Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre skrin bortom räddning..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äldre skrin bortom räddning..

    Trots erbarmligt tillstånd tog jag med den hem. Blev nyfiken, dels på mönstret ( svenskt?) dels på nyckelhålet som saknar låsanordning. Har det möjligen suttit ngt på insidan. Får inte ihop frågeställningen ens!! Ser ut att ha varit grönmålat ursprungligen. Hur gammalt kan det vara? ca 25 cm långt. Ser ut att vara ek.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    ytterligare några bilder.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Karvsnitt heter tekniken, visst kan skrinet vara svenskt, och ett lås tycks det finnas avtryck av på insidan.

      Comment


      • #4
        Om skrinet är i ek, var det inte tungt att karva i det? Du har ingen gissning på ålder? Jo det finns märken efter ngn låsanordning men det finns ingen motsvarande del i locket som kunde bidra till låsningen.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Karvsnitett är nog svenskt, låset har varit ett käftlås
          jag ser hål på lokets insida från beslaget som låses i käftlåset
          1700 tal för mig
          Länk om lås
          Sidan du letade efter finns inte längre på denna adress. Det kan bero på ett stavfel, att sidan inte längre finns eller att den flyttats. Prova att söka igen.
          Last edited by Lars H; 2011-02-23, 12:59.
          Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

          Comment


          • #6
            Bilder från en kista med käftlås
            bild 1 låset
            bild 2 beslaget på loket
            bild 3 kistans ålder
            Bifogade filer
            Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

            Comment


            • #7
              Jag säger också gammalt karvsnitt. Vackert men slitet. Är Du säker på att det är ek Väldigt mycket maskhål. Men visst gick det att skära karvsnitt även i ek
              DG

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                Trots erbarmligt tillstånd tog jag med den hem. Blev nyfiken, dels på mönstret ( svenskt?) dels på nyckelhålet som saknar låsanordning. Har det möjligen suttit ngt på insidan. Får inte ihop frågeställningen ens!! Ser ut att ha varit grönmålat ursprungligen. Hur gammalt kan det vara? ca 25 cm långt. Ser ut att vara ek.
                Hej Äjth!

                Grattis till det fina skrinet.

                Du skriver i rubriken "...bortom all räddning"?
                Räddning från vad då?
                Du har ju räddat det.

                Jag tycker det är så vackert i all sin skröplighet. Det har nog "levt" ett hårt liv.

                Vårda det med ömhet.

                Ha det gott!
                /Lars
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                Comment


                • #9
                  Tack Lars H för länk o bild, det förklarar saken! och tack ni andra för uppmuntran.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Duktig snickare som gjort den. Notera de täta sinkningarna och hur sidorna möts i 45-grader upptill. Måste vara något väldigt värdefullt som förvarats i den lådan... mest troligen är karvsnittet i detta ex. hugget med olika stämjärn och hammare. Lite i hårdaste laget att bara skära med kniven i men några detaljer är nog skurna. Ser jag rätt så verkar träet vara såkallat kvart-sågat. Kvartsågad ek är bland det mest stabila trä som finns, rör sig väldigt lite i olika luftfuktigheter. De ser ut såhär i ändträet http://www.thomassondesign.com/file/img/b3.jpg

                    Comment


                    • #11
                      Har det hamras för att göra mönster
                      så har det används getfot ( svängda och raka skölparba) och träklubba
                      inte stämjärn och hammare
                      Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                      Comment


                      • #12
                        Karvsnitt i ek

                        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Trots erbarmligt tillstånd tog jag med den hem. Blev nyfiken, dels på mönstret ( svenskt?) dels på nyckelhålet som saknar låsanordning. Har det möjligen suttit ngt på insidan. Får inte ihop frågeställningen ens!! Ser ut att ha varit grönmålat ursprungligen. Hur gammalt kan det vara? ca 25 cm långt. Ser ut att vara ek.
                        Äthj. ”Bortom all räddning” Det ser ju hur fint ut som helst. Allt kan inte och behöver inte vara helt perfekt. Viktigt är att ta vara på och rädda de gamla fina föremålen för eftervärlden. Tänk vilken möda man la ner på dessa ting för att försköna utseendet. Det förekommer mer sällan nu för tiden.

                        Mitt skrin är gjort i Ek-utan tvekan. Om tekniken i skrinet kallas karvsnitt så går det att skära mönster i ek med denna teknik. Skrinet förevisades för en av antikrundans experter som hävdade att skrinets proveniens är Västergötland.
                        Lars H. Vet du vad denna typ av lås kallas, om man får fråga?
                        Bifogade filer
                        __________________________________________________
                        Tag historien och gammal kunskap med dig in i framtiden.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av S.Jersby Visa inlägg
                          Äthj. ”Bortom all räddning” Det ser ju hur fint ut som helst. Allt kan inte och behöver inte vara helt perfekt. Viktigt är att ta vara på och rädda de gamla fina föremålen för eftervärlden. Tänk vilken möda man la ner på dessa ting för att försköna utseendet. Det förekommer mer sällan nu för tiden.

                          Mitt skrin är gjort i Ek-utan tvekan. Om tekniken i skrinet kallas karvsnitt så går det att skära mönster i ek med denna teknik. Skrinet förevisades för en av antikrundans experter som hävdade att skrinets proveniens är Västergötland.
                          Lars H. Vet du vad denna typ av lås kallas, om man får fråga?
                          Tekniken att montera låset på locket är mycket gammal
                          vad din lås typ heter vet inte jag
                          men klart att den är 1700 tal eller äldre
                          gratulerar till ett fint skrin
                          Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                          Comment


                          • #14
                            Tack för feedbacken! Lars.H
                            __________________________________________________
                            Tag historien och gammal kunskap med dig in i framtiden.

                            Comment


                            • #15
                              Kan räddas flera gånger.

                              Ibland är det trevligt med riktigt gamla grejer utan något penningvärde.
                              Lägg den någonstans där du måste röra vid den då och då.
                              Då kanske den visar dig vad den vill vara dom nästa 300 åren.
                              Pärmar till släktsalbumet eller intarsia på en nybyggd vägg.
                              Oändliga möjligheter.

                              Comment

                              Working...
                              X