Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trattgrammofon - Renovera eller byta lådan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Trattgrammofon - Renovera eller byta lådan?

    Jag har fått mig en trattgrammofon märkt B.C Strandqvists Musikhandel Helsingborg. Den är i ett bedrövligt skick och mycket har hänt genom åren.
    Funderar på om själva lådan är original på denna. Locket och botten ser ok ut, men sidorna ger mig en hemmasnickrad känsla. Så vad tror ni - vågar jag mig på att låta tillverka nya sidor eller ska jag försöka renovera de skador som finns och låta den vara i övrigt?
    Har vid en snabb sökning inte funnit någon trattgrammofon från B.C Strandqvist, så jag har inget att jämföra med. Kan det vara så att musikhandeln tillverkade egna lådor till sina grammofoner?

    Click image for larger version

Name:	grammofon3.JPG
Views:	1
Size:	79,6 KB
ID:	689079
    Click image for larger version

Name:	grammofon22.JPG
Views:	1
Size:	80,8 KB
ID:	689078
    Click image for larger version

Name:	grammofon1.JPG
Views:	1
Size:	64,8 KB
ID:	689080

  • #2
    Jag har nog svårt att tro annat än även sidorna på lådan är original, jag skulle inte byta ut dem.

    Jag är inte väldigt insatt i ämnet men när jag sökte information om en svensk tillverkare av en av mina grammofoner fick jag klart för mig att det var ganska vanligt att de mekaniska delarna köptes som halvfabrikat och monterades ihop i mindre verkstäder eller som här i en musikaffär.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Jag har nog svårt att tro annat än även sidorna på lådan är original, jag skulle inte byta ut dem.

      Jag är inte väldigt insatt i ämnet men när jag sökte information om en svensk tillverkare av en av mina grammofoner fick jag klart för mig att det var ganska vanligt att de mekaniska delarna köptes som halvfabrikat och monterades ihop i mindre verkstäder eller som här i en musikaffär.
      Så kan det nog vara. Snickeriet är inte det bästa i mitt tycke, men om det lutar åt att det är original kommer jag inte röra den, utan försöka reparera de skador som finns. Ena sidan är helt sprucken och orkar inte helt hålla uppe tratten. Men det kan nog gå att limma ihop lite snyggt.
      Tack för svar.

      Någon som månne sett en grammofon från denna försäljare och som kanske till och med har en bild?
      B.C strandqvist sålde mycket intrument i egen regi, men jag har sett en och annan vevgrammofon. Dock ingen med tratt.

      Comment

      Working...
      X