Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan någon hjälpa mig en stämpel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Kan någon hjälpa mig en stämpel?

    Hej! Jag är alldeles ny här i forumet. Men tänkte genast försöka ta hjälp av er mer erfarna. Jag fick nyligen en bägare/kopp, eller vad det nu kallas, av min mor. Har pennor i den för tillfället. Nu undrar jag lite var det kommer ifrån. Jag kan absolut ingenting om tenn. Bifogar en bild på stämpeln i botten. Det är en krona längst upp, en liten drake därunder och längst ner ser det ut som ett gammaldags D med ett lite mindre gammaldags A bakom. Är det någon som vet hur gammal denna bägare är och var den är gjord? Skulle bli oerhört glad om jag fick hjälp. Många hälsningar /Daniel, Stockholm
    Bifogade filer
    Last edited by Södermalm; 2011-01-28, 23:04.

  • #2
    Hej och välkommen till forumet! Jag gissar på att du her en cigarrbägare från hovjuvelerare A Dragsted i Köpenhamn.

    En skål har varit uppe på Antikprat, där jag hävdade det och jag är fortfarande oemotsagd, men har egentligen inga bevis för att stämpeln verkligen användes av firman på tennföremål.


    Du får gärna ta en bild på hela bägaren, så kanske man kan datera den.

    Comment


    • #3
      Tack så otroligt mycket!!!

      Hej igen! Tack för välkomnandet och tack för uppgifterna. Det låter ju som att det är helt logiskt att det är en cigarrbägare. Jag bifogar en helbild på den. Sen har jag också en liten bägare med samma stämpel i botten. Bifogar en bild på den också. Vad roligt att få svar så snabbt! Tack igen! /Daniel
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Bägaren och den sista kanske är en vas ser ut att kunna vara dansk jugendstil, sk skönvirke som är på väg mot art deco, så dateringen bör vara 1920-30-tal.

        Comment


        • #5
          Tack igen!

          Återigen, tack för hjälpen! Mycket intressant. Började genast googla på A Dragsted. Men har hittills inte hittat någon av hans stämplar som ser ut som min. Ingen drake, till exempel. Men det låter ju så logiskt. Vet du någon tennexpert i Stockholm som man kan höra av sig till för att få exakta fakta om härkomst, ålder och värde? Ha det gott! /Daniel

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Södermalm Visa inlägg
            Återigen, tack för hjälpen! Mycket intressant. Började genast googla på A Dragsted. Men har hittills inte hittat någon av hans stämplar som ser ut som min. Ingen drake, till exempel. Men det låter ju så logiskt. Vet du någon tennexpert i Stockholm som man kan höra av sig till för att få exakta fakta om härkomst, ålder och värde? Ha det gott! /Daniel
            Nej, tyvärr känner jag inte till någon som jag kan namnge som skulle kunna bekräfta eller ge mer exakta uppgifter. 1900-talstenn är liksom nysilver ett ganska outforskat område. Hedvig Hedqvist, Rikard Jacobson och Jan von Gerber kom ut med boken Modernt svenskt tenn, men den tar bara upp ett litet antal tillverkare bland andra Firma Svenskt Tenn, Astrid Aagesen, Ystad Tenn och Athena och föremål från dessa firmor uppskattas och betalas. Tyvärr är icke omskrivna firmors produkter lågt värderade fortfarande även om jag tycker att föremål från 1920-30-talet med bra formgivning allt mer börjar uppskattas.

            Comment


            • #7


              E. Dragsted, Copenhagen, Denmark. Active at least from
              1926 to 1958.

              Comment


              • #8
                Jag är inte speciellt intresserad av tenn men råkar ha någon tennbok i min bokhylla. En ganska intressant bok heter "Vårt gamla tenn, skriven av Gunnar Mårtensson. Den är utgiven 1967 i Finland. Boken innehåller fundamentala saker om tennframställningen i Sverige-Finland samt en del stämplar.

                Den andra boken är kanske bättre känd nämligen "Tennstämplar från hela världen" av Dagmar Stará, utgiven 1991. Boken är på tyska i original.

                ....om detta nu var till någon hjälp.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                  Jag är inte speciellt intresserad av tenn men råkar ha någon tennbok i min bokhylla. En ganska intressant bok heter "Vårt gamla tenn, skriven av Gunnar Mårtensson. Den är utgiven 1967 i Finland. Boken innehåller fundamentala saker om tennframställningen i Sverige-Finland samt en del stämplar.

                  Den andra boken är kanske bättre känd nämligen "Tennstämplar från hela världen" av Dagmar Stará, utgiven 1991. Boken är på tyska i original.

                  ....om detta nu var till någon hjälp.
                  Tack så mycket Qrt.S för boktipsen! Mårtenssons bok känner jag till och jag har vid något tillfälle kopierat stämpelsidorna och den alfabetiska förteckningen över mästarstämplarna och har haft nytta av dessa de få gånger det dyker upp finskt äldre tenn i Sverige.

                  Starás "Tennstämplar från hela världen" har jag och är väl en bra början vad gäller äldre tenn i samma serie och med samma förtjänster och brister som Divis "Silverstämplar från hela världen" m fl stämpelböcker.

                  Om ryskt tenn skulle dyka upp har jag
                  Ельковаn & Лобанева. Русское олово XVIII века, (Moskva 1995)

                  Comment


                  • #10
                    Nog för att det här postads för ungefär 2 år sedan, men jag har en skål med EXAKT sama märke!

                    det var ett pris för S.K.K "hederspris 1923" står det på bland annat

                    Comment

                    Working...
                    X