Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Strömberg/Strömbergshyttan - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kul att du skriver ned Rebello och gör en bok, mycket du tar tillvara är overdelig kunskap
    som kommit från mästarnas munnar, att ta upp glas på en inbärargaffel är ju ett sätt att få fyr på kanonen det funkade säkerligen.

    Jag frågade nog dom gammla mästarna en del på -60 talet medan några var kvar,
    men jag har flera frågor jag skulle vilja ställa i dag till dom,
    man hade inte åldern inne för dom frågorna då.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      [B] - - -Återigen måste jag kommentera bilden. Verkligen stiliga, välklädda Herrar med plommonstop och halmhatt. Det ser ut som att de precis klivit upp från bordet från målningen ”Hipp, hipp, Hurra!" konstnärsfest på Skagen 1888, av Peder Severin Kröyer.
      Jag fick i går en fundering om fotot möjligen kan vara taget med den kamera som Knut hade köpt under vistelsen vid glasbruket White Mills i Pennsylvania. I så fall är bilden från 1902 eller strax därefter. Min "storebror" gjorde den papperskopia som jag har skannat in. Hans fotoproffsige son har funnit en samling negativ efter den kameran(väl bevarade och användbara!). Troligen är bildens negativ från den samlingen. Där finns också en bild på Transjöhyttan. Den finns också med i boken; i ett kapitel där Knut berättar om hur man blåste flaskor där (och detta har jag ju faktiskt lagt in här:http://precisensan.com/antikforum/sh...ight=Transj%F6.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
        - - - Jag frågade nog dom gammla mästarna en del på -60 talet medan några var kvar, men jag har flera frågor jag skulle vilja ställa i dag till dom, man hade inte åldern inne för dom frågorna då.
        Hirvi
        Just så, samma här - jag hade velat fråga om vilket datum graal nr 1 gjordes (nu har jag dock listat ut vilken månad) - om hur han handskades med de första luftbubblorna i graalen - gjorde han flera som kasserades p g a luftblåsor, eftersom han fick in en formulering om ariel i sitt patentkontrakt med Johan Beyer. Hur var det med formgivningen av alla de graalar som har beteckningen "B" resp. "B + G" i Orrefors arkiv - vilket autkionsfirmorna ger blanka fasen i! Och många fler frågor . . .
        Last edited by Rebello; 2011-04-15, 16:22.

        Comment


        • Rebello visar två olika ljusstakar i inlägg #151. Här kommer ytterliggare en variant som även Rebello visat från strömbergshyttans sortiment i inlägg #193. Detta ska då vara modell P50. Tänkte det kunde vara bra för dokumentation.
          Bifogade filer
          Pes är mitt google.

          Comment


          • Tack för de bilderna, wasistdas!
            Så bra att de skulle ha platsat som katalogbild - men tiden har runnit ut, så jag kan inte ordna något honorar.

            Ja - det är dina ljusstakar som är P 50. På den variant som jag lade in vid påsk för tre år sedan, har man slipat ner manschetten till en åttahörning. Rebessin har berättat att det var sliparen Arnold Abrahamsson som kom på detta - för att rädda en kantstött ljusstake undan skroten. Undras om han fick något honorar?
            Last edited by Rebello; 2011-04-24, 22:24.

            Comment


            • Stort Tack Rebello. Informationen du delger är inget man tar för givet, utan uppskattas enormt. Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket information då jag helt enkelt är för novis. Försöker däremot att ladda upp så mycket bilder som möjligt för dokumentation när när tillfälle ges. Så ger man ngt tillbaka.
              Pes är mitt google.

              Comment


              • Gerda Strömberg på Eda

                Det kom en bild från Eda Glasbruksförening till mig i dag. Man har på runda bordet i museet dukat upp några av Gerda Strömbergs glas från perioden 1927 - 33 :
                Bifogade filer

                Comment


                • En vas som jag köpte förra helgen med liknande teknik som visats upp innan.
                  Bifogade filer
                  Pes är mitt google.

                  Comment


                  • Vas modell B 927

                    Tjolahopp!

                    Köpte en vas på känsla, osignerad men enligt katalogbilden på sidan 20 i denna tråd Strömbershyttan modell B 927. Den är knappt 20 cm hög och väger drygt 1,8 kg. Är det någon som kan svara på vem som formgivit den eller är den anonym?

                    Click image for larger version

Name:	tung_vas.jpg
Views:	1
Size:	31,1 KB
ID:	539043

                    Comment


                    • Stor sannolikhet Gunnar Nylund.

                      Wanja, ursäkta sent svar men jag tror din vas signerad B927 med stor sannolikhet formgiven av Gunnar Nylund och ett fint exempel på glas i Sommerso-teknik. Och den som utförst det praktiska arbetet är med stor sannolikhet mästaren Kjell Andersson. Jag har startat en glasblogg http://glasbloggen.blogspot.com där du i ett av inläggen kan se en bild av mästaren själv när han driver en Nylund-vas under slutet av 1950-talet. Länk till enskilda inlägget med bilden här: http://glasbloggen.blogspot.se/2012/...rgshyttan.html

                      Mvh,
                      Nils/

                      Comment


                      • Tack, Nils Ja, jag tycker också det känns troligast att det är GN som ritat vasen men det vore ju kul om någon hade säkra uppgifter som t.ex. att den fanns i någon katalog eller annons med formgivarens namn. Den tycks i alla fall vara hyfsat ovanlig, jag har trots idogt sökande inte hittat någon annan än just den jag har.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Wanja Visa inlägg
                          Tack, Nils Ja, jag tycker också det känns troligast att det är GN som ritat vasen men det vore ju kul om någon hade säkra uppgifter som t.ex. att den fanns i någon katalog eller annons med formgivarens namn. Den tycks i alla fall vara hyfsat ovanlig, jag har trots idogt sökande inte hittat någon annan än just den jag har.
                          Iofs har vasen ett ganska högt nummer och då lutar det mera åt Asta Strömberg själv. Har i dagarna hittat en del kataloger från Strömbergshyttan (efter min far som var hyttmästare i S-hyttan från slutet av 1940-talet till nedläggningen -79 och kunde det mesta i huvudet om vem som formgett vad) och där har han på en del modeller skrivit GS (Gerda Strömberg), AS (Asta Strömberg) och GN (Gunnar Nylund). Jag förvånas över att Asta tydligen formgett mer än jag tidigare trott och då även en del som Nylund fått äran för. T.ex de långsmala Sputnikvaserna och några andra rundade vaser som också gjordes i Sommerso-teknik. Just denna modellen finns dock inte i dessa kataloger och då överkanten inte är rundad utan avflatat (ev slipad) kan det tyda på Asta. Så min tidigare så säkra Nylund-attribuering får jag nog hålla tillbaka lite och undersöka vidare hur det ligger till med den saken. Man inspirerades ju av varandra i formgivningen och t.ex så har ju hajtandsvaserna på Strömbergshyttan även gjorts på Kosta i olika varianter. Grundformerna kan man återse och både gamla och nya modeller återruppfinns med olika små förändringar.

                          Fantastiskt glas har skapats i sydöstra Småland från 1910-talet och framåt. Idag (dec 2012) finns inte mycket kvar av denna unika konstglasindustri som vann världsrykte genom intimt samarbete mellan driftiga ägare, skickligt yrkesfolk och nytänkande formgivare. Glasbloggen är mitt lilla strå till stacken i historieskrivningen om glasriket. Kom ihåg att allt material är upphovsrättsstskyddat, både text och bilder. Vill du använda det på något sätt, vänligen kontakta mig. Nils Bergqvist/
                          Last edited by rebessin; 2012-12-13, 09:14.

                          Comment


                          • B 1050 i inlägg 197 och 198!

                            Ska försöka reda ut vad som gäller för vaserna i inlägg 197 och 198. Modellen har beteckning B1050 0ch återfinns i katalogen från 1972. Man har tidigare rett ut formgivaren, nämligen Rune Strand, och även tidsepoken 1960-talet. Det monogram min nu bortgågne farbror tyckte sig se framför sifferbeteckningen 1050 är inte RS (Rune Strand) utran B som i beteckningen "blomglas" för modellen. Siffrorna på vasen av samma modell i inlägg 197, B 1157 kan inte ha med modellbeteckningen att göra. B 1157 är nämligen en helt annan vas och återfinns också den på bild i katalogen från 1972. Den sifferkoden kan antingen vara något hafsigt skriven (inte ovanligt vid signeringen av Strömbergshytteglas), och ska då kanske istället vara just B 1050? Eller så har den blivit felsignerad (ev eftersignerad av någon som trott sig göra något gott och istället för det rätta numret skrivit fel)? Jag tror dock mera på att det är hafsigt skrivet och att det ska vara B 1050 även på den.

                            Comment


                            • Askfatet i inlägg 237

                              Beteckningen H 142 ger vid handen att det är designat tidigast 1972. Katalogen och prislistan från det året slutar nämligen på H 125. I de ritningar som finns bevarade efter Gunnar Nylund finns flera som är daterade 1972. Dessa glas bör rimligtvis inte ha kommit i produktion förrän något senare. Och där finns både askfat och vaser, några ljusstakar mm. Denna modell på askfat återfinns dock inte bland dem, men alla har säkerligen inte räddats när de skulle slängas vid nedläggningenm av bruket 1979. Formerna på de alster Nylund formgivit under 1970-talet är dock ganska moderna och "djärva", och där finns även fat med knottrad eller räfflad botten. Det skulle alltså mycket väl kunna vara Gunnar Nylunds formgivning på askfatet, men även Asta Strömberg själv, eller Anders Solfors som tidigare nämnts? Jag tror att den som säkrast kan svara på detta idag är Anders Solfors.

                              Comment


                              • Osignerad skål i inlägg 260.

                                Denna skål har beteckningen T368 och återfinns i katalogen från 1972. Tillverkades då i storlekar 180mm resp 220mm. Katalogen från 1954 slutar på T264 och mellan T252 - T264 är der Gunnar Nylund som står för formgivningen enligt min far hyttmästaren vid bruket mellan ca 1950 fran till nedläggningen 1979. Denna skål är enligt uppgift tillverkad 1960 och alltså formgiven senast det året. Vad jag kan se av modellerna T276, 277, 278, 279 288, 314 och 336 i katalogen från 1972, så verkar även dessa skålar vara formgivna av Gunnar Nylund (det finns ritningar efter Nylund som överenstämmer med de formerna). Sedan kommer lite stramare formgivning med rakare linjer in i bilden från T344, och det kan tyda på att Asta Strömberg då blivit mera aktiv i formgivningen som jag ser det. Men även Nylund har en del rakare och fyrkantigare former i sina senare ritningar, så vem som är designern får bli en gissning. Den drivna kantens form i denna skål kan dock härledas till en vas med beteckningen B99, formgiven tidigt av Gerda Strömberg (ev redan på 1930-talet). Och då Asta ofta inspirerades av Gerdas former när hon ritade en del av sina glas, kan man kanske mera tro på henne i det här fallet? Tiden för formgivningen kan stämma bra med ca 1960 som jag kan se.
                                Last edited by rebessin; 2013-01-28, 20:11.

                                Comment

                                Working...
                                X