Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
    ..................och jag har inte hittat någon
    dokumentation som ger något säkert årtal på denna etikett.
    Jag söker och forskar hela tiden, så hittar jag något svar
    återkommer jag direkt med det här
    .

Det är detta som jag tycker är så kul och intressant med den här tråden.
    Att vi alla delar med oss!

Vi som samlar på FM har ju inga böcker att ta till för information, mycket
    svårt att hitta kataloger osv. ..... så vi får göra egna efterforskningar
    och dela med oss av det vi hittar! Via ett forum har man ju dessutom chans
    att knyta nya kontakter, komma i kontakt med andra samlare och på så sätt
    öka på kunskaperna.

Jag (precis som Pjotr) söker och forskar hela tiden och som jag nämnt
    tidigare så går det sakta men säkert framåt!
    Mina efterforskningar om Beatles äpplet och Evas äpple har gett följande resultat.
    Ronneby-gruppen/Krona-bruken har jag däremot inte fått fram så mycket om än.

Beatles äpplet
    - ca 1968
    - i rött och grönt eller med 24 karats guldinlägg för mer penningstarka
    - Benito Marcolin har formgivit äpplet
    - Ingrid Schrewelius på TV hjälpte Marcolinbröderna att komma i kontakt med
    Beatles-gruppen som genast blev intresserade

Evas äpple
    - ca 1989
    - ett glasäpple med inlägg i olika färger
    - tanken var att i varje land skulle det säljas kärleksäpplen med respektive
    lands färger
    - Evas äpple skulle kvinnor köpa för att ge till den man älskar. En vacker
    symbol som alla känner till och vet innebörden av.

Jag har ett äpple som går i gult och blått, kan det vara "Evas äpple"????
    Jag bifogar några bilder.

Pjotr: Några kommentarer till Beatles resp. Evas äpple samt Ronnebygruppen?

.
    Bifogade filer
    Last edited by alegni; 2008-07-27, 22:23.

Comment

• Hej! Här kommer en marcolinhaj. Den är inte signerad.
      Jag har lagt ut ett fotoalbum på min sida (klicka på Rainbow).
      Det är mest bilder på Fm-föremål.
      Bifogade filer

Comment

• Här har det varit tyst ett tag,många som har semester antar jag
        Jag livar upp tråden med lite bilder på ett par av mina nya Fm-glas.
        Ingen av dem har har visats in tråden tidigare.
        Först en liten blå kattunge som ser mycket busig ut.
        Sen en fågel med en fot som ett vinglas,blev lite tveksam när jag diskade denna etiketten ramlade av väldigt lätt...

Hoppas alla Fm-entusiaster har haft en bra sommar och att det snart blir fart på tråden igen med nya bilder på sommarens inköp
        Bifogade filer
        Loppisadiktus

Comment

• Rainbow: Jag kollade på ditt fotoalbum, mycket trevligt! Tack!
          Hajen är jättefin!

Gaspardin: Ja, det var en liten busig kattunge!

Snygg fågel! Jodå, det är FM. Det är en Flamingo, artikelnr M-550.
          Hur hög är den? Enligt katalogen ska den vara ca 30 cm.

.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

Gaspardin: Ja, det var en liten busig kattunge!

Snygg fågel! Jodå, det är FM. Det är en Flamingo, artikelnr M-550.
            Hur hög är den? Enligt katalogen ska den vara ca 30 cm.

.
            Tack för infon kul att veta namn och artikelnummer,blev lite tveksam trodde kanske inte det var en fm pga av foten.
            Där ser man hur duktiga de var på att komma på nya former och färger,det är så härligt att upptäcka deras kreativitet och mångsidighet med stor hjälp av er som samlat länge.

När jag visade giraffen så berättade du att de var extremt sällsynta,skulle vara kul att veta vilka djur/objekt som är en samlares önskedröm att hitta?
            Vad finns på tex på din önskelista om du har någon

Fågeln är ca.33cm hög.

Avslutar med en säl som jag fick med mig hem från en gårdsauktion förra veckan,jag fick vänta ca 3 timmar innan den kom upp,den var väl värd att vänta på
            Bifogade filer
            Last edited by Gaspadin; 2008-08-09, 10:08.
            Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspardin Visa inlägg
              När jag visade giraffen så berättade du att de var extremt sällsynta,skulle
              vara kul att veta vilka djur/objekt som är en samlares önskedröm att hitta?
              Vad finns på tex på din önskelista om du har någon

Nja, jag vet inte om "extremt sällsynt" är rätt ord med tanke på att du nu
              på kort tid har införlivat 2 st i din samling så giraffen kanske är lättare
              att hitta än vad jag först trodde. "Inte så ofta förekommande"' är kanske
              bättre att säga.

En samlares önskedröm? Oj, det kan jag nog inte svara på...... vi har nog
              alla olika önskedrömmar!

Min önskelista? Jo, visst finns det en sådan! Men jag kanske inte ska
              berätta får då vet ni ju vad jag letar efter......

Vad ska man egentligen berätta rent allmänt? Hittade följande här på PES:

Ska man tjuvhålla på det man vet? Eller ska man dela med sig?

Det är intressant att läsa i ovan nämna tråd argument för och emot att dela
              med sig. Denna tråd har gett mig insikt i hur andra samlare resonerar och
              visst kan man behålla kunskapen för sig själv men tänk om absolut alla
              skulle göra samma sak.
              Kunskap är makt, sägs det! Ja, det stämmer väl men vad hade hänt om ingen
              delat med sig här i FM tråden - vad skulle vi då veta? Vi skulle inte ha
              kommit längre än inlägg nr 1! Är det verkligen så vi vill ha det?

Att samla på FM Konstglas kräver efterforskning då ingen färdig
              dokumentation finns att ta till. Man kan hitta någon enstaka katalog eller
              artikel men det finns inga djuplodande böcker fullspäckade med
              fakta/information. Här är vi samlare/intresserad beroende av varandra! Vi
              utbyter information med varandra. För att ett utbyte av information/kunskap
              ska kännas bra så bör det vara ett ömsesidigt utbyte, det blir mer lustfyllt
              då! Vi bidrar alla efter förmåga!

Vår tråd här på PES är oerhört viktig. Det hela startade med vad som förr i
              tiden motsvarades av en radannons/efterlysning i en tidning.
              "Är det någon som vet något om XXXXX, jag är intresserad av allt som rör
              XXXXX, kontakta mig!"
              Då visste man inte om den som annonserade fick något resultat, det fanns
              aldrig någon feedback! Med internet ser bilden helt annorlunda ut! Här kan
              vi se resultatet direkt.
              Här kan vi bolla kunskap/teorier mellan oss, den är tillgänglig för alla,
              och tillsammans kommer vi någonstans. Vi lär oss mer och mer, vi lägger ihop
              fakta och drar slutsatser, det kommer nya rön och teorier, vi omvärderar,
              drar nya slutsatser igen........ Man får hela tiden göra bedömningar, verkar
              detta troligt och sedan dra sina egna slutsatser och hoppas att det blev
              rätt.

Avslutar med kloka ord från harley, hämtat från en annan tråd på PES:

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
              jag har än i dag inte träffat eller diskuterat med någon
              som kan kalla sig annat än duktig på något, absolut inte expert eller ens i
              närheten, spånandet hit och dit är det som till slut ger resultat, signerade
              eller väl dokumenterade saker kan vem som helst när som helst få reda på
              ursprunget, men det är när något inte är dokumenterat som spånandet ger
              resultat, och märk väl att det kan vara den mest besynnerliga komentar som
              lägger sista biten i pusslet

Så låt oss fortsätta att spåna här på vår eminenta FM tråd!

Och snart firar FM tråden 3 år! Grattis och tack till oss alla som bidragit till
              att göra den så intressant!

.
              Last edited by alegni; 2008-08-10, 01:20.

Comment

• Mycket bra skrivet!
                Själv hoppas jag kunna bidra med mer kunskap och information i tråden.
                Jag har fått tag på en katalog och har en till på gång,
                Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag fått och den trevliga stämmningen som finns här på forumet
                Självklart är det var och ens rätt att behålla vissa saker för sig själv,man behöver inte dela med sig av allt!
                Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspardin Visa inlägg
                  Där ser man hur duktiga de var på att komma på nya former och färger,det är så härligt att upptäcka deras kreativitet och mångsidighet med stor hjälp av er som samlat länge.
                  Visst är det härligt att upptäcka deras kreativitet och mångsidighet! Och det finns mycket att upptäcka!
                  För ca 30 år sedan visste jag inte något om detta glasbruk eller dess produktion, jag kände endast till några av deras djurfigurer med "svart fjädereffekt" och "svart grå effekt". På 1990-talet såg jag ett objekt med en etikett där det stod
                  FM Marcolin Art Crystal. Min nyfikenhet väcktes då, ja, mitt intresse fick en nytändning! Började på allvar söka mer information och åren som gått har varit mycket berikande.

Här kommer ett litet smakprov (svart ametist) ur min samling .....

.
                  Bifogade filer
                  Last edited by alegni; 2008-08-12, 03:03.

Comment

• FM Konstglas tråden fyller 3 år idag!

. . . . .
                    Bifogade filer

Comment

• En extra hälsning till Pjotr, som startade tråden och är aktiv än!

Comment

• Stort GRATTIS från administrationen!
                        Det är bara 359 kvar till 1000 inlägg. Kämpa på!
                        /Admin
                        admin@precisensan.com

Comment

• FM konstglastråden 3 år idag! GRATTIS

Alegni hade några funderingar angående ronnebygruppen den som senare ledde till Kronabruken.

Här kommer några artiklar ur branschtidningen Glas och Porslin som klargör en del.
                          Bifogade filer

Comment

• Hej Glasvänner!

Semester´n är över och man har tittat in på pes lite då då från olika platser i landet....Kul att det är fart på tråden....Mycket intressant att läsa.

3 år´s Firande på denna tråd... Otroligt.
                            Mycket intressant har kommit fram och förhoppningsvis kommer mer fakta komma fram i framtiden.

Alegni: Det följde med Papper med Tiger´n och jag återkommer med detta till dig när de är scannade

Godkväll
                            Pjotr

Comment

• Grattis till 3 år och tack för att ni finns

Fortfarande en tråd som jag tycker är väldigt rolig o läsa.
                              Bläddrade igenom nästan hela idag igen, men hittade inget som liknade mitt loppisköp idag.
                              Det är kanske en skål eller så är det en skål för ljus eller så är den bara vacker.
                              Den är 6 cm hög, 10 cm i diameter men den är grund i fördjupningen, kanske 3 cm bara.
                              Är det en äkta FM? Den är etikettmärkt. Hoppas någon kan svara mig.
                              Ha det bra alla.
                              Bifogade filer

Comment

• Hjälp! Nu håller jag också på att fastna i FM träsket. Mitt första fynd blev en blå gris
                                Bifogade filer
                                ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Working...
                                X