Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har någon av er hum om vilken tisålder barnkammarmöblerna kan vara från?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Har någon av er hum om vilken tisålder barnkammarmöblerna kan vara från?

Döm mig inte för hårt. Skolbänken var målad i en högblank klarblå färg när den köptes. Både in och utsida. Slipade fram en trävit bänkskiva iaf.

De andra möblerna var också målade innan min förkärlek för allmogefärger tog över.

Skolbänken har ett underrede i smide/järn och har medar i trä.

Hyllan med skåp och lådor har sinkade lådor. Laxstärt. Tungt och rejält.

Barnsoffan är rejält tung. Mycket stabil.

Ni får gärna gissa friskt.
    Bifogade filer
    Last edited by Beatas; 2012-05-23, 13:36.

Hallå Beatas,
    Det här är Farbror Joakim. Jo en liknande hade jag i ettan 1947 men den var helt i trä med med fast obekväm sits som man kunde fälla upp. Gissar att modellen är lika gammal som folkskolan (1840-talet), men tror du verkligen att benställningen är original? Den ser ut att vara höj och sänkbar och mysko konstruktion med krysset mellan fötterna. Så här såg skolbänkarna ut vid sekelskiftet. Skolsal från början av 1900-talet, Gamla Linköping.
    So long....
    Bifogade filer

Comment

Så ljusa och fina de såg ut att vara på bilden.
      Man ser en och annan gå på auktion nu för tiden men jag har aldrig sett en som inte varit helt i trä innan. Inte förrän bänkarna utan lock kom tror jag.

För det är väl inte ett symaskinsunderrede eller liknande som monterats under bänkarna mina? Jag har 2 likadana, inköpta på samma auktion.
      Last edited by Beatas; 2012-05-23, 15:04.

Comment

Skolbäbken ser ut att vara ett hopplock, kanske till hemundervisining eller från en liten skola?
        Lådan med sitt fack för pennor är mer 1930/40-tal medan metallunderredet är äldre. Men "man tager vad man haver" till undervisning, och Du ser ju också på KvP:s skolmuseifoto att det är blandade åldrar på dem - alltifrån 1890-tal till 1940-tal.

Det är också dessa skolbänkar som kommer, från Växjö gamla dövskola, vars säregenhet ses på att det finns fällbara sitsar framtill, för att eleven skulle komma närmare läraren i avläsningsövningar. (Numer magasinerade i Småland).

Click image for larger version

Name:	Skolbänkar 3.jpg
Views:	1
Size:	30,2 KB
ID:	535218

Name:	Skolbänkar 1.jpg
Size:	37,6 KB
ID:	535216

Name:	Skolbänkar 2.jpg
Size:	38,1 KB
ID:	535219

I grunden är skolbänkarna dock lika, och jag har också sett fasta bänkar, med lock, i ett skolmuseum i Alvesta för 20 år sedan.

De svartvita bilderna är från Uleåborgs dövskola i Finland, tagna av Aarne Forsman 1906.

Name:	Uleåborg 7a.jpg
Size:	40,5 KB
ID:	535220

Name:	Uleåborg 9b.jpg
Size:	32,7 KB
ID:	535217

Name:	Uleåborg 11a.jpg
Size:	36,1 KB
ID:	535215

Name:	Uleåborg 13a.jpg
Size:	34,5 KB
ID:	535221

Comment

Stålprofilunderredet till skolbänken tror jag är väldigt ovanligt. Jag har i alla fall inte sett något liknande. Och inte är det något symaskinsunderrede heller. De brukar vara i gjutjärn.
          Jag skulle tippa att bänken är lokalt producerad på någon bruksort i exempelvis Bergslagen, där det tillverkades stålprofiler.

Comment

Beata, din skolbänk är helt original - kanske bortsett från målningen. Detta var en sort som fanns och de kan dessutom uppträda i lite olika varianter. Jag gissar att de fanns ute i skolorna under och kanske före, mellankrigstiden och överlevde säkert in på 1950-talet här och var. Det fanns även höj och sänkbara stolar. Det finns knappast någon 'riksskolbänk' utan varje skola (kommun) köpte nog in vad de ansåg vara praktiskt och billigt.

På min skola hade vi flera olika bänktyper. i ett klassrum på övervåningen stod det parbänkar, d v s en bred sittbänk med gemensamt ryggstöd för två barn och två bänklock side-by-side. Det var lite pinigt att dela denna bänk med en tjej, fast min bänkkompis Gerd, väckte mig när det blev min tur att läsa och hon höll reda på och pekade var i boken jag skulle börja etc och hon fick titta på mina mattetal.

Comment

Hallå Gideon,
              Kul att titta och läsa. Och man känner atmosfären. Vilka fina stolar. Gör nåt...
              so long.........

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                Beata, din skolbänk är helt original - kanske bortsett från målningen. Detta var en sort som fanns och de kan dessutom uppträda i lite olika varianter. Jag gissar att de fanns ute i skolorna under och kanske före, mellankrigstiden och överlevde säkert in på 1950-talet här och var. Det fanns även höj och sänkbara stolar. Det finns knappast någon 'riksskolbänk' utan varje skola (kommun) köpte nog in vad de ansåg vara praktiskt och billigt.

På min skola hade vi flera olika bänktyper. i ett klassrum på övervåningen stod det parbänkar, d v s en bred sittbänk med gemensamt ryggstöd för två barn och två bänklock side-by-side. Det var lite pinigt att dela denna bänk med en tjej, fast min bänkkompis Gerd, väckte mig när det blev min tur att läsa och hon höll reda på och pekade var i boken jag skulle börja etc och hon fick titta på mina mattetal.
                Hallå,
                Du brukar vara påläst, HgF, men hur förklarar du den mystiska konstruktionen med krysset mellan benen och glidskenorna. Nej, jag är fortfarande tveksam. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå,
                  Du brukar vara påläst, HgF, men hur förklarar du den mystiska konstruktionen med krysset mellan benen och glidskenorna. Nej, jag är fortfarande tveksam. So long...
                  Båda kryssen kan nog behövas om överdelen kan lossas för att höjas och sänkas. Jag tycker det ser ut som om överdelen av benen består av en inre och en yttre del, där den inre kan förskjutas upp och ner om några skruvar lossas.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Gideon,
                    Kul att titta och läsa. Och man känner atmosfären. Vilka fina stolar. Gör nåt...
                    so long.........
                    Kul att se de gamla bänkarna med fasta "stolar".
                    Vad jag minns var att man fick större bänkar från årskurs tre eller fyra, och sedan i årskurs sju och realskolan. Eller något i den stilen.

Eget klassfoto från klass 1/4 i samrealskolan, 1956.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars F; 2012-05-24, 18:52.
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Working...
                    X