Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kera Oy, Finsk keramikfabrik 1936-58

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Kera Oy, Finsk keramikfabrik 1936-58

    Tänkte påbörja en liten dokumentationstråd om den finska keramikfabriken KERA OY som fanns under perioden 1936-1958 då de gick i konkurs. Så mycket har jag åtminstone fått fram via mina googlingar Jag hoppas på att det finns mer kunskaper här som kan fylla i med mer info samt bilder på ev egna alster
    Allting börjar med att jag hittar en stor golvvas signerad KERA V.L och lägger upp en förfrågan här på PES http://www.precisensan.com/antikforu...highlight=kera
    Jag fick aldrig någon respons från Grödinge och tiden gick.. För ett tag sedan ramlade jag över en skål av Viola Lindroth för den finska fabriken KERA OY på nätet vilket väckte lite misstankar om att min vas kanske var finsk, men lät det sakteligen bero. Men så igår fyndade jag detta fat, signerad KERA m 18 TS -50 Vilket gjorde att jag snabbt insåg sanningen.. jag har ingen Vicke Lindstrand vas, utan en Viola Lindroth!
    Vem som gjort fatet vet jag ej då min finska är lika med noll och det enda andra namn jag hittat kopplat till fabriken är Sigurd Kjellberg.
    Bifogade filer

  • #2
    Tyvärr inget att tillägga till din dokumentation, men måste bara få säga att golv vasen var sjukt läcker. Hade inte sett den andra tråden innan, så detta blev verkligen ett wow.

    Hoppas att denna tråden fylls på.
    Pes är mitt google.

    Comment


    • #3
      Tack

      Comment


      • #4
        Det är nästan ett år sedan som jag skrev det där i länken, och finska Kera Oy (inte den svenska) i Esbo, fladdrade faktiskt förbi mina ögon för någon månad sedan i samband med annan sökning efter finländsk keramiker.
        När Du visade mig fatet IRL blev det Finland direkt med ett oy!

        Det är inte konstigt att Grödinge inte var intresserat, men nog kunde de ha meddelat Dig hur det låg till - om de visste besked förstås.

        I Vingedals sjätte upplaga från 1982 finns faktaspäckad information på sidorna 279-280. Fabriken har haft fyra olika namn, varav Kera Oy var den sista. Två logotyper avbildas.
        1. Viherlakson Kattottiili Oy 1917-1922
        2. Viherlaakson Saviteollisuus Oy 1923-24
        3. Grankullan Saviteollisuus Oy 1924-36
        4. Kera Oy 1936-58

        Starta med 1917 så blir det en riktigare historieskrivning. Vid sökning på Grankullan Saviteollisuus Oy hittar vi priskuranter från 1933-44, några av dem på svenska:

        Har inte sökt motsvarande kuranter de andra fabrikerna - lite ska man väl lämna kvar?
        Den databasen är en guldgruva.

        Kollar vi närmare på vad Vingedal hade att säga, finns också konstnärsnamn:
        Eva Corander
        Valentine Modig *
        Kerttu Suvanto
        Viola Lindroth (gift Grönmark)
        Ritva Karpio
        Rauha Ahonen
        Marita Lybeck *
        Terttu Salonen
        Maire (Marjukka) Pietikäinen *
        Elsa Jämsä (se hennes namn i Vingedals)
        K. A. Wallin

        Namnet i fetstil passar in på signaturen på Ditt fat.
        De med asterisker (*) försedda namnen finns mer att läsa om i "Keramikonsten i Finland" (på svenska 2004) sammanställd av Åsa Hellman. Låna den på bibblan, och har de inte den så kan Du be snällt att få låna den av någon vän med samlardille. Mycket läsvärd.
        Överräcker med varm hand uppgiften till Dig att göra en sammanställning ur Vingedals och ta reda på mer om konstnärerna.
        Under tiden letar vi lojt om vi har något finskt av rätt virke hemma.
        Last edited by Gideon; 2010-09-02, 03:01.

        Comment


        • #5
          Gideon du är ett vandrande uppslagsverk Pöss på dig

          Comment


          • #6
            Denna "kurho" har jag blivit ombedd att lägga in på tråden.
            Bifogade filer
            p-son

            Comment


            • #7
              Under denna står det: " Hand painted / Made in Finland / Kera / och under detta en signatur. Instansat i godset under glasyren tycker jag mig kunna se "394".
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Tack för inläggen på era fina alster

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                  Tack för inläggen på era fina alster
                  Tack själv, luchur! Måste få säga att golvvasen är helt makalöst fantastisk i såväl form som dekor. Jag får lite Vallåkravibbar.
                  p-son

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Tack själv, luchur! Måste få säga att golvvasen är helt makalöst fantastisk i såväl form som dekor. Jag får lite Vallåkravibbar.
                    Precis min tanke....AWA tog nog finlandsbåten en gång.

                    Comment


                    • #11
                      Ja nu när ni säger det så Färgmässigt så gör den sig bäst i solljus... i vitrinskåpet ser den tyvärr bara mörk ut
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Den där andra till vänster, den är bra snygg den......

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Den där andra till vänster, den är bra snygg den......
                          Menar du denna

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                            Precis.

                            Comment


                            • #15
                              Fantastiskt fina saker som finns i ditt skåp, luchur! Tack för titten!
                              Hoppas naturligtvis också på en kort presentation av föremålen.

                              Comment

                              Working...
                              X