Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kan bara säga att bilden är ju störtsjön, det går att fixa mycket själv.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Alegni, har haft liknande funderingar att göra ngt sånt här fast med Keramik.
      Tycker verkligen din bild blev riktigt bra och nu blev man ju sugen på att själv försöka.

Sen kom jag på att jag kan bidra med en pingvin med väldigt små vingar? ( eller vad det nu heter på en pingvin ) Kanske har den redan visats upp innan, men det var några för många sidor att gå igenom
      Bifogade filer
      Pes är mitt google.

Comment

• Hirvi och Wasistdas,

Tack! Det blev inte så dumt, tittade på många bilder, tänkte köra svartvitt, och då gör sig den grå effekten bra. Jag hade en annan bild som skulle göra sig superbra tills jag upptäckte att kameran speglade sig i motivet/bilden. Kanske lite festligt om jag tagit den bilden, då behöver ingen undra över vilken kamera jag använt.
        Det finns ju flertalet storlekar att välja mellan, samt olika varianter såsom förstoring med akrylglas, förstoring på aluminiumplatta eller på hård skumplatta, eller canvas. Jag valde vanlig förstoringen, foto 50 x 75 cm.
        Min ursprungliga tanke när jag ville ha något nytt på väggen, det var att köpa en bild/poster, och sätta upp. Kollade bl.a. lite på IKEA, och blev avskräckt. Där fanns inget jag ville ha, och dessutom så är det dussinvaror. Jag ville ha något på min vägg som ingen annan har, och en FM-sköldpadda är rätt så unik. Jag är nöjd!

Wasistdas, tack för dina pingvinbilder. En fin pingvin, tidigt 1960-tal.

Skrev följande i tidigare inlägg: "noterade även att kameran hade inbyggt vattenpass."
        Det skall självklart vara att stativet hade inbyggt vattenpass.

Comment

• hej

lägga ut en förfrågan om där finns någon där ute som besitter fm ronneby glas i färgkod 47 så är ni hjärtligt välkomna att maila mig om intresse finns att sälja eller byta information,,

I_CEMA_N@HOTMAIL.COM

lägger ut några bilder på en del av min samling

sköt om er//

Click image for larger version

Name:	jonna 129.jpg
Views:	1
Size:	86,5 KB
ID:	533855Click image for larger version

Name:	jonna 127.jpg
Size:	122,4 KB
ID:	533856Click image for larger version

Name:	jonna 128.jpg
Size:	97,2 KB
ID:	533854Click image for larger version

Name:	jonna 060.jpg
Size:	53,8 KB
ID:	533857Click image for larger version

Name:	jonna 130.jpg
Size:	110,3 KB
ID:	533858Click image for larger version

Name:	jonna 131.jpg
Size:	108,2 KB
ID:	533859vill

Comment

• Tyst i tråden

Har alla gamla FM-vänner tagit slut????? Försvunnit i cyberspace?
            Uppenbarligen är det nu majoritetens beslut att ingen information, eller bilder, ska dokumenteras offentligt i FM-tråden. Detta bekräftas av deltagandet i tråden. Tystnaden talar sitt tydliga språk.

FM-tråden började ursprungligen med följande, i inlägg 1: Om ni hör ser eller vet något kontakta mig
            Senaste inlägget, 2359: maila mig om intresse finns att sälja eller byta information

Kontakta privat. Det är väl trist om all dokumentation ska ske bakom kulisserna, och aldrig se dagens ljus!!!

Vi, FM-samlare, har alla mycket att göra, mycket att stå i, men att aldrig finna en stund över för att delta i FM-tråden förvånar mig.
            Att läsa inläggen i FM-tråden (att ta till sig bilder och information) men inte själv skriva i tråden, ger stimulans till er som läser tråden men ingen stimulans tillbaka till oss som skriver i tråden. Att ha en dialog i FM-tråden innebär stimulans för alla som deltar.

Jag hoppas att nya FM-vänner börjar bidra i tråden så vi kan hjälpa varandra att lära oss mer om FM, men även att tidigare FM-vänner tar nya tag – för vi är många som samlar på FM, och vi ska väl inte låta denna eminenta tråd gå i graven.

Mitt bidrag blir tips om följande utställning:

Tyra Lundgren och Marcolin
            Norrköpings Konstmuseum 11/2-27/5

för bilder se separat tråd

Comment

• Hej FM-?????

Ja, vad ska man säga? FM-vänner? FM-intresserade?

Det är helt klart att vi ska börja detta inlägg med: Hej alla FM-intresserade! För ni är många, extremt många som läser denna tråd.

13 maj: Jag gör inlägg nr 3260. Jag kollar på antal visningar, av FM-tråden, vid denna tidpunkt, och antalet visningar av FM-tråden var då 359 213.
              Idag, just nu: 363 740
              Ett inlägg (nr 3260) har således genererat 4 527 visningar, men inte ett enda svar. Tankeväckande, men samtidigt glädjande att notera att FM-tråden är PES populäraste tråd! Vi kanske till och med kan säga världens populäraste forumtråd!

Jag har haft fullt upp med flytt, och det återstår fortfarande mycket att göra, men lite FM mellan varven blir det alltid. Tog ett varv på stan, och på Erikshjälpen hittade jag en fin FM-igelkott, i klarglas. Både Gaspadin (inlägg 2786) och Birger (inlägg 2474) har tidigare visat upp FM-igelkottar. En trevlig vas har det också blivit, samt en abstrakt skapelse som bör vara modellen Flame. Och här blir det lite intressant! Gaspadin har en omärkt som vi kom fram till att den, med all sannolikhet, bör vara M-60, Flame.

Mitt exemplar är signerad men det står inte M-60 utan något annat. Min modell är lite annorlunda jämfört med Gaspadins exemplar.
              inlägg 2889 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post185030
              inlägg 2892 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post185131

Som alltid är det svårt att fota glas, men jag hoppas att jag kan förmedla hur fin den är.
              Bifogade filer

Comment

• Flyt efter flytt
                Ja, nu njuter jag mer än någonsin av min FM-samling. Nya bokhyllor med glasdörrar. Jag kör troget med IKEAs Billy (vita), med glasdörrar Morebo. Vita hyllor framhäver föremålen mycket bättre än de Billy (björk) som jag hade tidigare. Förut klämde jag dessutom in ganska många föremål på varje hylla, men nu har jag få föremål på varje hylla, och attans vad det blev snyggt! Samlingen fick en helt annan karaktär, nu ser man varje föremål på ett helt annat sätt, i all sin skönhet.

FM-flyt
                Strunt i OS, VM, EM och allt vad det heter ..... jag har FM-flyt! Min samling har nyligen utökats med både stort och smått, med både fågel, fisk och mittemellan!
                Hur går det då för er andra, alla FM-entusiaster? Har ni hittat några FM-godbitar på sistone? Delfiner, valar, sniglar, eller andra vanliga eller ovanliga föremål. Visst är det en härlig känsla när man kommer hem med sin FM-pjäs, stor eller liten, och man njuter av skönheten och hantverket.

Något som jag köpt nyligen är en igelkott, i klarglas. Jag har ju sett denna igelkott på bild tidigare (tack Gaspadin och Birger), länk till Gaspadins där hon även länkar till Birgers.

Igelkott, inget som jag lockats av tidigare förrän jag såg den stå på hyllan hos Erikshjälpen. Så fin, vilken lyster i glaset! Nu är det min tur att försöka fånga denna skönhet på bild. Jag har provat att fota i olika ljus.
                Bifogade filer
                Last edited by alegni; 2012-07-09, 00:29.

Comment

• Pyrrhula Pyrrhula på er!

Här kommer en fin domherre som flugit in och berikat min samling. Alltid roligt med nya kunskaper!

Name:	Domherre 1.JPG
Size:	58,5 KB
ID:	538759

Name:	Domherre 2.JPG
Size:	55,7 KB
ID:	538760

Comment

• FM-flyt och flytt. Det har gett mig tillfälle att se över min FM-samling. Alla FM står nu inte framme, utan en del är undanstoppade i skåp, och i dessa skåp är det rätt så fullt.
                    Någon FM kanske kan vandra vidare..... Min bror tipsade mig om vad medlemmar på ett annat forum gjorde, och det var att skänka bort till andra medlemmar med samma brinnande intresse.
                    Ska jag skänka bort så ska det definitivt vara till någon som brinner för FM. Jag prioriterar FM-tråden, och uppskattar medlemmar som håller mig sällskap i FM-tråden. Tittar tillbaka i tråden för att hitta någon som brinner för FM. Tittar i maj, juni, juli och snart har hela augusti gått ..... det finns ingen som regelbundet deltar i tråden! Nåja, tanken var god, och mina föremål får nu stå kvar här hemma på hyllan.

Men jag ska väl inte bara skriva några rader utan även ta med en bild, så ni får något FM att titta på. Underbara färger samt underbara effekter från Marcolin! Håll till godo!
                    Bifogade filer
                    Last edited by alegni; 2012-08-27, 16:09.

Comment

• Jag har kommit till s. 68 i tråden och har massor kvar att se, men är redan nu överförtjust i de här glasföremålen! Visserligen tilltalar inte alla mitt öga, men det vore ju konstigt med ett så brett spektra

Jag har på känn att en del FM föremål kommer att landa hos oss framöver, helst djurfigurer eftersom jag är en stor djurvän.

Comment

• Hej alla FM-vänner.

Tack till alla ni som skrivit här och även till er som kommer att skriva framöver.

Då jag fick upp ögonen för FM Ronneby och Marcolins skapelser tog det inte lång tid innan jag hittade det här forumet.

Kunskapen ni har och förmedlar är guld värd för en nybörjare som jag.

Nu har jag på ganska kort tid fått en egen samling att beskåda.

Ronny

Comment

• Hej Rosino och Ronny! Välkomna in i FM-tråden!

Ursprungligen postat av Rosino Visa inlägg
                          Jag har kommit till s. 68 i tråden och har massor kvar att se, men är redan nu överförtjust i de här glasföremålen! Visserligen tilltalar inte alla mitt öga, men det vore ju konstigt med ett så brett spektra
                          Jag har på känn att en del FM föremål kommer att landa hos oss framöver, helst djurfigurer eftersom jag är en stor djurvän.
                          Oj, nu har du att göra! Du får läsa i omgångar så ska du se att du kommer i mål så småningom. FM har, som du säger, ett brett spektra och vi hittar alla vår lilla nisch inom ett samlarområde. Det är nog så inom alla samlarområden, man har sina favoriter, och älskar nödvändigtvis inte allt! Om några FM landar hemma hos dig så vore det glädjande att få ta del av detta via bilder här i FM-tråden. Lycka till med FM-jakten!

Ursprungligen postat av Ronny Visa inlägg
                          Hej alla FM-vänner.
                          Tack till alla ni som skrivit här och även till er som kommer att skriva framöver.
                          Då jag fick upp ögonen för FM Ronneby och Marcolins skapelser tog det inte lång tid innan jag hittade det här forumet.
                          Kunskapen ni har och förmedlar är guld värd för en nybörjare som jag.
                          Nu har jag på ganska kort tid fått en egen samling att beskåda.
                          Ronny
                          Spännande! Vad har du lyckats hitta i FM-väg? Alltid roligt att se vad andra fastnar för! Vi tar tacksamt emot bilder här i FM-tråden!

Comment

• Här kommer september månads Marcolinbild!
                            Bifogade filer

Comment

• Nu är jag ägare till två Ronneby föremål också
                              Inga saker som är speciellt upphetsande för er med unika figurer, det är två vita glassvanar, en större och en mindre. Bägge signerade. Men jag är glad över mina fåglar, och om jag skaffar ett föremål till kan jag ju nästan säga att jag har en samling

Comment

• Ursprungligen postat av Rosino Visa inlägg
                                Nu är jag ägare till två Ronneby föremål också
                                Inga saker som är speciellt upphetsande för er med unika figurer, det är två vita glassvanar, en större och en mindre. Bägge signerade. Men jag är glad över mina fåglar, och om jag skaffar ett föremål till kan jag ju nästan säga att jag har en samling

Hej Rosino!

Grattis! Nu är du på gång som FM-samlare! Jätteroligt att du hittat två fina svanar.

Vi har olika inriktningar på våra samlingar, man kan t.ex. samla enbart på fiskar, eller fåglar, eller färgkombinationer, eller en mix av olika modeller. Det finns inga begränsningar, men vi har alla våra favoriter, ingen kan köpa allt. Vi kompletterar varandra, och tillsammans dokumenterar vi. När det gäller FM/Marcolin finns inga böcker, inget facit. I denna tråd, genom t.ex. bilder, för vi kunskapen framåt.

Tro inte att vi bara längtar efter att få se unika figurer i FM-tråden, vi längtar efter att få se alla FM/Marcolin modeller, stora som små. Man vet aldrig när det dyker upp något som vi inte sett tidigare!
                                Ett exempel var när Birger (tror jag?) visade upp en fågel, och undrade om detta var FM. Jag var osäker, jag hade inte sett denna typ av avslut på näbb tidigare, men då hoppade Gaspadin in med bilder på en fågel ur hennes samling, och näbbet stämde överens med det på Birgers fågel. Perfekt samarbete, vi kunde tillsammans identifiera Birgers fågel, vi fick ny kunskap. Då vi inte har facit måste vi lära oss vad som är typiskt för FM/Marcolin. Det kan vara bottenslipning, avslut på näbb, vingar, fenor, ja, vi får lägga pussel för att lära oss mer.
                                Man vet som sagt aldrig när ny kunskap kan dyka upp! Vi kan självklart ha sett dessa svanmodeller (som du nu köpt) tidigare men det kan även finnas någon detalj som vi inte skådat tidigare, och då blir det "upphetsande" för oss FM-samlare. Då lär vi oss något nytt, tråden tillförs ny kunskap. Jag anser således att alla FM/Marcolinföremål är intressanta.

En svan är en svan är en svan........ Ja, man skulle kunna tro att har man sett en svan så man sett alla men icke! Modeller och färgkombinationer varierar under åren, vi pratar om en produktion som spänner över 30 år. Vi har modeller utan markerade ögon, eller med markerade ögon, eller påklippta ögon. Samma gäller för näbb, vi har påklippt näbb eller utdraget näbb. Jag har (trots dåligt fotoväder) fotat mina svanar, och ni ser här skillnader i modeller, ögon och näbb, och färgkombinationer.

11 st svanar, dom är inte i kronologisk ordning. Vilken tror ni är den tidigaste/äldsta?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X