Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Axel Andersson (AXA) - Morup

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Axel Andersson (AXA) - Morup

    För ett tag sedan kunde jag inte motstå frestelsen att ropa in en stor, vackert blå/grönglaserad och skulpterad vas i lergods, med dekor av akantusblad och möjligen grekiska referenser till antiken i de figurer som avbildas. Någon som kan identifiera dem?
    Den mäter 33 cm på höjden och väger 3,4 kilo - signerad Axel Andersson, året 1925.
    Vem var han?
    Han finns inte i keramikböckerna, men väl i Allhems konstnärslexikon och på nätet endast som bildhuggare/skulptör åt flera kyrkor.

    Från Allhems konstnärslexikon i fem delar.
    Andersson, Axel, f. 1890 24/1 i Morup, Halland. Skulptör.
    Föräldrar: smeden Anders Johansson och Augusta Severina Nilsson.
    Gift 1922 med Gerda Bohman.
    Studieresor i Danmark, Norge, Tyskland och Holland.
    A. har studerat vid Slöjdföreningen och Valand i Göteborg.
    Han har sedermera arbetat under arkitekt Nils Einar Eriksson, varvid han bl. a. utfört modeller för utsmyckning av Göteborgs konstmuseum och andra byggnader. A. har vidare under åren 1917-1943 gjort ornament samt apostla- och Kristusfigurer i trä och sten för ett trettiotal kyrkor i landet, förfärdigat trädgårdsfontäner m. m., men ägnar sig nu huvudsakligen åt fri konstnärlig utövning.
    I lera har han format otaliga små knubbiga figurer, ofta troll, som präglats av frodig fantasi.
    Separatutställningar i Falkenberg 1936 och 1946; deltagit i flera samlingsutställningar.


    Click image for larger version

Name:	Axel Andersson 1925 11.JPG
Views:	1
Size:	41,3 KB
ID:	636933

    Morup-Stafsinge Hembygdsförening äger, sedan 1972, det hus som Axel och hans Gerda bebodde. Intressant är att han kallades AXA och jag ska ta kontakt med föreningen, för att förhoppningsvis få närmare upplysningar om honom och vad han i övrigt har skapat i prydnadsväg i keramik: http://www.hembygd.se/index.asp?lev=3284

    Visserligen hade jag kunnat fotografera själv, men auktionsföretagets egna bilder är så fina, att de svårligen kan göras bättre.

    Click image for larger version

Name:	Axel Andersson 1925 2a.JPG
Views:	1
Size:	54,8 KB
ID:	636937

    Click image for larger version

Name:	Axel Andersson 1925 3a.JPG
Views:	1
Size:	59,3 KB
ID:	636935

    Click image for larger version

Name:	Axel Andersson 1925 4a.JPG
Views:	1
Size:	45,0 KB
ID:	636931

    Click image for larger version

Name:	Axel Andersson 1925 7a.JPG
Views:	1
Size:	42,8 KB
ID:	636932

    Signering i botten, och för ovanlighetens skull, även signerad på insidan av mynningskanten.

    Click image for larger version

Name:	Axel Andersson 1925 9a.JPG
Views:	1
Size:	51,5 KB
ID:	636934

    Click image for larger version

Name:	Axel Andersson 1925 10a.JPG
Views:	1
Size:	31,6 KB
ID:	636936

    Enligt skivan Begravda i Sverige vilar han tillsammans med sin hustru Gerda i Morups kyrkogård, åt vars kyrka han också utfört träskulpturer http://webcache.googleusercontent.co...=www.google.se

    Det skulle vara mycket intressant om hans knubbiga troll och andra ting kunde förevisas här.

  • #2
    Härlig vas Gideon, grattis!!

    Comment


    • #3
      Riktigt intressant med denne AXA. En genomarbetad och fint dekorerad pjäs som det anstår en skulptör. Far och Mor bodde i Morup ett antal år på 70-80 talet, jag ska höra om de vet något. Tyvärr delar dom inte vårt intresse för keramik, men jag ska ändå höra efter.
      I övrigt ger ju enbart AXA näringsriktiga vibbar, AXA-s havregryn är ju bra grejer också.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
        Härlig vas Gideon, grattis!!
        Instämmer till fullo!
        p-son

        Comment


        • #5
          Det tog tid, men många frågor ser ut att snart få svar - sedan jag försökte få kontakt med en person hos hembygdsföreningen, som var den ende med öppen mailadress.

          Istället hittades en annan förening, den lokala avdelningen Morup-Vinberg, hos föreningen Norden, som faktiskt har en liten berättelse om AXA:


          Gensvaret kom idag, och mina önskemål är vidarebefordrade till en styrelsemedlem i hembygsföreningen.
          Fortsättning följer!

          Comment


          • #6
            Från ett litet häfte av museiföreståndare Anna Skantze 1988 om Kulturpersonligheter i Falkenbergs kommun beskrivs AXA.
            I ett stort verk om Morup av Maj- Britt Bennheden finns också några rader om AXA och hans samarbete med Hugo Säfström. Jag har på en annan tråd tagit upp samarbetet med Liserö Keramik och Hugo Säfström.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Här kommer ett auktionsfynd

              Hitta denna keramik skulptur på auktion i veckan. När jag sökte kom jag in på denna sidan. Så här bidrar jag på denna fina skulptur. Satt en liten atikel från HN angående Axels död.
              Robcat
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Från ett litet häfte av museiföreståndare Anna Skantze 1988 om Kulturpersonligheter i Falkenbergs kommun beskrivs AXA.
                I ett stort verk om Morup av Maj- Britt Bennheden finns också några rader om AXA och hans samarbete med Hugo Säfström. Jag har på en annan tråd tagit upp samarbetet med Liserö Keramik och Hugo Säfström.
                Tack för Ditt bidrag, och jag vet vilken bok Du menar: "Morup - Berättelser från hembygden".
                Den hoppas jag kunna återge här, när svar väl inkommit från hembygdsföreningen. Det finns också diabilder från en utställning i Falkenbergs stadshus 1990, som just nu håller på att digitaliseras av föreningen.
                Det är ju ännu semestertider.

                Hugo Säfström är intressantare än man kan tro, och det är mycket kvar att nysta i och uppdaga. Liserö Keramik är mycket intressant i sammanhanget.

                Ursprungligen postat av Robcat Visa inlägg
                Hitta denna keramik skulptur på auktion i veckan. När jag sökte kom jag in på denna sidan. Så här bidrar jag på denna fina skulptur. Satt en liten atikel från HN angående Axels död.
                Robcat
                Den var inte dålig!
                Tack för urklippet också. Jag undrar hur livet hade artat sig för AXA, om inte sjukdom hade satt käppar i hjulet.

                Comment


                • #9
                  Kul

                  Ja det är en fin staty. Var kul att jag fick den. Då jag kommer från Falkenberg men bor nu i Herrljunga.

                  Comment


                  • #10
                    Lustgård såld på Tradera H 30 cm x 18 cm

                    Click image for larger version

Name:	135971284_3.jpg
Views:	1
Size:	46,4 KB
ID:	530815Click image for larger version

Name:	135971284_1.jpg
Views:	1
Size:	44,8 KB
ID:	530816Click image for larger version

Name:	135971284_4.jpg
Views:	1
Size:	50,9 KB
ID:	530818Click image for larger version

Name:	135971284_2.jpg
Views:	1
Size:	45,3 KB
ID:	530819Click image for larger version

Name:	135971284_5.jpg
Views:	1
Size:	68,8 KB
ID:	530817

                    Comment


                    • #11
                      Knut Hallsten

                      Enligt Nyström övertog Knut Hallsten sin verkstad i V.Sönnerslöv 1934 av en Axel Andersson. Intressant tycker jag att forska vidare i, vem var denne Axel Andersson, kan det möjligen ha varit AXA? Vet vi var hans visade föremål från 1920-talet tillverkades. Skulle det kunna vara som så att dom kom till i Västra Sönnerslöv?
                      Vidare är det ju intressant att vi redan sedan tidigare har kopplingar mellan Hallsten och Falkenberg, om jag inte missminner mig helt och hållet. Cirkeln sluts, Falkenberg och Morup är ju nästgårds.
                      Last edited by prylsnubben; 2012-03-02, 16:28.

                      Comment


                      • #12
                        Den 8 dec 2009 visade jag några bilder och ställde en fråga om just KH och Falkenberg på tråden om Allmogekeramik. Svar gavs av Polsson med hänvisning till Tom Möller. Mönstret är ju helt tydligt!http://precisensan.com/antikforum/sh...eramik!/page39

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Den 8 dec 2009 visade jag några bilder och ställde en fråga om just KH och Falkenberg på tråden om Allmogekeramik. Svar gavs av Polsson med hänvisning till Tom Möller. Mönstret är ju helt tydligt!http://precisensan.com/antikforum/sh...eramik!/page39
                          Javisst Lars, utmärkt. Men nu handlar det i första hand om Axel Andersson kan vara samma person som AXA i Morup.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Javisst Lars, utmärkt. Men nu handlar det i första hand om Axel Andersson kan vara samma person som AXA i Morup.
                            Tyvärr, Prylsnubben!
                            Sönnarslövs-Axel föddes 1882 och lämnade in 1932. Han verkade som krukmakare på Sönnarslöv nr 1:15 1910-1932.

                            "Axel Andersson tillverkade uteslutande bruksföremål såsom krukor, fat, skålar mm. Han ansågs av sina kollegor som en mycket skicklig drejare. Han dekorerade inte själv sina kärl utan det gjorde hans mor och senare hans döttrar. ........Anderssons signerade aldrig sina saker men dottern Berit Bergmark, som i sin ägo har flera föremål som fadern tillverkat, har kunnat identifiera många saker."

                            Citat från: Keramik från Kvidinge Om krukmakerierna i kvidingebygden av Tomas Anagrius.
                            p-son

                            Comment


                            • #15
                              Tack Polsson. Även långskott kan ju gå in ibland.

                              Comment

                              Working...
                              X