Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mässingsljusstakar, vad betyde märkningen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mässingsljusstakar, vad betyde märkningen?

    Två mässingsljusstakar med märkning "N 51".
    Någon som kan hjälpa mig med vad det betyder?
    Kanske jag kan få reda på tillverkare, ålder eller annat?
    Höjden är 18 cm och foten 9,5 x 9,5 cm.

    Click image for larger version

Name:	IMG_3632.jpg
Views:	1
Size:	83,5 KB
ID:	695739
    Click image for larger version

Name:	IMG_3633.jpg
Views:	1
Size:	79,5 KB
ID:	695740

  • #2
    N 51 betyder modellnummer 51, det kanske går att identifiera tillverkaren med den. Det ser ut att vara en ljusstakar blandning mellan gustaviansk och empirestil, de lösa manchetterna gör att de borde vara första delen av 1800-talet, de känns ganska nära 1850. En genomgång av priskuranter kanske kan ringa in tillverkaren.

    Comment


    • #3
      Sedan fortsätter ju en del med lösa manchetter en bit efter 1850, Jönköpings metallvarufabrik har det på sina äldre ljusstakar.

      Comment


      • #5
        Det finns många mässingsljusstakar som är stämplade med N + siffror i ca 2 mm stilhöjd, utan tillverkarmärke.

        Westerås Metallfabrik stämplade W.M.-F. med gissningsvis 4 mm höjd samt N + siffror i ca 2 mm höjd (vad jag kan bedöma från foton).

        Nils Petter Linderberg stämplade N.P.L med gissningsvis 4 mm höjd samt siffror i ca 2 mm höjd (återigen baserat på foton), MEN han verkar aldrig ha satt något N före numret.

        Så jag kan se två möjligheter. Antingen kommer dina ljusstakar från den tillverkare som enbart stämplade med N + siffror i liten stil. Vem denne anonyme tillverkare var, kanske någon lyckas lista ut i framtiden. Eller också kommer de från WMF och man har missat att sätta dit företagsstämpeln, men det bedömer jag som mindre troligt (företagen var antagligen noga med att märka; av dussintals ljusstakar märkta med N + siffror har jag t.ex. bara sett en enda ljusstake som eventuellt skulle kunna vara en Skultuna utan företagsmärkning).

        Comment


        • #6
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Sedan fortsätter ju en del med lösa manchetter en bit efter 1850, Jönköpings metallvarufabrik har det på sina äldre ljusstakar.
          De fanns nog kvar ganska länge. Skultunas katalog från början av 1860-talet innehåller många äldre ljusstaksmodeller med lösa manchetter, som man alltså fortsatte tillverka men med nya stämplar och nya nummer. Deras nästa(?) katalog innehåller ett urval av de ljusstakarna, och har en handskriven datering 1875-1890.

          Jönköpings Metallfabrik lades ner just 1850 - jag har samlat en del fakta om fabrikanter av stämplade mässingsljusstakar under 1800-talet, som jag borde skriva av mig vid tillfälle!

          Comment


          • #7
            Många tack till FBQ, prylsnubben och Anna-Carin för givande information.

            Har fått några tips att söka vidare på.

            Comment


            • #8
              FBQ
              Om du med "Jönköpings metallvarufabrik" menar "Jönköpings metallfabrik" (fanns ju flera metallfabriker där och då) så var de bara verksamma 1844 - 1850. En hjälpsam arkivarie grävde fram det åt mig hos Jönköpings stadsarkiv.

              Comment


              • #9
                Jo, det var den fabriken jag menade. Jag tittade lite när jag hittade ljusstaken, minns att jag noterade att fabriken anlagts tidigt men tror inte jag hittade någon exakt information. Utifrån det jag tidigare försökt titta på om svarvspår på ljusstakar från Skultuna och min ljusstake från Nyköpings mässingsbruk känns den här modern. Men, om de grundades 1844 antar jag att all fabriksutrustning var helt ny då, till skillnad från vid de äldre mässingsbruken.
                Click image for larger version

Name:	20200210_095214.jpg
Views:	1
Size:	64,3 KB
ID:	572818

                Comment

                Working...
                X