev dog til Levin derom, foruden om forhandling af mine nye Ting. Keramikken har jeg paa Fornemmelsen vil faa megen Betydning for mig. Jeg har solgt saa meget her, at mine Udgifter er dækkede.” Emnet berørte han igen i et brev skrevet i København i juli 1916: ”…i den mellemliggende Tid skulle vi se, hvad vi kunne faa ud af Keramikken.” Uden videre kontekst er udsagnene ganske uklare. Men måske der med tiden følger andre brikker, så de kan indgå i en større sammenhæng. Keramikken fik dog den betydning, at den har bevaret hans navn som en del af en gåde på en samling krukker, vaser og lamper."

          Jag håller mid Dig! Jag ska skicka ett mejl till henne!

          Comment


          • #20
            Aha.
            "Keramikken" tog jag som en generell beteckning kolleger sinsemellan, inte att den var en verksamhet i sig. Vi kan ha något där...
            Låt oss hoppas att Teresa visar sig vara lika entusiastisk och rask, som Ann Vibeke på Bornholm var. Det ligger i hennes och museets intresse, och inte minst vårt, att gåtorna löses.

            Comment


            • #21
              Ja, det är inte helt klart vad han avser. Under denna period skrivs substantiven i danskan med stor bokstav liksom i tyskan.

              Comment


              • #22
                Märkligt, men jag fann idag denna i bedrövligt skick; naggar och glasyrsläpp. Men för 5 kr var det värt att köpa den för dokumentation.

                KK ristat, 242 (10 cm hög)
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Vacker vas, synd att den levt ett hårt liv.
                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • #24
                    KK 242 intakt

                    Ytterligare en KK ("Kalles Kaviar") i samlingen, fast denna tappade jag inte i marken. Som många andra från samma ställe, har den en härlig blå (kobolt?)
                    glasyr och hornmåleriet är inte fy skam, tycker jag. Höjden är 11 och diametern i öppningen är 6 cm.
                    Kan konstatera att 242 är modellnumret eftersom Kaptenens vas har samma nummer.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2010-10-04, 22:23.
                    p-son

                    Comment


                    • #25
                      Grattis! Förutom skicket är det höjden som skiljer och att KK är stämplat på din.

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Grattis! Förutom skicket är det höjden som skiljer och att KK är stämplat på din.
                        Tack för det, Kaptenen! Instämmer i dina iaktagelser. Ska vi bilda en klubb kallad "KK 242"? Dvs för att erhålla medlemskap måste en KK-242-vas visas upp.
                        p-son

                        Comment


                        • #27
                          Ja, varför inte! Möjligtvis kan vi tänka på att när vi ska skriva föreningsstadgar att vi till hedersmedlem utser den som kommer på vad KK står för.

                          Diametern i öppningen är 5,5 cm på min, men lite differens får man räkna med då vaserna är handdrejade.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Ja, varför inte! Möjligtvis kan vi tänka på att när vi ska skriva föreningsstadgar att vi till hedersmedlem utser den som kommer på vad KK står för.
                            Mycket bra förslag vilket jag köper!
                            p-son

                            Comment


                            • #29
                              En sån där exlusiv klubb måste man vara med i!
                              Men var hitta vas nummer tre?

                              Imorgon ska jag fråga daghemmet runt hörnet om de inte har såna där nummerstämplar som det går att trycka i våt lera med...

                              Comment


                              • #30
                                Så jag får inte vara med bara för att jag har fel nummer

                                Inte i bästa skick med sina små naggar men mäter hela 29,5 cm i höjd
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X