Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver? Vad betyder texten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Silver? Vad betyder texten?

    Hej

    Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde hjälp med detta.

    Va på en loppis och hittade detta silverfat. Såg en stämpel och kände inte igen den, men 10kr tyckte jag den va värd
    A.G.D (sen + i en ring) NSALP

    Fynd lr inte??

    Må gott / Camie
    Bifogade filer

  • #2
    Hej

    AGD = DUFVA A G
    NS = NYSILVER
    ALP = ALPACKA

    Värdet är nog någonstans där du gett för det känns det som + några tior kanske.
    Vet inte riktigt hur gammalt det kan vara, 70talet kanske?
    Pes är mitt google.

    Comment


    • #3
      Hej... Detta är ett fat i nysilever. NS står för nysilver. ALP står för alpacka.

      Länkar lite info om det så du kan läsa: Wikipedia Nysilver

      Comment


      • #4
        AGD står för AG Dufvas nysilverfabrik. Som grundades 1847... nysilver brickor har nästan inget värde alls tyvär

        Comment


        • #5
          Mrtompa, nu är jag inne på djupt vatten då min vetskap om nysilver eller ädelmetaller överhuvudtaget är = 0. Men om ett föremål är stämplat med ALP, så kan väl inte objektet vara äldre än från 1963, då namnstämpeln ALP registrerades?
          Pes är mitt google.

          Comment


          • #6
            Tackar så mycket för era svar!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
              Mrtompa, nu är jag inne på djupt vatten då min vetskap om nysilver eller ädelmetaller överhuvudtaget är = 0. Men om ett föremål är stämplat med ALP, så kan väl inte objektet vara äldre än från 1963, då namnstämpeln ALP registrerades?
              Min uppfattning är att alp stämplat kan vara mkt äldre än 1963.... har sett nysilver varor som är årsstämplade på 1800 talet. Med alp stämpel.

              What is alpaca silver

              Vill tilllägga att AG Dufvas slutade med sin nysilverproduktion 1933. Så ditt fat är från 1933 eller tidigare.
              Last edited by MrTompa; 2011-10-20, 00:05.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                Hej

                AGD = DUFVA A G
                NS = NYSILVER
                ALP = ALPACKA

                Värdet är nog någonstans där du gett för det känns det som + några tior kanske.
                Vet inte riktigt hur gammalt det kan vara, 70talet kanske?
                Axel Gabriel Dufva f. 29.4.1822, död 9.10.1897 grundade en fabrik för försilvring 1847. Sönerna Harald Gabriel och John Helmer fortsatte verksamheten till 1936 då företaget köptes av GAB. AGD hade rätt att stämpla silver från 1897, men det är teksamt om de hade egen produktion. Den egna produktionen av försilvrade varor upphörde 1933, men firman kan naturligtvis ha importerat fram till 1936 t ex från Tyskland.

                Så enligt dessa uppgifter är fatet tillverkat senast 1936. Dekorbården var mycket populär under 1900-talets första decennier och jag har tappat namnet på svenska, men på tyska är det Kreuzband.

                Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                Mrtompa, nu är jag inne på djupt vatten då min vetskap om nysilver eller ädelmetaller överhuvudtaget är = 0. Men om ett föremål är stämplat med ALP, så kan väl inte objektet vara äldre än från 1963, då namnstämpeln ALP registrerades?
                Du har varit inne och kollat på SWEDAC:s namnstämpelregister och då förstår jag din datering. ALP är förkortning för Alpacca eller Alpacka och ingen namnstämpel.

                Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                Hej... Detta är ett fat i nysilever. NS står för nysilver. ALP står för alpacka.

                Länkar lite info om det så du kan läsa: Wikipedia Nysilver
                Jag citerar vad Qrt.S skre i ett gammalt inlägg för det är korrekt:

                Qrt.S
                NS är NickelSilver eller Neusilber men mera sällan NySilver om någonsin.
                Alp, ALP, Alpaka, Alpacka mm. är ursprungligen den österrikiska benämningen på legeringen "nysilver", tyskans neusilber. På engelska heter den German Silver, på franska Argent Allemange osv, osv.

                Till sist, det är skillnad på nysilver och försilvrat. Nysilver behöver inte vara försilvrat man kan vara det. Ett försilvrat föremåls undermetall behöver inte vara nysilver utan kan vara koppar, mässing, tenn tom. järn (CP=close plate) mm. Uppmärksamma detta när ni talar om eller träffar på"nysilver" nästa gång. Ett försilvrat föremål har sällan ett större ekonomiskt värde.

                Comment


                • #9
                  Tack Kaptenen och Mr Tompa för förklaringarna. Värdefullt att veta i djungeln.
                  Pes är mitt google.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                    Min uppfattning är att alp stämplat kan vara mkt äldre än 1963.... har sett nysilver varor som är årsstämplade på 1800 talet. Med alp stämpel.

                    What is alpaca silver

                    Vill tilllägga att AG Dufvas slutade med sin nysilverproduktion 1933. Så ditt fat är från 1933 eller tidigare.
                    Eftersom årsstämpling av försilvrade föremål var och är förbjudet, så måste det ha rört sig om just A G Dufvas tillverkning, som utgör undantaget.

                    Comment


                    • #11
                      L2 1916

                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Eftersom årsstämpling av försilvrade föremål var och är förbjudet, så måste det ha rört sig om just A G Dufvas tillverkning, som utgör undantaget.

                      http://precisensan.com/antikforum/sh...ighlight=dufva
                      Bara som ett åskådliggörande.........Ps Serveringssked.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Eftersom årsstämpling av försilvrade föremål var och är förbjudet, så måste det ha rört sig om just A G Dufvas tillverkning, som utgör undantaget.

                        http://precisensan.com/antikforum/sh...ighlight=dufva
                        Visst är det så- Glömde i min trötthet o skriva det.

                        Nästan så jag tycker att vi drar det bästa om nysilver o alpakka ur denna tråd o lägga upp som en informationstråd om nysilver...

                        Tompa

                        Comment


                        • #13
                          Tänkte bara visa upp lite mer om krångliga "nysilverstämplar. Inte alltid det står NS eller ALP. Det kan oxså stå:

                          EP - Electroplate
                          EPBM - Electroplated Britannia Metal
                          EPNS - Electroplate on Nickel Silver (nickel silver is a nickel/brass alloy)
                          EPC - Electroplated Copper
                          EPWM - Electroplated White Metal
                          EPNS-WMM - Electroplated Nickel Silver with White Metal Mounts

                          Som tex i denna vackra sked:
                          Click image for larger version

Name:	ns1.jpg
Views:	1
Size:	72,2 KB
ID:	523569Click image for larger version

Name:	ns2.jpg
Views:	1
Size:	116,7 KB
ID:	523570

                          Det är så lätt att luras o tro att det kan vara silver.
                          Last edited by MrTompa; 2011-10-30, 16:06.

                          Comment


                          • #14
                            Du har rätt så, förutom att:
                            EPNS - Electroplate on Nickel Silver (nickel silver is a nickel/brass alloy) That is crap
                            EPNS is an alloy of copper, nickel and zinc and has nothing to do with brass (mässing), which is a copper alloy of copper and zinc only.

                            Vitmeall är också ett vidlyftigt begrepp. Närmast är det en legering av bly och tenn (lagermetall) men används även lite galet som ett namn på en oädel legering av nästan vadsomhelst som har en silveraktig lyster.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                              That is crap
                              LoL för ordvalet

                              Comment

                              Working...
                              X