Jag kan säga att jag är 99,9% säker på det jag säger om syrastämpeln. Dels har jag läst det i litteratur någonstans som jag inte kan plocka fram var så här i en hast. Sedan har jag sett många hundratals föremål av VL varav många har passerat eller fortfarande är i min ägo (Jag har samlat VL minst 20 år). När jag tittat i den tyska glasbibeln över svenskt glas eller annan dokumentation ang VL så har jag aldrig hittat ett alster daterat efter 1952 med etsad stämpel.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vicke Lindstrand igen.
Collapse
X
-
Dessutom förstår jag förstår inte diskussionen om falska signeringar av VL föremål i allmänhet. Det ska vara av 2:a sortering då isåfall som inte signerats från början, möjligen. I övrigt är VL så väl dokumenterad (få är så väl dokumenterade men en sådan enorm produktion) så jag förstår inte hur man kan köpa något som har VL-signatur som inte har funnits i hans produktion (som t ex det som visats här på siten på E-bay med tysk säljare). Jag kan inte nog understryka hur mycket jag inte delar Retro70's inlägg i den här diskussionen
Comment
-
Köpte på en auktion efter en före detta anställd på Kosta en hel del glas och inte en enda sak var signerad! Har för mig att personen i fråga var försäljningschef, kan det betyda att de anställda plockade fritt bland det utsorterade glaset? Ser inga fel på någon av pjäserna förutom en av VLs fåglar som har näbben avslagen men det kan ju ha hänt efteråt. Ska man inte gå mer efter hur glaset ser ut än om det är en signering under? Eller ska man inte handla osignerat fast glaset är felfritt? Det var ju inga höjdarpjäser som inhandlades men är glad i dem iallafall.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Klart man ska handla efter magkänsla, man ska anförskaffa det man tycker om. Inte det som har de rätta signeringarna bara. Men om du får välja? En signerad höst av VL eller osignerad? Vad väljer du? Det finns vissa i den här tråden som tydligen föredrar osignerade alster. Argumentet är att det är så mycket fusk med signeringar iallafall eller att det är så man får riktigt unika pryttlar. Jag förstår inte diskussionen och argumentationen....
Men det är naturligtvis så att man alltid ska köpa med magkänsla, det man tycker om. Det är så sällan denna typ av saker kan ses som någon form av investering inför framtiden eller att man gör riktiga fynd...
Hellre en pryl för 10 spänn på loppis som man gillar än en pryl för 10 000 kr i antikaffär som man tycker ser hemsk ut men köper som en investering.Last edited by Jonny Mårtes; 2007-09-03, 21:25.
Comment
-
Om man köper en signerad sak så vet man ju inte om den är signerad i efterhand? Om 2 st höst står brevid varann varav den ena är signerad så är jag så knäpp att jag köper den jag tycker om.......
.Hellre en pryl för 10 spänn på loppis som man gillar än en pryl för 10 000 kr i antikaffär som man tycker ser hemsk ut men köper som en investering
Där håller jag med dig, plockar sådant som kan vara värt några kronor om de står mitt framför mig men tycker dagen är misslyckad om man inte har hittat något man får fundera på eller något så udda att man blir glad. Har ingen krämarsjäl så det blir bara liggande här hemma om det inte är så att någon vill ha detJu mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Det roligaste är ju om det står en osignerad höst på loppis för 10 spänn... Jag tycker nog att om man gillar utseendet så spelar det ingen roll om det är signerat eller ej. Och eftersom osignerat brukar vara bra mycket billigare så kan man ju få njuta för en mindre summa. Men om man ska sälja vidare under sin livstid så bör det ju vara signerat förståss.
Och hur ska man tolka "prov"-märkning? Som något unikt som aldrig återkommer eller som något misslyckat som glasbruken försöker bli av med till nästan fullpris? Hemma hos mig samsas högt och lågt med ett enda kriterium: att jag gillar det.
Comment
Comment