Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skåp-Eventuellt Eugen Höglund?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Skåp-Eventuellt Eugen Höglund?

Hej, det är så att vi har fått ärva ett par skåp efter min farmor. Jag vet dock inte så mycket om dem utom att de har funnits i släkten relativt länge. Det hade varit roligt att få veta lite mer om dem och jag undrar om någon här vet något om dem?
    Efter att ha tittat ett tag på internet så tycker jag att de har drag av Eugen Höglund, men mina saknar stämpel eller annan form av gravering. Click image for larger version

Name:	skåp 026.jpg
Views:	1
Size:	91,8 KB
ID:	656204Click image for larger version

Name:	skåp 029.jpg
Views:	1
Size:	151,2 KB
ID:	656205

Med Vänlig Hälsning
    Rebecca Lindberg

Välkommen till forumet, Rebecca!

Läs gärna den här artikeln om möbelarkitekten Gösta Wiberg.

Dina möbler är tillkomna under 1920-talet ungefär, och Göstas arbetsgivare Selander & Söner kan vara tillverkaren, men det är tyvärr svårt att veta - utan hjälp av signering eller stämpel.
    Istället får man gå stilen och ev. skissförlaga till de snidade figurerna, och med tiden kan nya rön få fram de fakta Du vill ha.

Comment

Jag vill tillägga att sådana här möbler är riktigt underskattade idag, till en del för att de inte passar alla i tidens trend, men också för att man inte vet så mycket om "mannen/kvinnan bakom verket".
      Finns namn, skissböcker och så vidare, stiger genast motivationen att bevara och ta tillvara.
      Om Du kan, så spara på Dina möbler och uppskatta dem för den hantverksskicklighet de uppvisar.

Får Du fram att det ÄR fråga om Eugen Höglunds formgivning, så mycket bättre då, men Gösta Wiberg vore inte fel heller.

Comment

Working...
      X