Jag har några gamla möbler i allmogestil som mormor lät måla om på 70-talet. Tror det var en bekant till henne som gjorde det. Han var inte särskilt duktig på ådring, ljusbrunt med mörka fläckar ditduttade som väl ska likna kvistar. Lister och annan dekor är i allmogeblått. Det enda som faktiskt går an är spinnrocken, resten ser förskräckligt ut. Jag minns skänken (kallad vedskänken eftersom den har en rymlig vedlår) som brun med kraftigt slitage. Eftersom möblerna redan är "förstörda" funderar jag på att ta bort färgen och försöka återställa dem någorlunda men vet inte hur jag ska bära mig åt. Finns det några enkla (jag är ensam, sjuk och kvinna så inget komplicerat tack) tips och råd att hämta här?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ommålade allmogemöbler
Collapse
X
-
Frågan är ju vilken färg som hon använt. För lägger man ex lack ovanpå tempera så brukar lacken lossna om man försiktigt skrapar. Det tar tid, men är inte speciellt svårt.
Om hon nu har lämnat kvar orginalfärgen dvs.
Ett annat sätt är ju att måla ytterliggare ett lager och låta framtida ägare ha chansen att återställa.
Comment
-
Bilder kommer...
...så småningom men de är för närvarande insnöade i sommarstugan. Spinnrocken behåller jag nog som den är, ja. Det finns ett rockhuvud som inte är ommålat på samma sätt men jag har en känsla av att det är i alldeles för gott skick för att vara orört, dock kan jag inte kolla ordentligt innan anön smälter.Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Övermålad övermålning
OBS! De va inte mormor som gjorde't - så de så!
Vill inte gärna kleta på ytterligare ett lager som döljer mer än förskönar. Hellre då att ta bort den nya färgen o lämna möblerna au naturell. Har hört talas om både avlutning o målartvätt(?) men i a f luten låter både farlig och besvärlig. Skulle behöva praktiska tips om hur man får bort färgen så skonsamt som möjligt. Ska absolut testa med att skrapa till sommarn, kan ju börja med smörkärnan som inte är särskilt speciell...Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Rockhuvudet,
eller rockblad som det även kallas var inte sällan en "fästmansgåva" ofta vackert skuret och bemålat,
där kan även finnas parets "initsialer",
t.ex AJS, Anna Johansdotter, alltså inte en engelsk mc..:-)
Ofta är dessa "rockblad" väl bevarade då slitaget var någorlunda minimalt.
Var rädd om det!
Vad du än gör: Använd INTE färgborttagning eller målarsoda/tvätt!
Har du tur i all bedrövelse har "klanten" använt tidig akrylatfärg,
då kan du testa med rödsprit på en bomullstuss..
Även med "ångning" men lite mer avacerat, då går det att
dra av färgen som en gammal tapet på en putsad vägg..
MvhLast edited by Mont blanc; 2013-02-16, 01:01.
Comment
-
Börjar bli för trött nu, tänkte skriva rubriken "Rockar värre" vilket skulle blivit platt fall eftersom spinnrocken är färdigdiskuterad. För tillfället i alla fall eftersom jag längtar efter att få visa upp rockhuvudet...
Jag har tänkt använda smörkärnan att exprimentera på. Den kan jag sedan måla upp lite snyggt och stoppa några snygga kvistar i, eller så. Den saknar locket och det ser så tomt ut när det bara är staven som sticker upp. Jag ska absolut testa T-sprit men om det inte funkar blir det nog skrapning, alternativt slipning, eftersom jag inte har någon sådan där behändig liten apparat som spottar ångmoln.Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Bild!
Jag kom på att jag brukade fota Virran när hon låg i vedlåren och hittade faktiskt ett där mycket av målningen var med. Några duttar var det inte, som jag hade för mig, men jag tycker ändå att det är gräsligt fult. Dessutom tycker jag det ser ut som träet försöker andas genom att spräcka det tjocka färglagret... Vad som inte syns är tre lådor ovanför dörren och luckan. Det är ingen jättespeciell möbel men jag har älskat den hett sedan jag var liten.
Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Drickamålning
Jag såg originalmålningen strax innan ommålningen och den var mycket mörkare än så här. Om den var ådrad eller ej la jag inte märke till, jag var bara 6-7 år...
Appropå drickamålning... Jag har en gammal spegelbyrå, mörkbrun med ådring, som är alldeles kletig på ovansidan (damm, katthår och fibrer från dukar har bildat ett lätt luddigt ytskikt). Mamma sa att det berodde på att den var drickamålad. Vad innebär det och kan jag få bort luddet och kletet utan att förstöra byrån?Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
Comment