Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska Liljan, någon som vet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Franska Liljan, någon som vet?

    Hallå i Rabatten,
    Den här tråden är en avläggare/komplement till....... Där vi tillsammans kanske kan sprida lite ljus över en av de vanligaste äldre modellerna av underskattade bestick. Det är klassiker som lär stamma från slutet av 1700-talet och heter väl Gammal Fransk.Gjordes både i silver och nysilver.

    Kan ingenting om besticken men har några kilo som kanske kan vara en referens/kunskapsbank.

    Så välkommen med dina bestick, dina frågor och ditt vetande. Några frågeställningar:
    Hur många olika bestick ingår i serien?
    Vad skiljer en gammal modell från en yngre?
    Har besticken något värde?

    Ja, det finns mycket att lära...

    So long
    Kim
    Bifogade filer

  • #2
    Förbredde lite bilder.

    Franska liljan dyker upp första gången på 1770-talet. Den är dock ganska sällsynt i början. Har sett några exemplar från 1790-talet och vill minnas några från tidigt 1800-tal men inte mycket. Genombrottet kommer i stället omkring 1830. Sedan har den ju förblivit mycket populär. De äldre är ofta lite varierande - kantrand eller inte kantrand, så eller stora voluter osv men mot slutet av 1800-talet verkar den ha hittat sin form och ser vanligen ganska lika ut.

    Jag jobbar nu så jag får återkomma med detaljer om silversmeder och årtal. Andra bilden är några skedar som inte är riktiga franska liljan men snarlika. Och det blev bara skedar även om det är det jag har mest av - och jag valde bara silver - nysilvret är ju oftast mer standardiserat även om jag har några sådana också - kan dubbelkolla om det finns varianter där också.Click image for larger version

Name:	20161118_201322_001.jpg
Views:	1
Size:	68,2 KB
ID:	563973Click image for larger version

Name:	20161118_201354.jpg
Views:	1
Size:	58,0 KB
ID:	563974
    Last edited by FBQ; 2016-11-19, 16:48.

    Comment


    • #3
      Vad gäller dina knivar Kim ser jag ju att du både har rostfria och kolstålsblad. Det säger ju att vissa är före och några efter rostfria stålets genombrott på 1920-talet.

      Comment


      • #4
        Späannde böjan

        Tack för ditt bidrag Hallå, förresten.
        Franska Liljnn i silver är svårfångade och berättar eftersom dom är stämplade. Och nu kan vi börja studera hur liljan förändrats genom århudranden...so long... Kim...

        Comment


        • #5
          Aj aj Kim. Gummisnoddar på silver/nysilver är inte bra. Om de har setat länge och du nu tar bort dem så ser du att du har fått en skada, typ oxidation där de har setat. Ju längre tid, ju svårare skada.

          Comment


          • #6
            Har ju lite nysilver också. Om jag förstått det rätt bör de med kronorna och märkningen EP vara från före 1890. C. Hjulström verkar ha tillverkat äkta silver också omkring sekelskiftet 1900. Hittade också några märkta C F Halldin kursivt H som liknar Hjos stadsstämpel samt NS.

            Stålknivbladen kan ju ge lite vägledning, Eskilstuna jernmanufaktur byter ju senare namn till Jernbolaget, även en del knivblad i kolstål har den märkningen så namnbytet måste ha skett innan övergången till rostfritt.

            Passade på att titta lite på dateringen av några selar.

            Först en tillverkad av Johan Mathias Holm i Karlskrona. Årtalsstämpeln ofullständig, bara en 3:a som säger 1807-1830 men Johan Mathias HOlm stämplade 1817-1830. Om någon känner igen adelsvapnet kan ni hojta till, har nu glömt om jag haft tillfälle att kolla upp det. Möjligen någon som slutar på C, baksidan är märkt IPC och DC. Den är ju ganska lik senare tiders franska liljan men med betydligt färre blad och det ser ut som en rocaille i mitten.

            Några av de som inte kan räknas som riktiga franska liljan är äldre. Nästa jag har i ålder är en Stockholmssked med mästare jag inte klarar att utläsa årtalet är dock 1832. Nästa är en stämplad av Eric Björkmans änka i Eskilstuna 1833. Förhållandevis lik moderna franska liljan även om den bara har en enkel kantlinje och är mer långsmal än vad skedarna senare blir mer liknande andra skedar under tidigt 1800-tal. Sedan har jag ganska många därefter 1835, två 1838 osv. Men jag har ju sett en del äldre i museisamlingar.Click image for larger version

Name:	15171170_10154150313997339_706806758297195773_n.jpg
Views:	1
Size:	83,4 KB
ID:	563981Click image for larger version

Name:	15079008_10154150313927339_4811935516995069229_n.jpg
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	563982Click image for larger version

Name:	15094965_10154150313872339_160333165936364310_n.jpg
Views:	1
Size:	58,4 KB
ID:	563983Click image for larger version

Name:	15107216_10154150313747339_7864569459755099829_n.jpg
Views:	1
Size:	63,3 KB
ID:	563984Click image for larger version

Name:	15085681_10154150313802339_7221621859327293938_n.jpg
Views:	1
Size:	56,6 KB
ID:	563985

            Comment


            • #7
              Det är kört...?

              Ursprungligen postat av Sarah Visa inlägg
              Aj aj Kim. Gummisnoddar på silver/nysilver är inte bra. Om de har setat länge och du nu tar bort dem så ser du att du har fått en skada, typ oxidation där de har setat. Ju längre tid, ju svårare skada.


              Hallå Sarah,
              Tack, hoppas många får lite lärdom av inlägget. Mina med gummisnodd runt halsen har senaste 20 åren bott i ett kallförråd året om. Det lär inte finnas något hopp, men se när två knivar på prov pussades av Häxan blev don nästan som nya. Puts väck.
              Det skiljer generationer mellan knivarna.
              Till vänster (A) en med blad av kolstål (gillar inte maskindisk). Är stämplad C Hjulström, Eskilstuna.
              Till höger (B) en med rostfritt stål i bladet. Stämplad Jernbolaget.

              Samma tillverkare som bytt namn. A har nästan samma längd som B men betydligt rundare och lite längre skaft.

              So long...

              PS. Det var ganska poppis på 50-60-talet att låta byta ut kålstål mot rostfritt.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Har ju lite nysilver också. Om jag förstått det rätt bör de med kronorna och märkningen EP vara från före 1890. C. Hjulström verkar ha tillverkat äkta silver också omkring sekelskiftet 1900. Hittade också några märkta C F Halldin kursivt H som liknar Hjos stadsstämpel samt NS.

                Stålknivbladen kan ju ge lite vägledning, Eskilstuna jernmanufaktur byter ju senare namn till Jernbolaget, även en del knivblad i kolstål har den märkningen så namnbytet måste ha skett innan övergången till rostfritt.

                Passade på att titta lite på dateringen av några selar.

                Först en tillverkad av Johan Mathias Holm i Karlskrona. Årtalsstämpeln ofullständig, bara en 3:a som säger 1807-1830 men Johan Mathias HOlm stämplade 1817-1830. Om någon känner igen adelsvapnet kan ni hojta till, har nu glömt om jag haft tillfälle att kolla upp det. Möjligen någon som slutar på C, baksidan är märkt IPC och DC. Den är ju ganska lik senare tiders franska liljan men med betydligt färre blad och det ser ut som en rocaille i mitten.

                Några av de som inte kan räknas som riktiga franska liljan är äldre. Nästa jag har i ålder är en Stockholmssked med mästare jag inte klarar att utläsa årtalet är dock 1832. Nästa är en stämplad av Eric Björkmans änka i Eskilstuna 1833. Förhållandevis lik moderna franska liljan även om den bara har en enkel kantlinje och är mer långsmal än vad skedarna senare blir mer liknande andra skedar under tidigt 1800-tal. Sedan har jag ganska många därefter 1835, två 1838 osv. Men jag har ju sett en del äldre i museisamlingar.[ATTACH]159650[/ATTACH][ATTACH]159651[/ATTACH][ATTACH]159652[/ATTACH][ATTACH]159653[/ATTACH][ATTACH]159654[/ATTACH]
                Hallå Visby,
                Det är verkligen en spännande och intressant samling du bjuder på. En bättre start på tråd kan man inte ens önska. Nu tror jag inte heller att alla kan kallas Franska Liljan men väl föregångare. Välkommen tillbaka hälsar en sjöbuse i Norra Roslagens Famn... Kim...

                Comment


                • #9
                  Besviken....

                  Hallon alla matglada...
                  Vi tycker om det vackra och kulturhistoria i vårt avlånga land. Inte i Pesanien. Trist. Inte ett bidrag, utom från de verkligt kunniga.
                  Skärpning, i annat fall tappar jag farten. Kom igen...

                  Under tiden visar jag ett märkligt bestick, en lång treuddig gaffel med mässing i bladet. Slipad på vänster sida. 20 cm lång. Vad var den avsedd för?
                  So long...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    gaffel og kniv i et. Beregnet til en enarmet.

                    Comment


                    • #11
                      Hej Kim

                      I den andra tråden visar jag min påtagliga
                      okunskap om besticken "Gammal Fransk" och
                      "Franska Liljan" Jag läser inlägg 2 om att de kan
                      förändras över tid, som FBQ skriver. Är det på den
                      första bilden i det inlägget, med flera bestick jag
                      kan hitta dem?

                      På bilden skulle jag då se ...med kant och utan,
                      med flera blad och färre...

                      Hälsar undrande
                      Staffan
                      Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-21, 23:41.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                        Hej Kim

                        I den andra tråden visar jag min påtagliga
                        okunskap om besticken "Gammal Fransk" och
                        "Franska Liljan" Jag läser inlägget om att de kan
                        förändras över tid, men hur ser de ut i olika varianter?
                        Hallå där,
                        Vet inte riktigt vad du syftar på??
                        So long...Kim

                        Comment


                        • #13
                          Hej Kim

                          Jag skrev om inlägget efter att läst om FBQ´s
                          inlägg...jag är ledsen...men jag skrev inte så tydligt....

                          Intressant gaffel med mässing/brons och silver.
                          Får jag föreslå att den användes till 1 Smörgåstårta
                          eller 2 tilltugg hämtat från "Kallskänken"?
                          (men jag vet ej eg.)

                          Hur gammal kan den vara?

                          Undrar
                          Staffan
                          Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-21, 23:59. Anledning: mycket luddigt skrivet

                          Comment


                          • #14
                            A razor-sharp portrait of a morally bankrupt and gleefully wicked modern man, Worst. Person. Ever. is Douglas Coupland's gloriously filthy, side-splittingly funny and unforgettable novel.Meet Raymond Gunt. A decent chap who tries to do the right thing. Or, to put it another way, the worst person ever: a foul-mouthed, misanthropic cameraman, trailing creditors, ex-wives and unhappy homeless people in his wake. Men dislike him, women flee from him. Worst. Person. Ever. is a deeply unworthy book about a dreadful human being with absolutely no redeeming social value. Gunt, in the words of the author, "is a living, walking, talking, hot steaming pile of pure id." He's a B-unit cameraman who enters an amusing downward failure spiral that takes him from London to Los Angeles and then on to an obscure island in the Pacific where a major American TV network is shooting a Survivor-style reality show. Along the way, Gunt suffers multiple comas and unjust imprisonment, is forced to re-enact the ‘Angry Dance’ from the movie Billy Elliot and finds himself at the centre of a nuclear war. We also meet Raymond's upwardly failing sidekick, Neal, as well as Raymond's ex-wife, Fiona, herself ‘an atomic bomb of pain’.Even though he really puts the ‘anti’ in anti-hero, you may find Raymond Gunt an oddly likeable character.
                            Bifogade filer
                            Last edited by hose; 2016-11-22, 07:27.

                            Comment


                            • #15
                              Detta var ju ett avancerat instrument. Så ska det se ut i kökslådorna, gaffeln är en kniv, skeden en gaffel och kniven en sked!

                              Comment

                              Working...
                              X