Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg

    Avslutningsvis kommer ytterligare en vacker fisk, som säljaren hade listat som "Reijmyre".


    Jag undrar var säljaren får Reijmyre ifrån?
    Den här typen av fiskar ser vi från FM/Marcolin Ronneby med början mitten 1980-tal.
    Så din fisk uppskattar jag mellan 1986-1991.



    Det finns många olika mönster. Några exempel finns samlade i inlägg 133.





    ps. Tack för alla fina bilder!
    Last edited by alegni; 2019-03-29, 18:10.

    Comment


    • Mycket fina fågel- och fiskbilder, Skogens!
      Angående de två gissningarna som är kvar, så får du nog posta lite fler bilder om någon ska kunna gissa på dem.

      Comment


      • Jag har spanat länge efter en blå-lila fjäril, och igår kom det äntligen en inflygande!

        Click image for larger version

Name:	fm-20190330-1.jpg
Views:	1
Size:	138,3 KB
ID:	570731

        Click image for larger version

Name:	fm-20190330-2.jpg
Views:	1
Size:	71,0 KB
ID:	570730

        Click image for larger version

Name:	fm-20190330-3.jpg
Views:	1
Size:	78,1 KB
ID:	570729

        Click image for larger version

Name:	fm-20190330-4.jpg
Views:	1
Size:	129,6 KB
ID:	570728

        Comment


        • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Jag undrar var säljaren får Reijmyre ifrån?
          Den här typen av fiskar ser vi från FM/Marcolin Ronneby med början mitten 1980-tal.
          Så din fisk uppskattar jag mellan 1986-1991.



          Det finns många olika mönster. Några exempel finns samlade i inlägg 133.





          ps. Tack för alla fina bilder!

          Stort tack för kritik, hjälp och tankar Alegni!

          Jag har frågat säljaren om listningen, men inte fått något svar ännu. Men förhoppningsvis dyker det upp fler pusselbitar på vägen och att "alla bäckar små"..



          Men här kommer nu två fina fåglar ur "I'line collection", en "B-974" och en "B-990", båda med etikett från "Royal Sweden Crystal".

          Anden (B-974) är ca 16 cm lång, 12 cm hög och väger 1.2 kilo, samt märkt med nr: "498".

          Svanen (B-990) är ca 11.5 cm lång, 14 cm hög och väger 790 gram, samt märkt med nr: "138".

          Passar också på att "kopiera" 2 katalogbilder, men jag får be om ursäkt för fusket med fåglarna.
          Jag fick tyvärr göra några avkall från originalet och får hoppas ni kan ha lite överseende med det!


          Jag hoppas det även kan komma in lite fler gissningar, var inte blyga!

          Jag tänkte avvakta lite nu över helgen innan jag lämnar ledtrådar i form av nya bilder, men jag kan ju kanske avslöja att det handlar om däggdjur då iaf och att båda objekten har visats i tråden tidigare, (dock inte av mig, eller mina modeller/färgkoder)


          Zeruel: Mkt vackra fjärilar, stort grattis!


          Önskar alla FM-vänner en riktigt trevlig helg!

          Mvh Skogens
          Bifogade filer

          Comment


          • Hej kära Fm-vänner!

            Det kom inga fler gissningar och jag lämnar därmed 2 nya bilder.

            Vet ju dock inte hur stort intresset är och de som känner sig manade kan väl gissa därmed, inga "restriktioner" m.a.o. Eller vad tycker ni?


            Jag har visat mycket fågel och fisk nu, så det är väl kanske dags att bryta av med något "mittemellan"..

            Så här kommer nu en "M 54" med färgkod 12.
            Den är ca 10 cm i diameter och väger drygt 1.2 kilo, samt signerad "FM Ronneby Sweden".


            Mvh Skogens
            Bifogade filer

            Comment


            • .

              Stort TACK för alla bilder som läggs in i FM-tråden!



              Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
              Jag har frågat säljaren om listningen, men inte fått något svar ännu. Men förhoppningsvis dyker det upp fler pusselbitar på vägen och att "alla bäckar små"..
              Fisken är inte Reijmyre så vad kan säljaren säga nu? Säljaren chansade med id … det blev fel.




              Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
              Det kom inga fler gissningar och jag lämnar därmed 2 nya bilder.
              Vet ju dock inte hur stort intresset är och de som känner sig manade kan väl gissa därmed, inga "restriktioner" m.a.o. Eller vad tycker ni?

              Det ser inte ut att vara något större intresse. Kanske dags att lägga ned konceptet 'gissningar'?





              Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
              Så här kommer nu en "M 54" med färgkod 12.
              Den är ca 10 cm i diameter och väger drygt 1.2 kilo, samt signerad "FM Ronneby Sweden".
              M-54 färg? I starkt solsken eller starka lampor blir inte alltid färgen rättvisande, som det ser ut i verkligheten.
              Är den grön? Den ser inte blå ut? Kan du ta ny bild som visar dess rätta färg, tack!

              Comment


              • Den första bilden ser ut som en elefant.

                Comment


                • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  .

                  Stort TACK för alla bilder som läggs in i FM-tråden!

                  Fisken är inte Reijmyre så vad kan säljaren säga nu? Säljaren chansade med id … det blev fel.

                  Det ser inte ut att vara något större intresse. Kanske dags att lägga ned konceptet 'gissningar'?


                  M-54 färg? I starkt solsken eller starka lampor blir inte alltid färgen rättvisande, som det ser ut i verkligheten.
                  Är den grön? Den ser inte blå ut? Kan du ta ny bild som visar dess rätta färg, tack!

                  Hej Alegni, många tack för tankar och kritik, etc!

                  Ja vi får väl se vad alla tycker.
                  Själv tycker jag det är en litet trevligt tillskott i tråden och som förhoppningsvis skall kunna locka till lite engagemang för "allt och alla".
                  Men frågan är om det lyckas?
                  Jag tycker ju syftet är ganska positivt dock och jag hoppas det kan leva kvar lite till.


                  Färgen skall nog vara blå tror jag, men den är mycket speciell och jag blev väldigt överraskad när jag först såg den.

                  Jag lägger upp ett par bilder som förhoppningsvis kan bringa lite klarhet i färgen.
                  (Själv tycker jag nog man kommer närmast i nyansen "opalinblå")
                  På bilderna är det först "rena" färger, sedan "rökta" och sist "opalin".
                  Dessa bilder är enbart tagna med taklampa som ljuskälla, på ca 1.5 meters avstånd.


                  Jag försöker variera ljusförhållande och vinklar för att ge en så ärlig och övertäckande skildring av föremålet som möjligt.
                  Utomhusbilderna skapar ju lite "dramatik", samt kan ge väldigt klara och starka färger.
                  Men de tar ju även bort en del fokus från föremålet och ger samtidigt en lite orättvis bild av objektets kanske "brukliga huvudsyfte".
                  Så jag försöker arrangera flera alternativ under olika förhållanden i varje inlägg, lika delar av allt.
                  Hoppas det uppskattas och inte blir för mkt, eller för långa inlägg etc! Men jag är isf anpassningsbar.

                  Mvh Skogens
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Drechbrel Visa inlägg
                    Den första bilden ser ut som en elefant.
                    Då tar Drechbrel hem andra "gissningen" och jag grattulerar därmed till rätt svar!

                    Visst är det en elefant, en "M 487" i "slät grå", som dessutom är från "I'line collection", nr: "487"..
                    ..är det bara ett sammanträffande kanske?

                    Den är ca 22 cm hög, 11 cm bred och väger 1190 gram.

                    Avslutar med ett par samlingsbilder på ytterligare en "M 487", samt en "M 588".


                    Mvh Skogens
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Här har vi två vaser ur serien "U".

                      Den högre och smalare vasen är ca 19.5 cm, 7.5 cm i diameter och väger 1715 gram, samt signerad: "Marcolin, Sweden, MB 1".

                      Den lite lägre vasen är ca 17 cm hög, 14 cm bred och väger hela 2810 gram, samt signerad: "Marcolin, Sweden, U 7 17".

                      Jag funderar lite över signeringen på "U 1" och om det är båda brödernas initialer, dvs ett samarbete mellan bröderna under formgivningen?

                      Jag känner ju även till namnet "Sublime" och om någon kan berätta mer om det, eller vill förklara signeringen "MB", etc, så tar jag mkt tacksamt emot den informationen, allt är av stort intresse!


                      Mvh Skogens
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • En massa fina bilder på objekt.
                        Gissar på sista bilden.
                        Är det en fisk, den gröna du visar i inlägg längre ner?

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                          En massa fina bilder på objekt.
                          Gissar på sista bilden.
                          Är det en fisk, den gröna du visar i inlägg längre ner?
                          Stort tack för ditt svar, men tyvärr var det inte riktigt rätt denna gång.
                          (Det har givits en liten ledtråd, så jag vill passa på att påminna om att det rör sig om ett däggdjur)

                          Men det är bara att ge det ett nytt försök!

                          Mvh Skogens

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                            Vet ju dock inte hur stort intresset är och de som känner sig manade kan väl gissa därmed, inga "restriktioner" m.a.o. Eller vad tycker ni?
                            Så länge folk gissar så lever nog gissningarna kvar. Den gröna kanske är en katt?




                            Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                            Så här kommer nu en "M 54" med färgkod 12.
                            Den är ca 10 cm i diameter och väger drygt 1.2 kilo, samt signerad "FM Ronneby Sweden".
                            Skogens, du presenterade din brevpress som färgkod 12. Baserat på ?

                            Din brevpress är inte färgkod 12.

                            Vilket underlag ska vi använda oss av för våra slutsatser?
                            Vi kan självfallet bara använda det underlag vi har tillgång till, den kunskap vi har tillgång till.
                            Silverkatalogen är inte facit för allt. Silverkatalogen speglar en specifik tidpunkt, den speglar inte 5 år tidigare, den speglar inte
                            5 år senare.
                            En sak som jag vill betona här är följande:
                            när en ny priskurant kom annullerades den tidigare.


                            Fråga till alla:
                            När ni ser denna brevpress M-54.
                            Om ni skulle försöka datera den, vad säger ni då. Skulle ni säga ca 1988? Skulle ni säga ca 1967? Skulle ni säga ca ????
                            Ja, vad skulle ni säga? Och vad baserar ni ert årtal på?




                            Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                            Jag försöker variera ljusförhållande och vinklar för att ge en så ärlig och övertäckande skildring av föremålet som möjligt.
                            Utomhusbilderna skapar ju lite "dramatik", samt kan ge väldigt klara och starka färger.
                            Men de tar ju även bort en del fokus från föremålet och ger samtidigt en lite orättvis bild av objektets kanske "brukliga huvudsyfte".
                            Så jag försöker arrangera flera alternativ under olika förhållanden i varje inlägg, lika delar av allt.
                            Hoppas det uppskattas och inte blir för mkt, eller för långa inlägg etc! Men jag är isf anpassningsbar.
                            Jag värdesätter dokumentation före dramatik!

                            Utomhusbilder kan skapa mycket oreda, det blir rörigt. Gräsgröna föremål, himmelsblå föremål osv.
                            Det är svårt att bilda sig en uppfattning om föremålet. Om korrekt färg, svårt att se detaljer.
                            Men kanske ni säger, den här modellen har vi sett tidigare. Inget nytt.
                            Då säger jag tillbaka …. har vi? Kan vi i alla lägen vara säkra på det?
                            Tänk om det finns någon ny detalj som vi inte sett tidigare!
                            Den detaljen försvinner in bland grässtrån, buskar, staket, hus osv.
                            Jag värdesätter att se föremålet som det ser ut, som det var skapat.

                            Men en eloge till vissa utomhusbilder som är superbt fotade. Mycket snygga, fina uppställningar, fyndigt, vackra ….. men dom visar inte hur föremålet ser ut alla gånger.

                            Skogens, det här tycker jag låter alldeles utmärkt!
                            "Så jag försöker arrangera flera alternativ under olika förhållanden i varje inlägg, lika delar av allt."




                            Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                            Jag känner ju även till namnet "Sublime" och om någon kan berätta mer om det, eller vill förklara signeringen "MB", etc, så tar jag mkt tacksamt emot den informationen, allt är av stort intresse!
                            ”Sublime” var nyhet 1982.
                            Design: Josef Marcolin och Benito Marcolin
                            Artikelnummer MB-1 osv.

                            1983 byter MB över till U.
                            Vi har nu U-1 osv.

                            Jag upprepar - när en ny priskurant kom annullerades den tidigare.
                            Så när 1983 års priskurant kom så annullerades den tidigare, dvs. 1982 års priskurant.
                            Det kanske känns onödigt att jag skriver detta men när vi samlare resonerar så blir det tidsresor.
                            Vi tittar på föremål från 1980-talet, sedan hoppar vi till 1960-talet, sedan till 1980-talet igen, sedan till 1970-talet osv.
                            Företag verkar självklart i kronologisk ordning. Inte för att tillfredsställa oss samlare i framtiden.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Skogens,

                              re Sublime

                              kan du ta foton som visar hela signeringen på båda föremålen. Tack!

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Så länge folk gissar så lever nog gissningarna kvar. Den gröna kanske är en katt?


                                Fråga till alla:
                                När ni ser denna brevpress M-54.
                                Om ni skulle försöka datera den, vad säger ni då. Skulle ni säga ca 1988? Skulle ni säga ca 1967? Skulle ni säga ca ????
                                Ja, vad skulle ni säga? Och vad baserar ni ert årtal på?
                                I det materialet jag har (som har rätt stora luckor) så ser jag inte någon M-54 förrän 1981. Eftersom den är signerad "FM Ronneby Sweden" och inte "Marcolin Sweden" hade jag gissat sent 70-tal till första halvan 80-tal.

                                Jag brukar bara gissa på det som jag själv tror att jag åtminstone har någon aning om vad det kan vara, och det har jag inte på det gröna däggdjuret.
                                Bilderna är ju rejäla närbilder, och det gör det hela väldigt svårt. Alegni har gissat på katt, så jag säger kanin?

                                Comment

                                Working...
                                X