Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kondens i glasvas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kondens i glasvas

Jag undrar hur jag ska bära mej åt för att få bort fukten ur ett par bulbvaser? Jag diskade dem för kanske en och en halv vecka sedan, och de är fortfarande fuktiga inuti. Jag har försökt ha dem att stå upp och ned också, men det hjälper inte. Det ser inte så snyggt ut när det är fuktdroppar inuti vaserna. Jag borde kanske värma dem på nåt sätt, men glaset är så tunt så jag har inte vågat experimentera.

Skölja ur med T-röd kanske?

Mvh
    Emil

Comment

prova att slå i något lättflyktigt exempel acetone dä brukar fukten försvinna när vätskan dunstar

Mvh/Bengt N

Comment

Tack för tipsen, jag får skaffa nåt lämpligt att testa med imorgon

Comment

Hallon Rosino,
          Ventilation brukar vara bra mot fukt. Köp ett sugrör och blås. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallon Rosino,
            Ventilation brukar vara bra mot fukt. Köp ett sugrör och blås. So long...

Hallon Kim
            Gör inte det saken bara värre? Det kommer ju imma om man blåser på t.ex en spegel. Men kanske en hårfön med sval luft skulle fungera.

Comment

Hallon Rosino,
              Ta det kallt. Värme stiger. Varmluft används vid alla fuktskador. Det finns kall luft på sprayburk med tillhörande sprutrör,
              varför inte testa? So long...

Comment

Hallon igen,
                Testade din spegelteori alldeles nyss. Tyvärr ingen imma, där stod jag glasklar i all bedrövlihet. Kan finnas två förklaringar.
                Ett, spegelglaset hade samma temperatur som min andedräkt.
                Två, andedräkten innehöll smärre mängder alkohol efter god middag med vänner.

Tror alltså att du bör värma upp vasen och testa med några glas vin...so long...

Comment

En gång torkade jag ett fuktigt kameraobjektiv genom att lägga det i okokt ris, som drog åt sig fukten. Det tog några dagar.

Nu vill man ju naturligtvis inte ha gamla risrester i en nydiskad vas, så varför inte prova att göra en påse av tunnt tyg, fylla den med ris, knyta på ett snöre och doppa ned påsen i vasen (som en tepåse i storformat). Låt påsen ligga kvar tills fukten förhoppningsvis försvunnit.

Sedan finns det förståss ämnen som är bättre än ris på att dra åt sig fukt. På Elfa lär det finnas torkmedelspåsar att köpa. Dessa vet jag dock inget om.

Eller köp en Torrbollen-refill. Gör tepåsar med torrbollenmedel istället för ris. Jag kan ha fel, men tror att fyllningen i torrbollen är kalciumklorid, d v s samma sak som vägsalt (obs! inte natriumklorid). Det kanske är billigare att köpa.

Om man är rädd att kemikalierna ev skall förstöra glaset (men det borde gå att anpassa snöret så att påsen svävar fritt i vasen) så kan man kanske helt enkelt köpa en vanlig torrboll och stänga in vaserna tillsammans med torrbollen i en sluten behållare, plasthink med lock t ex. Det borde också fungera.

Comment

Som tidigare nämnts, en skvätt t-röd. häll i och skaka runt så vattnet sugs upp, häll av - klart!

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                      Som tidigare nämnts, en skvätt t-röd. häll i och skaka runt så vattnet sugs upp, häll av - klart!
                      Det låter behändigt, men börjar det inte lukta t-röd i huset?

Comment

Jag föreslår att du gör så här.

Tag en bit hushållspapper och rulla det till en cylinder och stoppa ner den i vasen, efter en tid ett par timmar kanske, har pappret sugit åt sig fukten.
                        Så gjordes alltid med karaffer efter diskning då jag arbetade på glasbruk.

Comment

Idag har jag inte haft tid för några test, men här har kommit så många förslag att något måste fungera
                          Tack till er alla!

Comment

Working...
                          X