Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas, svart glas påmålat med vitt i ränder.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vas, svart glas påmålat med vitt i ränder.

    Click image for larger version

Name:	Svart-vit vas2.jpg
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	654643Click image for larger version

Name:	Svart-vit vas1.jpg
Views:	1
Size:	52,3 KB
ID:	654633
    Vi är flera som undrar vilket glasbruk som kan ha tillverkat den här typen av glasvaser och också tillverkningsår. Glasmassan är svart och ränderna i vitt (eller gräddvitt). Fotot med den rakare formen har jag lånat av Ann-Marie Nilsén med hennes tillåtelse. Det blev lite fel först, jag skall även fråga det andra fotots ägare.
    Jag har själv en liten vas i samma teknik, ca. 10 cm hög och harlekin-mönstrad, formen är som en kapsel (den är nerpackad just nu).
    Nyligen såldes ett på Tradera med rubriken: Retro svart vit zebra vas... avsltades 9 sept så den försvinner kanske snart.
    Köp och sälj Vaser enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
    Last edited by AgnesSilverGrön; 2012-10-25, 16:34. Anledning: fel foto

  • #2
    Ok till användning av bild nr 2 och ledtråd "Broakulla"?

    Det blev klart med att använda bilden på vasen med den bulligare formen också. Och det kom en liten ledtråd, en ägare till en lampfot med samma teknik fast med triangelmönster. På lamphållaren finns en lapp med texten "J.R Tekniskt glas Broakulla". Hoppas att det kan leda vidare!

    Comment


    • #3
      Klart är

      Ursprungligen postat av AgnesSilverGrön Visa inlägg
      Det blev klart med att använda bilden på vasen med den bulligare formen också. Och det kom en liten ledtråd, en ägare till en lampfot med samma teknik fast med triangelmönster. På lamphållaren finns en lapp med texten "J.R Tekniskt glas Broakulla". Hoppas att det kan leda vidare!
      Flygsfors glasbruk!
      Ett minne blott..:-(

      Flertalet former med samma dekor, vaser, lampfötter mm..
      Har, men långt ner, djupt packat..

      Tänker, -50, tidigt -60 tal..

      Mvh,
      J
      Last edited by Mont blanc; 2012-11-01, 01:09.

      Comment


      • #4
        Trodde nästan att jag skulle få börja leta över gränserna.

        Ursprungligen postat av Mont blanc Visa inlägg
        Flygsfors glasbruk!
        Ett minne blott..:-(

        Flertalet former med samma dekor, vaser, lampfötter mm..
        Har, men långt ner, djupt packat..

        Tänker, -50, tidigt -60 tal..

        Mvh,
        J
        Tack för svar! Jätteroligt att veta och nu kan man kanske hitta mera info! Jag har citerat ditt svar eksakt på Facebook, hoppas att det inte gör något. (Jag verkar vara expert på att fråga i efterskott, men så är det när man blir entusiastisk.)
        De här verkar ändå inte vara jättevanliga, härikring brukar man inte se dem på loppisar och auktioner. Och de blir jättesnygga i grupper tillsammans med annat men färgrannt glas.

        Comment

        Working...
        X