![]() |
|
|||||||
| Registrera | FAQ | Länkarkiv | Forumregler | Medlemslista | Kalender | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1721 | ||
|
FM Konstglas Marcolin
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
med klarglas utanpå så köpte jag bara den ena ... idag skulle jag köpt båda. Hade gjort sig bra i par! Svart glas har vi inte pratat om så mycket ...... FM använder ametist, och vad jag vet så använde Åfors grönt, det går kanske även med blått ..... men finns egentligen svart glas??? Eller är det hela tiden mörk, mörk ametist eller grönt eller blått? Vad säger ni, Hirvi och mi.ke.? Citat:
Här har jag några som gör sig bra i par! http://precisensan.com/antikforum/sh...4&postcount=33 http://precisensan.com/antikforum/sh...9&postcount=34 Sedan vill jag återkomma till (loppis)dammsugarmunstycke. Mitt gamla har fungerat bra men för att vara på den säkra sidan har jag nu köpt ett helt sprillans nytt ..... ![]() Av mina senaste inköp har 5 landat och 2 är på väg, bör komma nästa vecka. När jag får tid så kommer det bilder .... här kommer ett gruppfoto så länge! Som ni ser så är mitt älskade grå väl representerat! ![]()
|
|
|
|
#1722 |
|
Seniormedlem
Reg.datum: Nov 2009
|
Hej Alegni!
Den dammsugaren kommer du säker att få mycket glädje av. Grattis till din nya inköp, ska bli roligt att få stifta en närmare kontakt med dem. Ser inte riktigt men är den i mitten ett bältdjur? Ekorren ser bara så fin ut.Mvh. Birger! Senast redigerad av birger den 2010-07-31 klockan 22:30. |
|
|
|
|
|
#1723 |
|
Seniormedlem
Reg.datum: Nov 2006
|
Glasets färg
[quote=alegni;147482]
Svart glas har vi inte pratat om så mycket ...... FM använder ametist, och vad jag vet så använde Åfors grönt, det går kanske även med blått ..... men finns egentligen svart glas??? Eller är det hela tiden mörk, mörk ametist eller grönt eller blått? Vad säger ni, Hirvi och mi.ke.? Ja du alegni jag kollar lite i min pärm kompendiet glas, den är så omfattande att man inte sitter och lusläser den varje dag, glasets färger handlar tydligen mycket på hur ögat tar upp olika ljus kan jag läsa, men tillsatser för mörkheten i glasmassan är nog faktumet, bifogar en text. Hirvi |
|
|
|
|
|
#1724 |
|
Seniormedlem
|
Hej Hirvi!
Tack för en intressant information kring färgning av svart glas. Alltid uppskattat med din stora kunnighet av yrkesmässig glaskonst. ![]() Nu är min Traderabudget slut för ett tag, min plånbok klarar inte längre av att hålla jämna steg, när de stora elefanterna trampar in på arenan. Nu får jag förlita mig på de lokala loppisarna en tid. Gjorde ett svep med ungarna idag och förutom att ungarna hittade roliga saker så fann jag en härlig grönblå FM-fågel, signerad och i bra skick.![]() Mvh. Birger! |
|
|
|
|
|
#1725 | |
|
Seniormedlem
Reg.datum: May 2010
|
Citat:
MvH EMil |
|
|
|
|
|
|
#1726 |
|
Seniormedlem
|
Hej Emil!
Helt riktigt. Tack för att du lät mig få den! Kul med en glasintresserad frände i mitt område.![]() Mvh. Birger! Senast redigerad av birger den 2010-07-31 klockan 20:00. |
|
|
|
|
|
#1727 |
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2006
|
Svart glas har vi inte pratat om så mycket ......
FM använder ametist, och vad jag vet så använde Åfors grönt, det går kanske även med blått ..... men finns egentligen svart glas??? Eller är det hela tiden mörk, mörk ametist eller grönt eller blått? Vad säger ni, Hirvi och mi.ke.? Som du säger så är det oftast en överdriven mängd av nån färg som skapar svart, ett av de enklare sätten är mycket kobolt (blått). ![]() |
|
|
|
|
|
#1728 |
|
Seniormedlem
|
Trevlig fisk!
Hej FM-vänner!
Var på Havets hus i Lysekil med ungarna idag, såg mängder med härliga fiskar och andra havsdjur. På hemvägen såg min son Douglas en butik som hette gammalt och nytt, vi stoppade till och där fanns till min stora glädje en vacker B-675 med en fin etikett dock ingen signering, 28cm. lång. Har faktiskt inte sett den förut förutom som tecknad bild i katalogen 1971-72, så jag blev mycket glad. Bilden förvränger färgerna lite grann. Den är clear, amber and blue. Precis som min B-673 jag hade med för ett tag sedan.thtp://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=87&page=137 inlägg 1390.Mvh. Birger! Senast redigerad av birger den 2010-08-01 klockan 18:08. |
|
|
|
|
|
#1729 | ||
|
FM Konstglas Marcolin
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Citat:
att svart glas är annat än svart glas, men när jag fotar mina föremål så blir det att jag sitter och "fördjupar" mig i glaset! Och då öppnar en värld upp sig, en värld av ametist, grönt och blått osv. Ser färg och form som man kanske inte tänker på först! Men det som ögat ser vill kameran inte alltid fånga! Och att fånga den lyster som finns i glaset lyckas inte alltid. Att fota glas är svårt! Har försökt få bra bilder av min Holmegaardkaraff, men ännu inte lyckats fånga det som jag vill ha. Har inget fototält eller tillräckligt starka lampor, väntar på bra dagsljus, men någon dag ska jag väl få till det! Det är framför allt optiken i karaffen som jag vill fånga! Läser en intervju med Josef Marcolin, om viskositeten i glas, om blyglaset. Han berättar när han kom till Sverige ..... " Att stå inför en helt ny materia, detta kristallglas vars viskositet är annorlunda och som smälter vid en temperatur som är mycket högre än den han hittills arbetat med ..... " Det är nog en del att anpassa sig till, att lära om, inte bara att hoppa in på stört, och tillverka glasföremål. Roade mig med lite fotografering, ljuset var inte rätt men skam den som ger sig! Det ser ljust och fint ut, men så fort jag plockar fram kameran så kommer molnen farande!!! Nåja, några bilder blev det i alla fall..... Sitter och lyssnar på Pjotr Iljitj Tjajkovskij, Svansjön, så dom fyra första bilderna kan vi väl låtsas att dom är hämtade ur Svansjön. Sedan kommer lite klarglas. Jag blev bl.a. lite inspirerad av Rainbow och de hästhuvuden som han nyligen visade upp! På sista bilden ser det faktiskt ut som ett hästhuvud som står framför en spegel men, nej, dom är faktiskt två. Om ni tvivlar så kan ni titta på etiketterna! ![]() Tillägg: bild nr 1 och 2: den mindre svanen (till vänster) - Reijmyre bild nr 7: det mindre hästhuvudet (grått inlägg), till vänster: V. Nason, Murano
. . FM Konstglas/Marcolin Art Crystal, Ronneby - mina album på PES: klicka på min avatarbild - mina album på Webshots: http://community.webshots.com/user/gimnyr . . Senast redigerad av alegni den 2010-08-04 klockan 14:44. |
||
|
|
|
|
|
#1730 |
|
Seniormedlem
|
Hej Alegni!
Härliga bilder, som vanligt! Riktigt kul att se så fina och välbevarade äldre etiketter från FM-tidens barndom. Snygga hästhuvuden och en vacker M-160.Mvh. Birger! |
|
|
|
![]() |
| Taggar |
| fm konstglas , fm ronneby , färe-marcolin , marcolin , ronneby |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
|
|
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|