Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SWING va va de

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Mer Swing

Här kommer bilder på en flaska märkt Swing i botten, eller i alla fall delar av en flaska.
    Jag kom ihåg att jag sett namnet tidigare och letade fram denna i den lilla samlingen av markfynd från Limmareds glasbruk.
    Det svarta som sitter fast på glaset är mycket väldoftande tjära.
    Glasbiten hittade jag i resterna av en gammal riven ugn eller rökkanal.

Att den gröna burken skulle vara från Limmared kan säkert stämma, har för mig att jag sett såna tidigare.

/Legion
    Bifogade filer

Comment

Å Tack Legion Nu blev jag riktigt glad . Är du från trakterna kring Limmared eller var det ett "studiebesök" ?
      Jätteroligt att du mindes detta. Tack!! Texten är densamma.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Börjar likna en arkeologisk undersökning.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Å Tack Legion Nu blev jag riktigt glad . Är du från trakterna kring Limmared eller var det ett "studiebesök" ?
          Jätteroligt att du mindes detta. Tack!! Texten är densamma.
          Jag bor i Limmared och jobbar på bruket, och att leta gammalt glas på arbetstid är en "favorithobby"

Äjth,Kolla färgen på locket som jag hittade på samma plats som swingflaskan, liknar exakt din burk.
          Min gissning är att Ollers är skyldig till båda.

/Legion
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
            Börjar likna en arkeologisk undersökning.
            Är det egentligen inte sånt vi håller på med.

Legion trevlig lunchsysselsättning Du håller på med. Hittar Du inte några hela grejor. Lockdelen såg härlig ut.

DG

Comment

Jodå men det enda som verkar överleva i marken är mindre flaskor max 50ml och proppar.
              påtal om det här kommer en skönhet bland proppar också detta ett markfynd.
              delen som sitter i flaskan saknas men hoppas ni ser vad det är!
              Bifogade filer

Comment

Jag tycker det är en liten gosse som sitter på något som jag inte kan gissa. Men den var vacker. Vet Du vilken flaska den varit till. Jag har besökt museet med allt vacket glas och alla vackra flaskor som gjorts, Vi var även på jag tror ett hembygdsmuseeum där det fanns mycket intressant. Det var en äldre man som låste upp och visade oss. Det var innan säsongen hade börjat. Tyvärr kommer jag inte ihåg den äldre mannens namn.
                DG

Comment

Gossen sitter på själva proppen som tyvärr är avslagen. Den ska som jag har hört vara till en mindre karaff eller parfymflaska som nog aldrig kom i produktion. (Ollers)
                  /Legion

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                    Jag bor i Limmared och jobbar på bruket, och att leta gammalt glas på arbetstid är en "favorithobby"

Äjth,Kolla färgen på locket som jag hittade på samma plats som swingflaskan, liknar exakt din burk.
                    Min gissning är att Ollers är skyldig till båda.

/Legion
                    Oh, läckert. Den här gröna färgen är "min". Jaha, du jobbar på bruket, skulle gärna byta din lunchsysselsättning.
                    Är i Limmared emellanåt på auktionerna, men den här färgen på glas har jag inte sett hitintills. Vad gör du med dina arkeologiska fynd legion? stoppar dom i en låda. Glas är ju så vackert, dessa skärvor, nästan härligare än det intakta. Vill ha!!!

Comment

Jag håller med om att en skärva kan vara minst lika rolig som ett helt föremål, sen att man hittar det i marken gör ju det hela lite spännande.
                      De intressanta sakerna som tex gossen hamnar i vitrinen annars är det tyvärr så att man bara stoppar undan grejerna, man är ju inte själv hemma...

/Legion

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                        Jodå men det enda som verkar överleva i marken är mindre flaskor max 50ml och proppar.
                        påtal om det här kommer en skönhet bland proppar också detta ett markfynd.
                        delen som sitter i flaskan saknas men hoppas ni ser vad det är!
                        Ser ut som en vanlig skitunge.
                        Ser dem på arbetet var dag!
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

Comment

Hoppas det blir rätt nu.
                          Här är lite bilder som kan vara ledtrådar.
                          Bifogade filer

Comment

Ingen kommentar?
                            Jag tycker det står BRILIANTINE
                            CRISTALLISEE
                            YEMATOLFABRIKEN MALMÖ

Mvh

Comment

Burken är formgiven av Ollers för Limmareds glasbruk, Etiketten är från försäljningsstället.

Comment

Working...
                              X