Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stol och lampa - 50-tal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stol och lampa - 50-tal?

    Hej!

    Undrar över dessa två ting om de är 50-tal och om ni vet något mer om dem - värde och annat intressant. Kan inte se stolens namn men på lampans knapp står det Ambro/Ambru nånting.





    Vänligen,
    Joachim Sällström

  • #2
    Lampan är tveklöst 1950-tal, åtminstone vad utseendet beträffar.
    Stolen blir betydligt mer 50-talsaktig om plyschklädseln byts ut mot svart galon, som det troligen varit tidigare.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
      Stolen blir betydligt mer 50-talsaktig om plyschklädseln byts ut mot svart galon, som det troligen varit tidigare.
      Stolens klädsel är original. Finns exemplar i andra färger av samma sort med den teddyliknande klädseln.

      Comment


      • #4
        Vad är det för mått på stolen? höjd, sittbredd?
        Är inte så kunnig på möbler, men jag har en snarlik, som troligtvis är något mindre än din. Den är troligtvis från IKEA 1958. Kolla på http://katalogen.kampanj.ikea.se/ (1958 och "Rasmus")

        Om IKEA har gjort din kan jag inte svara på, men det kanske är ett spår för dig att kolla upp?
        De kanske var duktiga på att "kopiera" andra möbeltillverkare redan då.=)

        Lycka till =)
        Last edited by Webrik; 2012-08-07, 13:17.

        Comment


        • #5
          Jag har en mycket snarlik stol i röd galon. Den har varit i familjens ägo så länge jag kan minnas (= minst från tidigt 60-tal, troligen längre).
          Last edited by Retromarcia; 2012-08-08, 08:33.

          Comment


          • #6
            Det är säkerligen originalklädsel. Liknande stolar tillverkades och såldes av flera företag, tror t.ex. att Gunnars Fabriker (postorderföretag) hade en variant. När man ser dem på auktioner kallas de ofta sminkbordsstol och av någon anledning får folk ibland för sig att skriva puderstol.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Webrik Visa inlägg
              Vad är det för mått på stolen? höjd, sittbredd?
              Är inte så kunnig på möbler, men jag har en snarlik, som troligtvis är något mindre än din. Den är troligtvis från IKEA 1958. Kolla på http://katalogen.kampanj.ikea.se/ (1958 och "Rasmus")

              Om IKEA har gjort din kan jag inte svara på, men det kanske är ett spår för dig att kolla upp?
              De kanske var duktiga på att "kopiera" andra möbeltillverkare redan då.=)

              Lycka till =)
              Precis. Den är ju lite lik, men skulle vilja påstå att min är lite mer originell i formen.
              Bra! Ska leta igenom katalogen.


              Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
              Jag har en mycket snarlik stol i röd galon. Den har varit i familjens ägo så länge jag kan minnas (= minst tidigt 60-tal).
              Exakt! Det var därför jag frågade. För den oinvigde är det lätt att gissa 50-tal, men den här sortens design fortsatte in i första hälften av 60-talet, även om estetiken förändrades något.


              Ursprungligen postat av Wanja Visa inlägg
              Det är säkerligen originalklädsel. Liknande stolar tillverkades och såldes av flera företag, tror t.ex. att Gunnars Fabriker (postorderföretag) hade en variant. När man ser dem på auktioner kallas de ofta sminkbordsstol och av någon anledning får folk ibland för sig att skriva puderstol.
              Gunnars Fabriker säger du? Om du vet var man kan hitta en likadan stol får du gärna hojta till. Angående dess placering så hamnade den vid min flickväns sminkbord i teak av sig självt.

              Comment

              Working...
              X