Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Opalglasvas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Opalglasvas

    Hittade den här på loppis idag. Vet inte riktigt vad jag skall tro om den men tyckte för 15 kronor att den alla fall var intressant nog att följa med hem.

    Mycket i dekoren känns ju art deco, men samtidigt tycker jag att andra detaljer pekar bakåt. Guldstjärnorna är handmålade och inte helt jämnt placerade. Glasmassan är inte helt perfekt. Kag tycker den känns äldre men visst skulle den kunna vara så sen som 1920-tal. Rått puntelmärke pekar ju också bakåt men är det 1920-tal så är det ju inte alls orimligt.

    Den är ganska smutsig, har inte gjort rent den än men över puntelmärket verkar det sitta lack. Glasmassan är tjockare än det mesta jag sett hos opalglas från sent 1800- eller tidigt 1900-tal.

    Det har ju gjorts mycket opalglas i Kina. Den här dekoren har ju dock ingenting kinesiskt i sig.

    Någon som har några förslag om ursprung?Click image for larger version

Name:	20180811_140431.jpg
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	687907Click image for larger version

Name:	20180811_140449.jpg
Views:	1
Size:	51,8 KB
ID:	687908

  • #2
    Har sett delar av kaffeserviser med en liknande dekor, gissningsvis från tidigt 1900-tal och oftast från Centraleuropa. Sen kan jag tycka att formen känns som 1920/30-tal.

    Annars påminner väl dekoren mest av Gyllen från Gefles porslinsfabrik, men jag får intrycket av att vasen är äldre.

    Facit: Min slutsats motsvarar ungefär dina funderingar kring vasen. M.a.o. till ingen hjälp alls.
    Last edited by Svärdsfalla; 2018-08-11, 22:15.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
      Har sett delar av kaffeserviser med en liknande dekor, gissningsvis från tidigt 1900-tal och oftast från Centraleuropa. Sen kan jag tycka att formen känns som 1920/30-tal.

      Annars påminner väl dekoren mest av Gyllen från Gefles porslinsfabrik, men jag får intrycket av att vasen är äldre.

      Facit: Min slutsats motsvarar ungefär dina funderingar kring vasen. M.a.o. till ingen hjälp alls.
      Ja, tack alla fall, då vet jag ju alla fall att jag i dina ögon inte missat något uppenbart. Jag noterade ju också likheten med Gyllen, men den känns som sagt för gammal för att vara från den tiden. Ibland kan det ju dröja några år innan man plötsligt ser något och får en snilleblixt. Vi får se, kanske någon kommer på något.
      Last edited by FBQ; 2018-08-11, 22:44.

      Comment

      Working...
      X