Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plunta med bygel/skruvkork

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Plunta med bygel/skruvkork

    Hej!
    Någon som har nån information om en sådan plunta?
    Den har en skruvkork som sitter i bygeln, den är omärkt ooch håller faktiskt tätt har testat med lite vatten
    det är ju trots allt inte någon gummipackning i den utan bara glas mot glas

    //Per-inge
    Bifogade filer

  • #2
    Hej Per-Inge
    Din plunta anses vara tillverkad vid Sunds glasbruk, strax väster om Nässjö, och proppen är av Strandhs patent.

    Det finns en serie pluntor för krigsmakten med denna propp, de är från 1904 och en modell fastställd 1906, sedan pågick sannolikt tillverkningen av dessa tre kronormärkta pluntor kanske 1910-talet ut. De är rundare till formen och av brunt eller grönt glas. Det förefaller också ha pågått försök med kommersielle flaskor med denna propp, antagligen för delar av Vin & Spritcentralens likörsortiment.
    Last edited by HgF; 2015-06-10, 02:17.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Per-Inge Visa inlägg
      Hej!
      Någon som har nån information om en sådan plunta?
      Den har en skruvkork som sitter i bygeln, den är omärkt ooch håller faktiskt tätt har testat med lite vatten
      det är ju trots allt inte någon gummipackning i den utan bara glas mot glas

      //Per-inge
      Hej!
      För att komplettera Hgf:s inlägg vill jag visa ”kronans” dricksflaska m/1906 i grönt glas och med samma typ av glaskork som din plunta.
      Plus två modeller från Armémuseum av m/1906 med olika förslutningar och en i brunt glas.
      I en tidigare tråd så har miltärflaskorna diskuterats ganska ingående.
      http://precisensan.com/antikforum/sh...-militärflaska
      Bifogade filer
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

      Comment


      • #4
        Varje glaspropp var slipad mot sin flaska med riktigt fin slipsand, i sista slipstadiet så blev proppen bom-tät,
        att byta propp till annan flaska blev inte så tätt.

        Proppen fästes på en roterande axel, flaskan hölls med två händer och fördes mot proppen medan sandblandat vatten rinner ned och slipar ytorna.
        Hirvi
        Last edited by Hirvi; 2015-06-10, 16:25.
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Varje glaspropp var slipad mot sin flaska, med riktigt fin slipsand i sista slipstadiet så blev proppen bom-tät,
          att byta propp till annan flaska blev inte så tätt.

          Proppen fästes på en roterande axel, flaskan hölls med två händer och fördes mot proppen medan sandblandat vatten rinner ned och slipar ytorna.
          Hirvi
          Jag har alltid undrat hur man slipat "glaskorkar" av olika slag så att de håller absolut tätt.
          Tackar så mycket för den lilla lektionen Hirvi.
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
            Jag har alltid undrat hur man slipat "glaskorkar" av olika slag så att de håller absolut tätt.
            Tackar så mycket för den lilla lektionen Hirvi.
            Håll till godo! lika bra att skriva ned det för framtida läsare.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #7
              Jag har två pluntor identiska med Per-Inges i ursprungsfrågan. Den ena är bara upphandlad på marknaden nån gång för länge sedan, medan den andra kommer från ett officershem - d v s sannolikt en privatköpt civil persedel använd i militärlivet.

              Av de tre-kronormärkta har jag tre varianter, dock ingen i klarglas. Den rundbottnade utan stå-plan på bottnen (finns på länken från 2012), såg jag på antikmässan i Örebro hos Gruvan antik - typ 375 kr eller nåt ditåt. Då: "Äh - man kan inte hålla på och köpa allt man ser", och så blev det. Nu vet jag bättre - man kan visst hålla på och köpa allt man ser. Ångrar bittert att jag missade denna specialare. Har inte sett någon liknande sedan dess - fast jag titt och tätt exponerar mig för tre-kronorpluntor.

              Då verkar det vara klarlagt att färgfrågan har en industriell förklaring: 1, provserie i klarglas 2, brun serie 3, sedan grön serie då något "brunmaterial" tog slut eller blev svårt att få, tag på.

              En sak till. Majoriteten av personalen på Armémuseum är museiutbildade akademiker med åtminstone historia, etnologi och forskarutbildning i bagaget. Cheferna kan/brukar vara avsuttna militärer med lämplig akademisk komplettering.

              Comment


              • #8
                Flaskan med porslinskorken har en sigillförsedd ”modellapp” med godkännande.
                Texten kan vara svårläst.

                Så här står det emellertid.
                I övre vänstra hörnet står: ”Justeras: F. Holmqvist Generalintendent.”

                ”Tre modeller å dricksflaska m/06, tillhörande den personliga fältutrustningen
                vid infanteriet,
                Öfverensstämmande med, genom generalorder den 18 januari 1906 n: r 83 fastställda modeller, att efter vederbörlig regementsförvaltnings val tjäna till efterrättelse vid nyanskaffning.

                Stockholm den 28 februari 1906

                På befallning
                Axel Hultkrantz
                Assistent vid
                Kungl. Arméförvaltningens Intendentsdepartements militärbyrå”


                Bild Armémuseum

                Bifogade filer
                Last edited by Lars F; 2015-06-11, 08:40.
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                Comment


                • #9
                  Jag tror att dessa tre modeller inte är kopplade till färg på glaset, och i praktiken inte heller till tjänsteställning. De tre modellerna kan vara: droppen, den runda med koncentriska cirklar, och någon annan kanske med avvikande propp. Gissar att det hela kan vara villkorat av den industriella processen.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                    Jag tror att dessa tre modeller inte är kopplade till färg på glaset, och i praktiken inte heller till tjänsteställning. De tre modellerna kan vara: droppen, den runda med koncentriska cirklar, och någon annan kanske med avvikande propp. Gissar att det hela kan vara villkorat av den industriella processen.
                    Enl. tidigare uppgifter här,så är det nog trots allt så att färgen visar tjänsteställningen. Dessa uppgifter kom från en epert på bruket,var det inte så HgF ?

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                      Hej!
                      För att komplettera Hgf:s inlägg vill jag visa ”kronans” dricksflaska m/1906 i grönt glas och med samma typ av glaskork som din plunta.
                      Plus två modeller från Armémuseum av m/1906 med olika förslutningar och en i brunt glas.
                      I en tidigare tråd så har miltärflaskorna diskuterats ganska ingående.
                      http://precisensan.com/antikforum/sh...-militärflaska
                      I den länk som Lars F. här hänvisar till,finns ju förklaringen till de tre färgerna, redovisat på ett pedagogiskt och tillförlitligt sätt 2012-08-09 . Allting fanns ju då i en bok av den främsta expertisen på just Sunds glasbruk. Så alla andra ev. teorier och funderingar kan nu kastas i papperskorgen. De ofärgade var inte "avsedda" för officerare,men kom ändå att hamna i deras händer. Läs själva !

                      Comment


                      • #12
                        Ser fram emot boken. Det skall bli riktigt intressant att läsa den.
                        Det är alltid roligt när det kommer fram nya fakta om gamla saker.
                        Här kommer en länk till försättssidan.

                        Comment

                        Working...
                        X