Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket slag är det??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilket slag är det??

    Har hittat ett stort gammalt tryck.Motivet är ett slag.Jag har via uniformerna klurat ut att det är en strid under Napoleontiden dvs tidigt 1800-tal.Fransmän och mot Tyskar om jag förstått det rätt.Tyvärr är det någon form av "ekonomitryck" för det finns inga underskrifter alls typ konstnär och tryckeri.Har även letat igenom själva trycket efter en signatur men hittar ingen.
    Waterloo??
    Tar tacksamt emot förslag och synpunkter för det vore kul att kunna identifiera vilket slag det rör sig om
    Click image for larger version

Name:	IMG_3314pes.jpg
Views:	1
Size:	72,4 KB
ID:	683158
    Click image for larger version

Name:	IMG_3315pes.jpg
Views:	1
Size:	103,0 KB
ID:	683159
    Click image for larger version

Name:	pes.jpg
Views:	1
Size:	100,8 KB
ID:	683160
    Last edited by Fnusfröken; 2017-09-26, 15:24.

  • #2
    Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
    Har hittat ett stort gammalt tryck.Motivet är ett slag.Jag har via uniformerna klurat ut att det är en strid under Napoleontiden dvs tidigt 1800-tal.Fransmän och mot Tyskar om jag förstått det rätt.Tyvärr är det någon form av "ekonomitryck" för det finns inga underskrifter alls typ konstnär och tryckeri.Har även letat igenom själva trycket efter en signatur men hittar ingen.
    Waterloo??
    Tar tacksamt emot förslag och synpunkter för det vore kul att kunna identifiera vilket slag det rör sig om
    [ATTACH]165348[/ATTACH]
    [ATTACH]165349[/ATTACH]
    [ATTACH]165350[/ATTACH]
    Hallå Fröken,
    Har roat mig med rundresa i napoleonkrigens spår utan att finna belägg för att det föreställer Waterloo, nja topografin stämmer, och de flesta hjältebilder föreställer det slaget. Tror att annan deckare på PES kan komma närmare svaret.

    Att bilden är från tiden är tveklöst, kopparstick, men jag är rädd för att det är en senare produktion. För det talar de tre remsorna i olika gråskalor som man långt in på 1900-talet använde för att lagom svärta i trycket. Så nog är det ett provtryck? Raster under luppen.
    So long
    Kim

    Comment


    • #3
      Tror inte heller det är Waterloo för tyskarna verkar vara i underläge.Jag har Googlat en mängd slag från tiden men inte hittat någon bild som liknar den här.Trycket är gammalt,troligen inte senare än 1850 det syns bara inte på bilderna.Detaljbilderna har jag förbättrat.Finns ett veck på mitten så jag tror att det eventuellt kan ha ingått i en serie samlade i en pamflett.
      Last edited by Fnusfröken; 2017-09-26, 20:53.

      Comment


      • #4
        Vad är den i för teknik? Du skulle behöva ta bättre bilder. Kopparstick skulle knappast ges som några billighetstryck, och träsnitt är det ju inte. Kan tänka mig att det är en xylografi ur någon tidskrift men då är den nog fortfarande snarare sent än tidigt 1800-tal.

        Comment


        • #5
          Stentryck?
          Kan tillägga att måttet är ca 80x62cm
          I en internationell antikgrupp på fb var det en man som också trodde som Kim att det var ett provtryck pga gråskalorna bredvid.

          Click image for larger version

Name:	IMG_3323.jpg
Views:	1
Size:	70,2 KB
ID:	566364

          Click image for larger version

Name:	IMG_3324.jpg
Views:	1
Size:	68,3 KB
ID:	566365

          Click image for larger version

Name:	IMG_3325.jpg
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	566366

          [ATTACH]165365[[ATTACH]

          Click image for larger version

Name:	IMG_3327.jpg
Views:	1
Size:	90,9 KB
ID:	566368
          Bifogade filer
          Last edited by Fnusfröken; 2017-09-27, 10:13.

          Comment


          • #6
            Det syns nu tydligt att det är träfibermassa i pappret. Med all sannolikhet är den gjord efter 1850.

            Litografi ser annars ut att kunna vara rimligt, skall titta mer när jag får tid. Tycker dock mest att det liknar en xylografi.
            Last edited by FBQ; 2017-09-27, 13:06.

            Comment


            • #7
              För mig ser det ut att vara ett veck mittpå, lite till höger om "tornet" på kullen.
              Om det är så så kommer säkert bladet från nägot planschverk. Man har tagit ur
              bladet och monterat det som ett ovikt "helsidesblad".

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                För mig ser det ut att vara ett veck mittpå, lite till höger om "tornet" på kullen.
                Om det är så så kommer säkert bladet från nägot planschverk. Man har tagit ur
                bladet och monterat det som ett ovikt "helsidesblad".
                Ja det finns ett veck på mitten som jag skrev tidigare så tror jag också att det ingått i en serie/pamflett/planschverk och man har senare kostat på en inramning.
                Click image for larger version

Name:	IMG_3318-tile (2).jpg
Views:	1
Size:	122,0 KB
ID:	566369
                Last edited by Fnusfröken; 2017-09-27, 15:33.

                Comment

                Working...
                X