Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta kinesiskt porslin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Är detta kinesiskt porslin

    Här kommer en gammal Urna i porslin.
    Är osäker om denna verkligen är kinesisk.
    Vore intressant att få veta lite mer och hur gammal den kan vara.
    Stämplar saknas.
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Det verkar som att man ser rödlera sticka fram i krackeleringen i botten. Stämmer det?
    I så fall är det inte porslin. Designen är kinesisk i alla fall, men tekniken skiljer den från de "vanliga" bojanerna.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Det verkar som att man ser rödlera sticka fram i krackeleringen i botten. Stämmer det?
      I så fall är det inte porslin. Designen är kinesisk i alla fall, men tekniken skiljer den från de "vanliga" bojanerna.
      Du kan ha rätt den är nog gjord i lergods.
      Man ser det på en liten fläck på undersidan alldeles i ytterkanten.
      Det förklarar också varför den är så tjock i godset.
      Undrar hur gammal den kan vara. Säger mönstret dig någonting.?
      Mönstret är delvis ganska otydlig. antingen av ålder eller hårdhänt diskning.
      Glasyren verkar vara tjock och ännu intakt men kraftigt krakelerad invändig och även i viss mån på utsidan.
      mvh
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Kinesiska ingefärskrus, saknar lock.

        Comment


        • #5
          Ser dock att dekoren är tryckt.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Ser dock att dekoren är tryckt.
            Ja, med någon form av överföringstryck.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Ser dock att dekoren är tryckt.
              Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
              Ja, med någon form av överföringstryck.

              https://en.wikipedia.org/wiki/Transfer_printing
              ....och då är det inte ett ingefärskrus, eller ??

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                ....och då är det inte ett ingefärskrus, eller ??
                Jodå, till formen i alla fall. Men är det kinesiskt? Kanske. Både material och teknik pekar bort från traditionella kinesiska krus. Kanske en europeisk kopia, eller mer modernt kinesiskt?

                Comment


                • #9
                  Ursäkta.....

                  ...men dom jag brukar se på loppis ser ut så där oftast,
                  här är mitt egna som jag haft hur länge som helst.......
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Ja, jag ser också sådana här ganska ofta på loppis.

                    Det jag undrar är ifall de är kinesiska, och i så fall hur gamla.
                    Jag säger alltså inte att de inte är det, jag undrar helt enkelt.

                    För tydlighets skull, så är här en länk till typen som jag refererar till.

                    Comment


                    • #11
                      ....men när Du googlar på "kinesiska ingefärskrus" så kommer det ju upp
                      alla tänkbara varianter, alla med Kina som tillverkningsland. Jag tror inte
                      på att detta är vetenskapligt bevisat, men hur man ska kunna skilja på
                      dom är jag inte man till.



                      Blev ju lite Peter Dalle "tänkte inte på det" över inlägget, sök på Kina och du får upp Kina, ha, ha...,
                      vad jag menade var förståss att alla möjliga och omöjliga dekorer dyker upp på krusen (bojanerna)
                      och alla anges ha Kina som tillverkningsland.
                      Last edited by prylsnubben; 2019-11-06, 21:59.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        ....men när Du googlar på "kinesiska ingefärskrus" så kommer det ju upp
                        alla tänkbara varianter, alla med Kina som tillverkningsland. Jag tror inte
                        på att detta är vetenskapligt bevisat, men hur man ska kunna skilja på
                        dom är jag inte man till.



                        Blev ju lite Peter Dalle "tänkte inte på det" över inlägget, sök på Kina och du får upp Kina, ha, ha...,
                        vad jag menade var förståss att alla möjliga och omöjliga dekorer dyker upp på krusen (bojanerna)
                        och alla anges ha Kina som tillverkningsland.
                        Tack för alla synpunkter.
                        Även jag är betänksam om dessa krus verkligen är kinesiska.?

                        Comment


                        • #13
                          Kapar den här tråden med en annat fat. Tänkte ju tillägga att jag sett en hel del i den här varianten, och jag har nog mest antagit att de varit modernare kinesiska saker. Samtidigt har de inte det lite döda utseendet från riktigt nya saker (under 70 år sådär).

                          Nu var jag hemma hos mina föräldrar och råkade då komma att tänka på det här fatet som kommer från min farmor. Dekoren tryckt även om man lagt ned lite jobb på att dölja skarvarna. Men den har också en märkning som kanske kan säga något om ursprung?Click image for larger version

Name:	20191206_163404.jpg
Views:	1
Size:	112,3 KB
ID:	572480Click image for larger version

Name:	20191206_163427.jpg
Views:	1
Size:	27,8 KB
ID:	572481
                          Last edited by FBQ; 2019-12-06, 17:41.

                          Comment


                          • #14
                            Det är ett japanskt fat, från tidigt 1900-tal, cirka hundra år gammalt.
                            Stämpeln är fotograferad upp och ned, men säger att det är tillverkat (sei, 製) av Tezuka Kin (手塚謹), så (från höger till vänster) 手塚謹製, TezukaKinSei.

                            Comment


                            • #15
                              Aha, tack, då är det löst i just det här fallet alla fall.

                              Comment

                              Working...
                              X