Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Attack-trumpet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Attack-trumpet

Ser Engelsk rävjakt framför mig. Lr är det kavalleri-trumpet? 28 cm.
    Bifogade filer

Kan inget om luren. Vill protestera då dina bilder gör mig 17 år äldre
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av arpaksad Visa inlägg
      Ser Engelsk rävjakt framför mig. Lr är det kavalleri-trumpet? 28 cm.
      Ser ut som ett jakthorn.Ett engelskt sådant?
      Vad är en attack-trumpet?
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Tut i luren...

Hallå,
        Hade för mig att engelska jakthorn vid rävjakt ser ut så här, men det kan ju finns flera modeller.
        So long..
        Bifogade filer

Comment

Tut i luren...

Hallå,
          Hade för mig att engelska jakthorn vid rävjakt ser ut så här, men det kan ju finns flera modeller.
          So long..

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå,
            So long..
            Njaa.. Vill nog påstå att dom är oftast helt raka horn...

Comment

Ett typiskt jakthorn - kanske från efterkrigstiden men fanns även före - använt i Sverige för att - typ starta och avsluta jakter, meddela "eld upphör" eller "jag har skjutit en älg", "Faen! jag missade", "återsamling" etc etc. Fanns och kanske finns till salu i varje jakt- vapenaffär. Använd väl fortfarande så vitt jag vet.

Det är då man börjar röra på sig i skogen där ens jaktkamrater hoppas att det ska komma en älg, man kan förlänga livet med några år genom att tuta i ett dylikt horn. Det har en ljudalstrande anordning i munstycket, så man behöver inte vara trumpetläppad.

De gul-svart-röda tofsarna på Kimmens signalhorn kanske ger ett tips om varifrån det härstammar.

I det militära signalsystemet använde man i äldre tider dels trumpeter, dels pukor och trummor. Man hade lärt soldaterna vad varje signal betydde och när trumpetkillen t ex blåste 'anfall' då anföll man etc etc.

Ett känt fall med militär signaltrumpet är från händelsen "Ådalen 31" då trumpetaren i demonstranternas orkester, som kunde de militära signalerna, blåste "Eld upphör", varvid kulsprutans servis slutade att skjuta.
              Last edited by HgF; 2012-05-17, 17:17.

Comment

Hallå,
                Intressant. Letade efter engelska kopparstick men fann ingen rävjakt med horn. Den där "krummeluren" är i alla fall enligt Bukowskis ett engelskt jakthorn. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå,
                  So long..
                  Visst har du rätt Kimmen. Så ser dom ut.

Den "raka lite krökta" modellen som efterfrågas ovan används vid rävjakt i England till häst (Fox hunting, (ett barbariskt ”nöje” för övrigt), för att kalla tillbaka och samla hundarna (hundflocken).

Det finns helt raka modeller av jakthornet också.

En militär variant på jakthorn är Jägarhorn (Armén) eller signalhorn (Flottan)

OBS, utan ventiler kallas det för horn inte trumpet.

Bifogade filer
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Working...
                  X