Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Steninge?

    Ser jag bara det jag vill se? En grön kanna eller vas med svarta inslag och med hänkel och pip. Och jag har inget ess i rockärmen så jag får förlita mig till den otydliga "bottennoteringen" och hoppas på att någon mer kunnig kan bekräfta eller dementera. 16,5 cm hög.
    Bifogade filer

    Comment


    • Hej Lars!
      Formmässigt liknar den Ingrid Abenius formspråk tycker jag,
      men kanske gjord efter att hon slutat av någon av drejarna
      på efterföljaren Sigtuna keramik 1937-40, gissar på Landin.

      Comment


      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Hej Lars!
        Formmässigt liknar den Ingrid Abenius formspråk tycker jag,
        men kanske gjord efter att hon slutat av någon av drejarna
        på efterföljaren Sigtuna keramik 1937-40, gissar på Landin.
        Jag skulle vilja se hela botten, i synnerhet bottenringen om den är oglaserad.
        För Steninge är i princip alltid oglaserad.
        Formen får mig att tänka på Gabriel. (Gabrielverken)
        Knappast Abenius, om man jämför med våra förlagor och samling.

        Comment


        • Hej!
          Här kommer den oglaserade fotringen!
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Hej!
            Här kommer den oglaserade fotringen!
            Nu blev det svårt! Det är ju tydligt lergods, om än färgen är svår att avgöra på bilden. Glasyren känns rätt. Men formgivningen stämmer inte med något vi sett. Halsen och mynningen känns väldigt främmande. För inte tanken till någon av de kända formgivarna. Får inte stöd av något i katalogen.
            Skulle vilja ha den i handen och kunna vrida och vända i olika vinklar och ljus.
            Skulle det kunna finnas ett grunt S där glasyren flutit in och slätat ut ytan???

            Comment


            • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Haha, nu har även jag hittat en snygging från Steninge i åldern 75 - 80 år! Runmärkt S och även Sverige "runmärkt". 10,5 cm Ø och 6 cm hög.
              Skrattar bäst som skrattar sist Lars M. Jag följer i Dina fotspår på Steningetråden,
              men observera att jag har etiketten kvar på min. Skämt åsido, alltid lika trevligt att
              stöta på Steningeföremålen med sin rustika charm. Denna gröna glasyr är väl hart
              när den vanligaste på föremålen från perioden 1932-37=Steninge verkstad, Märsta.
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Well done Lars M. Undrar om inte vi blivit den främsta dokumentatioskällan
                av produktionen på Steninge verkstad vid sidan av Gisslas bok..............
                Yes, well done prylsnubben - and congratulations

                Comment


                • En maffig sak säger prylsnubbe (nr 84) och jag instämmer! http://precisensan.com/antikforum/sh...Steninge/page9 I helgen fick jag fatt i denna flaska som man säger i boken om Steninge Med apa, lejon och rinnig glasyr. Men det som får mig att inte förstå är att den har ett rundat S. Ebeling lämnade ju Steninge långt tidigare än när man gjorde rundade S i slutet av 1930-talet! Eller är det så enkelt att man bara fortsatte med de former man hade och skev ett runt S i botten?
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2019-08-06, 08:53.

                  Comment


                  • Ja något runess är det ju definitivt inte, skulle
                    gissa att man fortsatte tillverkningen efter med-
                    givande från formgivaren då förmodligen.
                    Grattis till medlemskapet i maffiaklubben Lars M.
                    (Nä, det blev inte bra).

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Ja något runess är det ju definitivt inte, skulle
                      gissa att man fortsatte tillverkningen efter med-
                      givande från formgivaren då förmodligen.
                      Grattis till medlemskapet i maffiaklubben Lars M.
                      (Nä, det blev inte bra).
                      Instämmer i gratulationerna!
                      Det är intressant att se att modellen tillverkades så sent.
                      Runt S = Sigtuna keramik; samma händer, samma lera, samma verkstad och samma formar. Försäljningschefen och personalen fortsatte verksamheten när godsägare Thomas hade tröttnat på otillräcklig avkastning.
                      Jag är tveksam till om man frågade Ebeling om lov. Men det får vi aldrig veta.
                      Allan Ebeling kämpade för formgivarnas rätt till sina alster.
                      Det var av den anledning han lämnade Ekeby.
                      Det fanns inget stöd i lagstiftningen på den tiden.

                      Comment


                      • Tack prylsnubben och Gissla! Det är ju alltid roligt att kunna bidra med ökad kunskap - om än aldrig så lite.

                        Comment


                        • Bor i Steningedalen och har hittat spår

                          Hej,

                          Hittade denna tråd för ett tag sedan och har lärt mig massor.

                          Jag ärvde mitt barndomshem i Steningedalen för ett år sedan. Lilla gården heter Lönnsvik (Östra) och har kopplingar till Steninge slott vad jag har hittat. (Äldsta byggnaden är från 1700-talet)

                          När vi flyttade in fanns föremål från Steninge i huset, men idag kan jag inte hitta några - annat än att i ett av uthusen finns flera planteringskrukor med texten Steninge under. Jag gissar att dessa kanske levererades med plantor i till Steninge slott, och inte alls har med Steninge lervarufabrik? Click image for larger version

Name:	20200801_084119.jpg
Views:	1
Size:	127,5 KB
ID:	573352Click image for larger version

Name:	20200801_084122.jpg
Views:	1
Size:	88,1 KB
ID:	573353Click image for larger version

Name:	20200801_084119.jpg
Views:	1
Size:	127,5 KB
ID:	573352Click image for larger version

Name:	20200801_084122.jpg
Views:	1
Size:	88,1 KB
ID:	573353

                          Comment


                          • Lervarufabriken absolut!

                            Dina krukor tillverkades helt säkert vid lervarufabriken.
                            "På Steninge säteris ägor fanns 1932-1940 två verkstäder
                            för lergodstillverkning. I den ena, som låg ett par kilometer
                            från slottet, vid Flottvikens ångbåtsbrygga, producerades
                            blomkrukor. Vi kallar den lervarufabriken. I den andra verk-
                            staden, som låg vid den stora handelsträdgården närmare
                            slottet, tillverkades prydnadsgods och hushållsgods.
                            Den senare kallas av gamla Steningebor för keramiken".

                            PS Texten hämtad fråm den utmärkta boken Steningelera
                            vilken varmt rekommenderas.
                            (Gunilla och Giselher Naglitsch, Sigtuna museum 2008).

                            Comment


                            • Som en duva - säkert inte från Steninge utan från Uppsala men tack vare en anteckning på etiketten från 1984. https://www.youtube.com/watch?v=EyiFhMhvln0
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Tre bidrag från Steninge och de kommer inte från glansdagarna. Ja, den första är inte ens från Steninge utan Kajsa Spillkum är tillverkad i Gävle!. Visserligen VDN L355. (Ca 1979).
                                En oglaserad skål med nr 67-2 är väl halvsyster till den invändigt glaserade nr 77-1? #149 http://precisensan.com/antikforum/sh...teninge/page15
                                Slutligen en planteringslåda med nr 201-1 och 26,5 x 9,5 cm och 7,5 cm hög. Yta och gods är påfallande lik det Upsala-Ekeby kallade Tersig (Terra Sigillata). Tillverkad i Uppsala? Får se till jul om det går att pressa ner 3-4 hyacintlökar i lådan?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X