Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal sked i tenn, var kommer den ifrån, ålder, vad föreställer motivet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal sked i tenn, var kommer den ifrån, ålder, vad föreställer motivet?

    Hej!
    Jag har köpt denna fina sked i en second hand butik. Behöver nu lite hjälp med åldern, var den kommer ifrån och vad är det för människa/helgon på skaftet? Det står årtal 1690 på skeden. Kan man lita på det? Någon av er kunniga som kan svara på frågorna? Längd 20 cm.
    Tack så mycket på förhand!
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Glada Katten Visa inlägg
    Hej!
    Jag har köpt denna fina sked i en second hand butik. Behöver nu lite hjälp med åldern, var den kommer ifrån och vad är det för människa/helgon på skaftet? Det står årtal 1690 på skeden. Kan man lita på det? Någon av er kunniga som kan svara på frågorna? Längd 20 cm.
    Tack så mycket på förhand!
    Här är en i annat material.
    Norge är sägert din med

    Mvh
    Cenedese

    Comment


    • #3
      Hej!
      Tack så mycket för det snabba svaret!
      Nu har jag lärt mig mycket nytt om denna trevliga skeden...
      Tackar så mycket!

      Comment


      • #4
        Mina föräldrar har en av samma modell men med årtalet 1648. Den är inköpt på 1970-talet, tenn var ju ganska mycket på modet även då.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Mina föräldrar har en av samma modell men med årtalet 1648. Den är inköpt på 1970-talet, tenn var ju ganska mycket på modet även då.
          Tack för ditt svar FBQ!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Glada Katten Visa inlägg
            Tack för ditt svar FBQ!
            När jag fick fundera en stund kom jag på att mormor hade en precis likadan och tror att min mor och min mormor köpte en varsin under en bussresa till Norge. Kan då ha varit lite tidigare, redan på 1960-talet. Den har samma text som den i den andra tråden, "Herrens vaelsignelse vaere her inde baade for maend og for kvinde".

            EDIT: tittade får slarvigt förrut, ser nu att du visade även baksidan av skeden och att den har samma text den här också.

            Kan fråga henne när jag får tillfälle.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              När jag fick fundera en stund kom jag på att mormor hade en precis likadan och tror att min mor och min mormor köpte en varsin under en bussresa till Norge. Kan då ha varit lite tidigare, redan på 1960-talet. Den har samma text som den i den andra tråden, "Herrens vaelsignelse vaere her inde baade for maend og for kvinde".

              EDIT: tittade får slarvigt förrut, ser nu att du visade även baksidan av skeden och att den har samma text den här också.

              Kan fråga henne när jag får tillfälle.
              Intressant. Man lär sig alltid något nytt.

              Comment

              Working...
              X