Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finhaltsstämpeln på silversked saknas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Finhaltsstämpeln på silversked saknas?

    Jag har sedan tidigare några kaffeskedar i silver (Ceson Prinsess) och tänkte köpa ytterligare från en nätauktion. De jag hade var märkta B10, 1976, och jag hittade en från 1973 så den var litet äldre. Den hade samma stämplar som mina gamla, kattfot, S, årsstämpel samt märkning med Ceson, men den saknade finhaltsstämpeln 830. Dess nyans är även ljusare än mina skedar.
    Är det någon som vet varför det är så? Tacksam för svar!

  • #2
    det er dobbelt stempling katfott viser finhed.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
      det er dobbelt stempling katfott viser finhed.

      Nej, det är väl så att 830 tusendelar är den lägsta halten silver föremålet, i det här fallet skeden innehåller, och det är enligt Silverklubben finhaltsstämpeln. Det underliga är att den nya skeden som jag köpte inte har någon sådan stämpel.

      Comment


      • #4
        svensk sølv er "kun" 830.
        Når det er 925 så er det eksport til England USA eller frankrig - lande som kræver
        Eller det er sterling smykker - hvor den lyse farve ønskes.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
          svensk sølv er "kun" 830.
          Når det er 925 så er det eksport til England USA eller frankrig - lande som kræver
          Eller det er sterling smykker - hvor den lyse farve ønskes.
          Menar du att det är sterlingsilver eftersom skeden är ljusare än de andra?
          Men den är märkt med kattfot och S. Nåväl, tack för svaret.

          Förresten läste jag att silver inte behöver märkas med 830. Det är bara guld och platina som det är lag på märkning med finhaltsstämpel. Är detta sant?
          Last edited by Angus; 2016-10-11, 20:04.

          Comment


          • #6
            nej den er i 830 - det er det s830 betyder - og det er det katfott betyder.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
              nej den er i 830 - det er det s830 betyder - og det er det katfott betyder.
              Tack för ditt svar!

              Comment


              • #8
                Nja, kattfoten betyder att silverhalten är minst 830/1000
                Bifogade filer
                Hjulben

                Comment


                • #9
                  Ja formelt set betyder katfott at det er sølv. Og normalt ikke sterling. Er det sterling så vil det samtidig (også) fremgå af stemplingen som på det viste billede.

                  Comment


                  • #10
                    Prinsesskedar

                    Ursprungligen postat av Angus Visa inlägg
                    Jag har sedan tidigare några kaffeskedar i silver (Ceson Prinsess) och tänkte köpa ytterligare från en nätauktion. De jag hade var märkta B10, 1976, och jag hittade en från 1973 så den var litet äldre. Den hade samma stämplar som mina gamla, kattfot, S, årsstämpel samt märkning med Ceson, men den saknade finhaltsstämpeln 830. Dess nyans är även ljusare än mina skedar.
                    Är det någon som vet varför det är så? Tacksam för svar!
                    ALLA bestick från Ceson är tillverkade i 830 silver, inga undantag. Att din nya sked skulle vara lite ljusare kanske helt enkelt beror på att den förvarats syrefritt, exempelvis i plastpåse. Silver oxiderar med tiden och kan få en lite mörkare ton, detta kan märkas även på föremål man själv har putsat hemma. 925 silver/sterlingsilver lämpar sig inte att använda till bestick, det är alldeles för mjukt.

                    Comment


                    • #11
                      För att vara exakt så indikerar kattfoten, att silverhalten är minst 830/1000, den kan vara mera, men det är sällan så. Dessutom är det inte riktigt rätt att säga att silver oxiderar för det, att silver svartnar beror på svavlet (sulfur) inte syret (oxygen) i luften, så egentligen sulfiderar silvret. men alla säger ju "oxiderar" så må så vara...
                      Last edited by Qrt.S; 2017-11-25, 20:35.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                        För att vara exakt så indikerar kattfoten, att silverhalten är minst 830/1000, den kan vara mera, men det är sällan så. Dessutom är det inte riktigt rätt att säga att silver oxiderar för det, att silver svartnar beror på svavlet (sulfur) inte syret (oxygen) i luften, så egentligen sulfiderar silvret. men alla säger ju "oxiderar" så må så vara...
                        "men alla säger ju "oxiderar" så må så vara..." Det stämmer ju riktigt bra, och för att inte krångla till det för mycket är det enklare att hålla sig till det uttrycket. Ponera att Qrt.S går till juveleraren med sin skål och säger till expediten att skålen har sulfiderat så hemskt. Säg den expedit som förstår vad som menas.

                        Comment


                        • #13
                          Nåjooo, men om expediten är en guldsmed, så är saken klar. I övrigt som du säger, men som sagt må silvret "oxidera" i gemene mans mun....kanske man hellre skulle använda ordet "svartna"? hehhheeee

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                            Nåjooo, men om expediten är en guldsmed, så är saken klar. I övrigt som du säger, men som sagt må silvret "oxidera" i gemene mans mun....kanske man hellre skulle använda ordet "svartna"? hehhheeee
                            Har inte så stor betydelse om expediten är guldsmed eller inte, att göra kunden förvirrad med kemiska/tekniska formler är inget som främjar kundens förtroende för juveleraren/expediten. Nej bättre att hålla sig till vedertagna uttryck som kunden känner sig bekant med. En glad och nöjd kund kommer alltid tillbaka.

                            Comment


                            • #15
                              Saken är inte så enkel som man skulle tro. Vedertagna uttryck kan vara otroligt missvisande och helt fel. Som ett exempel begreppet "nysilver". Ett vedertaget helt galet begrepp. Med det avser folk i allmänhet att föremålet är försilvrat och så entydigt är det inte alls. Ett föremål kan vara försilvrat men inte nysilver utan t.ex mässing i basmetallen. Nysilver är en kopparlegering. Det finns även andra variationer. Men den diskussionen börjar jag inte ta upp igen.

                              Comment

                              Working...
                              X