Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tusenkonstnären Allan Ebeling - Torshälla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mycket vikt prylsnubben. Höjer med några kilo.18,4 kilo Ebeling.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Mitt enda bidrag till Ebelingtråden.

      Denna karaff (som Gideon talade om att den kallas) visade jag i en annan tråd för något år sedan.
      Ett loppisköp för en halv ”hundring”. Överkomligt?

      I mitt tycke helt underbar, med den härliga formen, färgen och dekoren.
      För att inte tala om elefanten.

      Ett par funderingar bara.
      När kan den vara gjord?
      Och elefanten, symbolik eller ett bra handtag helt enkelt?

      Under pipen sitter en sliten silveretikett med texten:
      TENN & KERAMIK
      G. Sidfors
      Birger Jarlsgatan 46
      STHLM
      Bifogade filer
      Last edited by Lars F; 2011-10-24, 17:52.
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
        Mycket vikt prylsnubben. Höjer med några kilo.18,4 kilo Ebeling.
        Ja, men det ser man ju att Din är tyngre än min, musikanten (cellisten) är ju klart kraftigare än Leda.
        PS Nu när jag provvägde Leda vägde hon in på 12.2kg.
        Last edited by prylsnubben; 2011-10-24, 18:09.

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
          år sedan.
          Ett loppisköp för en halv ”hundring”. Överkomligt?

          I mitt tycke helt underbar, med den härliga formen, färgen och dekoren.
          För att inte tala om elefanten.

          Ett par funderingar bara.
          När kan den vara gjord?
          Och elefanten, symbolik eller ett bra handtag helt enkelt?

          Under pipen sitter en sliten silveretikett med texten:
          TENN & KERAMIK
          G. Sidfors
          Birger Jarlsgatan 46
          STHLM
          Överkomligt är bara förnamnet, ett FYND !
          Helt klart Torshälla och tidigt 30-tal, bara genom att jämföra dekoren med mina ljusstakar så hamnar man ju där. Ebeling gillade ju elefanter, han var en kraftfull karl och kanske tyckte han om att framhålla detta meddelst elefanter och smeder etc. Etiketten visar på att Ebeling hade minst ett försäljningsställe i Stockholm för sina alster tillverkade i egna verkstaden i Torshälla. PS att karaffen saknar "TORSHÄLLA"-signeringen är troligen betingat av utrymmesskäl, det är svårt att få plats helt enkelt.
          Last edited by prylsnubben; 2011-10-24, 18:22.

          Comment


          • #20
            Kraftiga doningar ni visar upp, prylsnubben och Ulferic!
            Var kan dessa vara gjutna, och när?

            Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
            Mitt enda bidrag till Ebelingtråden.
            Denna karaff (som Gideon talade om att den kallas) visade jag i en annan tråd för något år sedan.
            Ett loppisköp för en halv ”hundring”. Överkomligt?
            I mitt tycke helt underbar, med den härliga formen, färgen och dekoren.
            För att inte tala om elefanten.
            Ett par funderingar bara.
            När kan den vara gjord?
            Och elefanten, symbolik eller ett bra handtag helt enkelt?

            Under pipen sitter en sliten silveretikett med texten:
            TENN & KERAMIK
            G. Sidfors
            Birger Jarlsgatan 46
            STHLM
            Ebeling höll ju på ett tag...
            Jag blir gärna emotsagd, men ponera att han enbart signerade AE + Torshälla åren 1930-36 och därefter med SL.
            Men det finns en främmande fågel på annan tråd här, som ser ut att vara gjord betydligt senare och är signerad med AE + Torshälla.
            Det ställer till det med dateringsförsöket.
            Går vi däremot efter glasyrfärgerna på kannan/karaffen så ligger de i tiden för början av 1930-talet.

            Återförsäljaren G. Sidfors, bör vara densamme som den här:
            Begravda i Sverige:
            Sidfors, Gustaf Hilding
            f. 10/8 1895
            Köpman
            Essinge, Stockholms stad, Stockholms stad
            Död 17/3 1970
            Begravd 26/5 1970
            Stockholm, Skogskyrkogården

            Comment


            • #21
              Utan att vara säker så tror jag Nyby Bruk i Torshälla ligger bra till vad gäller gjutandet av dessa saker. Kopplingen Nyby - Ebeling finns ju. Dessa gjutna föremål är väl inte direkt keramik men tycker jag ingår i dokumentationen om Ebeling. Har även ett antal vägghängande gjutna föremål. Dessa är vanligt förekommande så de flesta har säkert redan sett en eller annan.
              Last edited by Ulferic; 2011-10-24, 19:12.

              Comment


              • #22
                Jag håller med om att gjutna föremål, såväl som andra material, passar bra in här.
                Det är inte för inte, prylsnubben valt Tusenkonstnären som Allan Ebelings epitet.

                Comment


                • #23
                  Nog borde det vara på sin plats att visa en bild på Allan Ebeling på hans egen tråd?


                  Så här såg han ut:

                  Genom kameran (i arbete med "Tors bockar")
                  och som han själv såg sig (självporträtt).

                  "Tors bockar" i Torshällaån, Torshälla.
                  Bifogade filer
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                  Comment


                  • #24
                    Mitt bidrag till Allan Ebelings ära

                    Jag känner att jag vill skicka med ett alster som visar en lite annan sida hos A E

                    men denna dokumentation kanske enbart härrör sig från tiden i hans egna Torshälla

                    Då får ni väl ta bort det, i så fallClick image for larger version

Name:	126925944_1.jpg
Views:	2
Size:	38,6 KB
ID:	523415Click image for larger version

Name:	126925944_2.jpg
Views:	2
Size:	33,9 KB
ID:	523416Click image for larger version

Name:	st erik 259.jpg
Views:	2
Size:	97,3 KB
ID:	523417

                    Comment


                    • #25
                      50-års Jubileum

                      Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                      Nog borde det vara på sin plats att visa en bild på Allan Ebeling på hans egen tråd?

                      Så här såg han ut:

                      Genom kameran (i arbete med "Tors bockar")
                      och som han själv såg sig (självporträtt).
                      "Tors bockar" i Torshällaån, Torshälla.
                      Bäste Lars F, Du måste vara synsk också, Du är en kik för dåtid, nutid och framtid. Kanske även för Fritid...........
                      Vad är lämpligare en dag som denna än "Tors Bockar". Det är faktiskt på dagen exakt 50-år sedan konstverket i Torshällaån framför Stadskällaren invigdes inför 2.000 åskådare. På Stadskällarens meny återfanns "Tors Tallrik" och "Gratinerad gös á la Ebeling". Den komplicerade gjutningen av den mäktiga pjäsen utfördes vid Eskilstuna Gjuteri AB och ansvarig var Gjutmästare Elon Andersson. Själv var Allan inte överförtjust i skulpturen men så hade han ju också gjort ett och annat under sitt konstnärskap. Två små väggtavlor av Tors Bockar kan också vara på sin plats, en i keramik och en i brons.
                      Bifogar även en bild på Ebelingmuséet, väl värt ett besök (understatement).
                      PS Signaturen på keramiktavlan är lite svår att tyda, men det är roligt att kvittot från galleriet där den ursprungligen är inhandlad finns kvar.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
                        Jag känner att jag vill skicka med ett alster som visar en lite annan sida hos A E

                        men denna dokumentation kanske enbart härrör sig från tiden i hans egna Torshälla

                        Då får ni väl ta bort det, i så fall[ATTACH]104260[/ATTACH][ATTACH]104261[/ATTACH][ATTACH]104262[/ATTACH]
                        Kära annestig. Du är mer än välkommen med Dina bidrag till Ebelingtråden. En tusenkonstnär ska dokumenteras för den han var, bidrag emottages av alla de slag, enda kravet är att Ebelings konstnärliga ådra har varit i beröring, genom handen eller i tanken med föremålet. Din lockskål av Allan Ebeling för Bo Fajans är jättefin.

                        Comment


                        • #27
                          [QUOTE=Gideon;197210]Kraftiga doningar ni visar upp, prylsnubben och Ulferic!
                          Var kan dessa vara gjutna, och när?
                          Ebeling höll ju på ett tag...
                          Jag blir gärna emotsagd, men ponera att han enbart signerade AE + Torshälla åren 1930-36 och därefter med SL.
                          Men det finns en främmande fågel på annan tråd här, som ser ut att vara gjord betydligt senare och är signerad med AE + Torshälla.
                          Det ställer till det med dateringsförsöket.
                          Går vi däremot efter glasyrfärgerna på kannan/karaffen så ligger de i tiden för början av 1930-talet.QUOTE=Gideon

                          Undras om det står i Rosas bok vilka som svarade för gjutningen, har själv boken på ingående men det verkar ta ett tag...........Nyby bruk som Ulferic föreslog är ju annars tänkbart, ett annat möjligt alternativ är ju Eskilstuna Gjuteri AB som i alla fall gjöt fullskalemodellen av "Tors Bockar". Beträffande signeringen så har jag en känsla av att SL, och följaktligen även Svensk Lerkonst var tidigast och att AE Torshälla är senare.
                          Time will tell, Gideon och då är vi där, redo att med glupande aptit insupa ny kunskap.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Bäste Lars F, Du måste vara synsk också.....

                            Vad är lämpligare en dag som denna än "Tors Bockar". Det är faktiskt på dagen exakt 50-år sedan konstverket i Torshällaån framför Stadskällaren invigdes inför 2.000 åskådare.
                            Det var som f..n! (ursäkta uttrycket)
                            Det hade jag verkligen inte en aaaaning om!
                            Där ser man.

                            Han gjorde tydligen en del skulpturer i rostfritt stål.
                            Jag undrar hur mycket han gjorde själv? Bockade och valsade plåt, svetsade mm.?
                            Bocka rostfritt och svetsa i detsamma är ju inte det lättaste precis.


                            "Saxofonisten"
                            Bifogade filer
                            - - - - - - - - - -
                            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              ........Undras om det står i Rosas bok vilka som svarade för gjutningen, har själv boken på ingående men det verkar ta ett tag...........Nyby bruk som Ulferic föreslog är ju annars tänkbart, ett annat möjligt alternativ är ju Eskilstuna Gjuteri AB som i alla fall gjöt fullskalemodellen av "Tors Bockar"........
                              Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                              Det var som f..n! (ursäkta uttrycket)
                              .........Han gjorde tydligen en del skulpturer i rostfritt stål.
                              Jag undrar hur mycket han gjorde själv? Bockade och valsade plåt, svetsade mm.?
                              Bocka rostfritt och svetsa i detsamma är ju inte det lättaste precis.
                              I kapitlet Skulptören står det bl a att han drog nytta av yrkeskunnandet som fanns vid Nyby bruk och att bruket tog hans kreativa förmåga i anspråk. AE gjorde en bl a en serie av svenska regenter i olika material och format. Ledningen för bruket ville visa sin förmåga att åstadkomma precisionsgjutningar och gjöt en serie om åtta kungar, en kung per år i en serie om 500 ex.

                              Enligt boken svetsade han själv skulpturer i rostfritt. (AE:s far var förresten maskiningenjör och arbetade i början av 1900-talet vid Bethlehem Steel i Pennsylvania.)

                              Ni som gillar AE borde skaffa boken, det är väldigt trevlig. Den såldes tidigare av Rilton Gallery i Gamla stan, vet inte om de säljer den fortfarande.

                              Comment


                              • #30
                                Tack Snubben, Gideon och Rosa
                                för era inlägg och svar på mina frågor om "elefantkaraffen" och "plåtniklas"!

                                /Lars
                                - - - - - - - - - -
                                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                                Comment

                                Working...
                                X