Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örebro Fajans

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Richardsberg?

    Sitter och tittar i gamla historiska kartor av Örebro från lantmäteriet, men kan där inte finna stadsdelen/området "richardsberg". Där finns alla möjliga områden med avslutet "berg" men inte richards... irreterande! Jag som bor i Örebro vill gärna veta mer exakt var det var fabriken låg. Jag själv är uppvuxen i Adolsberg, där det även fanns områden som Eriksberg och Ekersberg under sent 1800-tal

    Edit:
    Har nu hittat ett "Rickardsberg" i den norra delen av Örebro från år 1911. ett litet område med endast ett stort hus markerat, antar att det kan vara fabriken!?
    Last edited by Jen0; 2012-11-07, 15:08.

    Comment


    • #92
      Om du klickar in på http://www.signaturer.se/Sverige/porslin.htm så hittar du "allt" om Örebro Fajans och de övriga keramiktillverkarna i Örebro.

      Comment


      • #93
        Hittade denna vas nr159B i en antikaffär ombyggd till lampfot.
        Som tur utan borrhål och skador!
        Den finns i början på tråden med i annan dekor.
        Är det den störta modellen som tillverkades?
        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	75,7 KB
ID:	545777

        Comment


        • #94
          35cm hög.
          Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	53,0 KB
ID:	545804

          Comment


          • #95
            Det är ett mycket trevligt frihandsmåleri på Din praktvas, Neapel!
            Om vi tittar på vad som hittills har upptecknats på den här listan http://www.signaturer.se/Sverige/bil...fabrik1927.pdf så verkar Ditt exemplar vara störst.

            Allt eftersom tiden går, fylls luckorna i, och det är väldigt tacksamt att den här tråden finns till, för att få in fler bilddokumentationer av framförallt dekorer som utfördes på standardartiklar i sortimentet.
            Var rädd om Ditt stora fynd, som jag närmast blir plaskvattnig i munnen av.

            Comment


            • #96
              Här är baksidan...
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	66,6 KB
ID:	545806

              Comment


              • #97
                Till dokumentationen kommer här en fin liten kruka.

                Click image for larger version

Name:	Örebro Fajans.jpg
Views:	1
Size:	56,3 KB
ID:	547318

                Click image for larger version

Name:	Örebro Fajans 1.jpg
Views:	1
Size:	58,3 KB
ID:	547317
                Pes är mitt google.

                Comment


                • #98
                  ...tre vaser, tre vaser

                  ....från pepparkakeland.
                  Denna kompis till Gideons två vaser på trådens första inlägg införskaffades i
                  Lindesberg på semestern, längre hade den alltså inte kommit sedan 1927
                  där den finns avbildad fastän med annan dekor som modellnummer 151.
                  Sträckan Örebro-Lindesberg på 86-år, vad kan det bli för hastighet, hmm.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #99
                    Daswasnice, grattis prylsnubben.
                    Pes är mitt google.

                    Comment


                    • Ahh, en blank ÖF på balkongräcke!
                      Härligt, och än härligare är vasen i högblankt. Nu behöver Du inte köa med kammen i hand till badrumsspegeln.

                      GRATTIS.

                      Comment


                      • Museum

                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Det är ett mycket trevligt frihandsmåleri på Din praktvas, Neapel!
                        Om vi tittar på vad som hittills har upptecknats på den här listan http://www.signaturer.se/Sverige/bil...fabrik1927.pdf så verkar Ditt exemplar vara störst.

                        Allt eftersom tiden går, fylls luckorna i, och det är väldigt tacksamt att den här tråden finns till, för att få in fler bilddokumentationer av framförallt dekorer som utfördes på standardartiklar i sortimentet.
                        Var rädd om Ditt stora fynd, som jag närmast blir plaskvattnig i munnen av.
                        Vasen finns nu på Örebros länsmuseum...

                        Comment


                        • Bland alla skönheter från Örebro har Kaptenen och jag visat ett par krukor av brukskeramik. På inlägg 31-34 en 2-liters och på inlägg 87 en 1½-liters.
                          Nu har jag fått fatt på en 2½-liters kruka. Ränder och öron i samma utförande som de tidigare. Ljus glasering invändigt.
                          19,5 cm hög.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Kruka

                            Hej!

                            Har en kruka som jag har fått ärva en 5 L från Örebro Fajansfabrik i fint skick. Undrar om ni vet på ett ungefär vad den kan vara värd?

                            Har läst och tittat igenom många av era inlägg här om Örebro Fajansfabrik, så mycket fina krukor m.m. Örebro Fajansfabrik har gjort.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Välkommen till PES, Angie! Vilken oerhört snygg bild på stämpeln!

                              Jag vet inte exakt vad den kan vara värd, några hundralappar kanske?

                              Comment


                              • Av en ren slump hittade jag denna artikel: http://www.arkivcentrum.t.se/aktstycket/akt75.pdf

                                Comment

                                Working...
                                X