Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Figurin Djäkne Aros 1966 vem är konstnären?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Figurin Djäkne Aros 1966 vem är konstnären?

    Hej

    Jag har av en släkting fått denna i mitt tycke väldigt fina figurin i lera föreställande en pojke/unga man i ålderdomliga kläder. Undertill står skrivet Djäkne Aros 1966 samt vad jag förstår en signatur. Djäkne förstår jag är ett äldre ord för någon form av student/elev medan Aros ju är beteckningen för nuvarande Västerås alternativt Uppsala.

    Jag uppfattar figuren som skickligt gjord med många fina detaljer och jag skulle bli så glad och tacksam om någon här i forumet skulle veta vem konstnären är och om det finns ytterligare information att ge.

    Tack på förhand!

    / Jesper, Lundating
    Bifogade filer

  • #2
    Man blir rörd ända in i själen, är det bröna hon håller upp? Får väl tillägga att det är ett av mina berömda skämt.
    Last edited by Rockwell; 2021-03-02, 19:51.

    Comment


    • #3
      Vilket bemötande Jesper får i sitt FÖRSTA inlägg på PES.
      Tyvärr kan jag inte tillföra något i sak men jag kan ändå
      passa på att hälsa Dig Jesper, Lundating välkommen till
      PES. Kanske Rockwell kan dissa på något annat ställe på
      nätet där detta är mer kutym än här, det finns ett otal
      att välja på har jag förstått trots att jag aldrig besökt dessa.
      Last edited by prylsnubben; 2021-03-02, 21:22.

      Comment


      • #4
        Välkommen till PES! Allan Ebeling har ju också gjort en arosdjäkne, fast i brons, och det verkar vara en etablerad term i Västerås. Vet tyvärr inte mer än så.

        Comment


        • #5
          Vad menas med dissa i klarspråk här? När det något negativet med att vara rolig? Detta fitt uttalande kan jag skratta år fortfarande.
          Ok min humor är speciell det fick jag reda på vid 14år ålder då jag såg världens roligast film och det nog bara var 15pers i lokalen och filmen gick vara en vecka så jag var väldigt förvånad. Den hade väl sjuk humor skulle jag tro, denna humorn är toppen.
          Bara det att göra om gubben till kvinna till att börja med för jäkla kul!!!!
          Får man ha kul eller får man ha kul? Undrar hur länge jag kan skratta åt denna gubben och hens brö?
          Att man kan skratta åt sådant här fodrar nog en fantasi som är lite extra.

          Jag tror han stå och funderar på viket bröd han skall kasta till ankorna!
          Last edited by Rockwell; 2021-03-03, 00:22.

          Comment


          • #6
            Dissa kommer från disrespect, alltså att inte respektera sin
            nästa. Detta gäller i såväl ord som handling. Göra sig lustig
            på andras bekostnad kan ju vara ett exempel så gott som
            något, vilket ju herr Rockwell verkar vara outstanding på.
            Vad har Rockwell själv att säga när han talar "klarspråk",
            stryk alla lustifikationer och flamsigt trams så vi kan ta del
            av själva "budskapet", det kanske vore intressant, vem vet?

            PS Tillbaka till ämnet undrar man om skulpturen skulle kunna
            vara ett sent verk av Eva Jancke Björk. Kolla särskilt signaturen
            i mitten.......

            Last edited by prylsnubben; 2021-03-03, 00:54.

            Comment


            • #7
              Då kan väl jag säga så här, det är den enda kostnade för Forumet, mina roligheter. Och anser överheten att kostnade är för hög så tar jag emot det med ett visst jämmod. Jag önska i så fall ett bli avstängd.

              Man vill inte störa!
              Last edited by Rockwell; 2021-03-03, 01:49.

              Comment


              • #8
                Absolut ska Du vara rolig, försöker ibland själv men
                mer sällan nuförtiden. Resultatet har väl varit skiftande
                med åren. MEN, man kan väl försöka vara rolig utan att
                riskera att såra andra. Dom säger ju att skadeglädjen är
                den enda sanna glädjen men den brukar man ju inte
                stoltsera med, man skrattar mer för sig själv i mjugg.

                Comment


                • #9
                  Jag klarar inte av att vara med här mer så det bästa för oss alla är att jag blir avstäng.
                  Får tacka för visat intresse!!!

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Vilket bemötande Jesper får i sitt FÖRSTA inlägg på PES.
                    Tyvärr kan jag inte tillföra något i sak men jag kan ändå
                    passa på att hälsa Dig Jesper, Lundating välkommen till
                    PES. Kanske Rockwell kan dissa på något annat ställe på
                    nätet där detta är mer kutym än här, det finns ett otal
                    att välja på har jag förstått trots att jag aldrig besökt dessa.

                    Tack för det!

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Dissa kommer från disrespect, alltså att inte respektera sin
                      nästa. Detta gäller i såväl ord som handling. Göra sig lustig
                      på andras bekostnad kan ju vara ett exempel så gott som
                      något, vilket ju herr Rockwell verkar vara outstanding på.
                      Vad har Rockwell själv att säga när han talar "klarspråk",
                      stryk alla lustifikationer och flamsigt trams så vi kan ta del
                      av själva "budskapet", det kanske vore intressant, vem vet?

                      PS Tillbaka till ämnet undrar man om skulpturen skulle kunna
                      vara ett sent verk av Eva Jancke Björk. Kolla särskilt signaturen
                      i mitten.......

                      http://www.signaturer.se/Sverige/EvaJanckeBjork.htm

                      Sannerligen likt avseende signaturen. Men tycker inte riktigt stil och materialval i övrigt stämmer med henne. Detektivarbetet går vidare!

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                        Välkommen till PES! Allan Ebeling har ju också gjort en arosdjäkne, fast i brons, och det verkar vara en etablerad term i Västerås. Vet tyvärr inte mer än så.
                        Stämmer har sett den! Så onekligen är det ju "en grej" Tack

                        Comment


                        • #13
                          Vi har ett ställe här i Västerås som heter Djäknebeget och har typ funnits i evigheters. Eller ja inte så länge kanske men det ä många skrifter på stenar runt berget med olika ordspråk å så från förr. Tror figuren du har är en avbild av Djäkne. En lärjunge som gick på på en skola som nu heter Rudbeckianska gymnasiet. Berget är ett fint ställe att gå runt på.
                          Det är även känt ställe på Youtube. Blev ju ett riktigt känt ställe när en kille får en frisbee kastad på sig. Eller snarare snudda han och han blev skogs tokig.

                          Länk till Wikipedia om Djäknebeget.


                          Länk till Wikipedia om skogsturken.

                          Comment


                          • #14
                            Kanske inte direkt va svar på din fråga/fundering. Men kan va värt att börja där någonstans. Önska jag hade lite mer kunskap om stället och att jag kunde det rätta svaret. Men önskar dig lycka och framgång i ditt sökande. Må bäst och ta hand om Djäkne.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Johnny.T Visa inlägg
                              Kanske inte direkt va svar på din fråga/fundering. Men kan va värt att börja där någonstans. Önska jag hade lite mer kunskap om stället och att jag kunde det rätta svaret. Men önskar dig lycka och framgång i ditt sökande. Må bäst och ta hand om Djäkne.

                              Tack! Spännande information.

                              Comment

                              Working...
                              X