Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Oj så fina dom var Tina.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej, Tina!

Instämmer med Hirvi med tillägget att fågeln på bild nummer ett har stora likheter med backhopparen Jan Boklövs v-stil.
      p-son

Comment

• Om svenskarna hade varit lika duktiga som denna skrakhona hade pensionerna varit betydligt högre!
        Bifogade filer
        p-son

Comment

• Jaha! Du måste mena apropå diskussionen som varit de senaste dagarna i radio, om simskolorna; att de skall vara avgiftsfria, så att alla kan lära sig simma

Här är en som inte bryr sig om simkunnighet - men vars föräldrar sannerligen har åkt snålskjuts på "mindre bemedlade"
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
            Jaha! Du måste mena apropå diskussionen som varit de senaste dagarna i radio, om simskolorna; att de skall vara avgiftsfria, så att alla kan lära sig simma
            Här är en som inte bryr sig om simkunnighet - men vars föräldrar sannerligen har åkt snålskjuts på "mindre bemedlade"
            Hej, Tina!

Den diskussionen har jag missat! Min tanke var den att eftersom svenskarna skaffar för få barn och pensionärerna blir allt fler, är det inte tillräckligt många som arbetar varvid pensionspåsen inte räcker till. Lyssnade på en ekonom som menade att de i-länder som inte tillåter invandring, gräver sin egen grav av samma anledning.

Nog är det ett märkligt beteende att utnyttja andras hem, men å andra sidan är "kannibalismen" hos fåglar med mänskliga ögon sett lika hemskt.
            Jag förmodar att det är Cuculus canorus som du har fångat fint på bilden?
            Last edited by Polsson; 2012-07-20, 14:21.
            p-son

Comment

• Jo, jag föstod mycket väl vad du åsyftade med din bild, Polsson. Jag skulle bara försöka vara lite rolig.
              Med pensionsålderns närmande sig i ilfart vore det inte så dumt men snabbt tillskott i statskassan - och den egna, så man kan klara livets nödtorft.
              Fast....kanske kan man bli simlärare?

Comment

Jo, jag föstod mycket väl vad du åsyftade med din bild, Polsson. Jag skulle bara försöka vara lite rolig.
                Med pensionsålderns närmande sig i ilfart vore det inte så dumt men snabbt tillskott i statskassan - och den egna, så man kan klara livets nödtorft.
                Fast....kanske kan man bli simlärare?
                Och det fattade inte jag!
                p-son

Comment

• Ett första litet tecken på att sommaren lider mot sitt slut är vadarna som flyttar från nordligare nejder. De rastar här nere hos oss och häromkvällen njöt vi av ett litet gäng blandade vadare som åt frenetiskt i strandkanten. De är vackra också innan de landar på matplatsen; kustsnäppor, myrspov och en spovsnäppa får bli aftonens bidrag.
                  Bifogade filer

Comment

Ett första litet tecken på att sommaren lider mot sitt slut är vadarna som flyttar från nordligare nejder. De rastar här nere hos oss och häromkvällen njöt vi av ett litet gäng blandade vadare som åt frenetiskt i strandkanten. De är vackra också innan de landar på matplatsen; kustsnäppor, myrspov och en spovsnäppa får bli aftonens bidrag.
                    Tackar så mycket för aftonens bidrag,Tina! Härligt med bilder av flygande fåglar, men med tanke på att ingen av de förevisade syns i Trelleborgs-trakten, duger det även med strandgående.
                    p-son

Comment

• Härliga vadarbilder!
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Samma dag som sländorna solade sig på elstängslet, hade jag glädjen att på relativt nära håll skåda en havsörn. De är så imponerande och pampigt mäktiga. Lika härlig känsla varje gång jag ser dem på nära håll.
                        Någon timme efter havsörnen gladde mig tvenne glador genom att under en lång stund glatt glida över mig. Jag höll på att dratta baklänges när jag skulle fotografera dem, då de stundtals var rakt ovanför mig. Det var också en härlig känsla att med huvudet maximalt böjt se hur de tittade rakt ner på mig.
                        Bifogade filer

Comment

• Hallå Tina, och andra fågelfrågare
                          Fina bilder, man ramlar baklänges. Gladan är vackrare än örnen, men sällsynt på våra breddgrader.
                          En örn ser vi varje dag, ibland två samtidigt, men igår kunde vi räkna till sex. Dom flög lågt över tallarna
                          och cirklade runt, runt.
                          Vad var det dom sysslade med? Två var lite större och resten mindre. Det är väl ganska ovanligt att havsörnar
                          lyckas föda upp fyra ungar? Kul om någon har en hypotes.
                          So long...

Comment

• Veckans luftstrider

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Hallå Tina, och andra fågelfrågare
                            Fina bilder, man ramlar baklänges. Gladan är vackrare än örnen, men sällsynt på våra breddgrader.
                            En örn ser vi varje dag, ibland två samtidigt, men igår kunde vi räkna till sex. Dom flög lågt över tallarna
                            och cirklade runt, runt.
                            Vad var det dom sysslade med? Två var lite större och resten mindre. Det är väl ganska ovanligt att havsörnar
                            lyckas föda upp fyra ungar? Kul om någon har en hypotes.
                            So long...
                            Håller med om att den röda gladan är vackrare än havsörnen. Graciös medan örnen är mäktig.
                            Så till dina frågor: örnarna som flög över tallarna cirklade antagligen runt på uppvindarna för att få höjd. (Eller kanske de bara njöt av dagen?) Havsörnen lägger vanligtvis 1-3 ägg men det är inte ovanligt, att unga örnar samlas och då från olika kullar, så det var säkert örnar från olika "familjer" som du såg.

Det är alltid lika fascinerande att se fåglar bråka med varandra. I veckan blev jag åskådare till två luftstrider; Den första mellan en kråka och en sparvhök. Kråkan var mäkta förtretad över den lilla hökens intrång i dess luftrum. Den andra bataljen var mellan en duvhök och en sparvhök och i vissa ögonblick såg man inte var den ena fågeln ”slutade” och den andra ”började”, för det blev lite närkamp med fjäderkänning.
                            Tyvärr ägde båda händelserna rum på ganska långt avstånd – lite för långt för att få riktigt bra foton. Trots det kan man ändå bilda sig en uppfattning om intensiteten, tycker jag.

Idag har väderguden tänt strålkastaren igen, efter gårdagens blöta mörkläggning, så det får bli en promenad i den härliga septemberlördagen.
                            Bifogade filer

Comment

• Kan konstatera att flygflottiljen i Blekinge fortfarande är aktiv. Fina bilder, Tina!
                              p-son

Comment

• Så fina bilder har ni upplagt här. Jag gratulerar.

Comment

Working...
                                X