Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp - Okänd tillverkare av fajansfat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp - Okänd tillverkare av fajansfat

    Jag skulle behöva hjälp attidentifiera tillverkaren, och eventuell tillverkningstid på detta fajansfat. Bifogar bild på fat och baksidesstämpel / mästarmärke.
    Hälsningar
    LargoClick image for larger version

Name:	tallrik.JPG
Views:	1
Size:	121,8 KB
ID:	683728Click image for larger version

Name:	stämpel.JPG
Views:	1
Size:	32,4 KB
ID:	683729

  • #2
    Holländsk, "De Grieksche A". Törs inte säga något om dateringen, fabriken upphör 1811. Uppenbarligen en kopia på Imariporslin.
    Last edited by FBQ; 2017-12-04, 14:41.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Holländsk, "De Grieksche A". Törs inte säga något om dateringen, fabriken upphör 1811. Uppenbarligen en kopia på Imariporslin.
      Hallå Largo,
      Fint fat. Tycker du bör kika på De Grieksche A stamps, fatet kan kanske vara från tiden, sent 1700-tal, och då värd några kronor. Tror inte på en kopia, men man måste har föremålet i handen för att veta vad. Imari tror jag inte på. Håller tummarna...

      So long...

      Comment


      • #4
        Kanske var otydlig - det handlar alltså om en Europeisk fajanskopia på Imari.

        Jag kan inte heller helt utesluta att det är en kopia, det är ju svårt med foton men i så fall är den ganska avancerad, bättre än de kopior jag annars sett.

        Efter mongolernas invasion av Kina 1644 och mingdynastins fall. Stängdes exporten av porslin från Kina till Europa. Man började då istället att hämta porslin från Japan. Sedan är det så att i Europa utvecklades då en smak för den här blå-röda-gröna keramiken och när Kina åter öppnas börjar man även där tillverka keramik i snarlik stil för att möta Europeernas smak. Sent 1600- och fram till första åren av 1700-talet är den här keramiken på modet. Sedan har ju mycket av de holmändska fajanserna tidigt hittat en stil som sedan levt kvar efter att de börjat gå ur modet på andra håll så den kan mycket väl vara senare än så. Jag känner inte de holländska fajansfabrikerna bra nog för att ge närmare datering.
        Last edited by FBQ; 2017-12-05, 18:00.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Holländsk, "De Grieksche A". Törs inte säga något om dateringen, fabriken upphör 1811. Uppenbarligen en kopia på Imariporslin.
          Jag tackar er bägge för svaren, och forskar vidare. Är tveksam till att det är en kopia på poslin. En liten skada på undersidans glasyr, tyder på att det är någon form av glaserat lergods/stengodsmaterial.
          //LG

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av largo Visa inlägg
            Jag tackar er bägge för svaren, och forskar vidare. Är tveksam till att det är en kopia på poslin. En liten skada på undersidans glasyr, tyder på att det är någon form av glaserat lergods/stengodsmaterial.
            //LG
            Över 90 % av all holländs fajans är kopior på asiatisk porslin. Men möjligen handlar det om språkförbistring vad gäller definitionen av "kopior" som får dig och Kim att tveka.

            Comment

            Working...
            X