Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grønn 1/2 pot cantine flaske :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Grønn 1/2 pot cantine flaske :)

Ny flaske i samlingen Desverre en liten stjerneskade i siden, men klarte ikke la den stå. Kun 15cm høy.
    Antagelig norsk 1700-tall.

Click image for larger version

Name:	DSC_0149.jpg
Views:	1
Size:	24,8 KB
ID:	657714Click image for larger version

Name:	DSC_0151.jpg
Size:	16,9 KB
ID:	657715Click image for larger version

Name:	DSC_0152.jpg
Size:	20,0 KB
ID:	657716

Banden

Eller kanske en Holländsk "Genever" flaska
    Bifogade filer

Comment

Hei, takk for dine vurderinger

Gin-flaske fra Holland (eller andre) er også en mulighet, ja. Jeg har vurdert det, men mener at formspråket på den typiske Genever-flaske er annerledes. De er smalere i bunnen og bredere oppover, proporsjonene er også annerledes ved at de ofte er smalere i bredden i forhold til høyden. Jeg ingen god litteratur på Hollandske Genever/Gin-flaske, men baserer meg på det jeg har klart å finne av bilder. Jeg har funnet noen "Case gin bottles" som i praksis er det samme som "Cantine flaske" som er mer lik min flaske, så mer rettsidede flasker finnes også, men virker uvanlige.

At den er norsk er jo selvfølgelig langt fra sikkert, men den er funnet i et gammelt stabbur sammen med en del annet "skrot" fra 1700-tallet, så proveniensen er god og innenfor tiden med dansk-norsk glassmonopol / importforbud (selv om det nok ble importert en del glass ulovlig).

Man kan jo nesten aldri være sikker med gammelt glass, bare sansynliggjøre basert på egen og andres erfaringer og vurderinger

mvh
      Banden

1 pot Cantine Flaske, Weyse 1763
      Click image for larger version

Name:	Cantine flaske 1pot.JPG
Size:	58,3 KB
ID:	547600

Comment

För ytterligare jämförelser har vi denna norska cantinflaska.
        Bifogade filer

Comment

Working...
        X