Här ett gäng från Småland!
Faten är 28 resp 25 cm i diam. och assietterna 17 cm.
Olika former av blad från svarta vinbär tycker jag det liknar - men alla olika!
Lägg märke till fingeravtrycken på undersidan av assietterna!
Tack Gideon!
Här kommer också en vas av samma stuk som Polssons (nr 2) och Gideons (nr 29) men den här är grön, så den duger väl inte som biljett...... Och det står ju inte Forsberg heller!
Tack Gideon!
Här kommer också en vas av samma stuk som Polssons (nr 2) och Gideons (nr 29) men den här är grön, så den duger väl inte som biljett...... Och det står ju inte Forsberg heller!
Lars M! Med tanke på att i andra hand, du har en grön vas och vi saknar medlemmar i klubben ändrar vi det så att färgen spelar ingen roll, i tredje hand ändrar vi det så att den inte behöver vara signerad och i första hand ändrar jag för att jag gärna vill ha med dig i klubben.
Lars M! Med tanke på att i andra hand, du har en grön vas och vi saknar medlemmar i klubben ändrar vi det så att färgen spelar ingen, i tredje hand ändrar vi det så att den inte behöver vara signerad och i första hand ändrar jag för att jag gärna vill ha med dig i klubben.
Härligt, då får jag också vara med!
Jag har gett bort mina 'Vimmerbyare'.....
I går ramlade jag på den här.....
23:20 En hantverksresa: Krukmakare
Kortfilmsdokumentär. Vi besöker krukmakaren Erik Forsberg i Vimmerby år 1973.
kan ses här http://urplay.se/169486
Den tackar jag så hjärtligt för, Jani! Intressant till tusen att se Forsberg dreja 81 år gammal med ett lugn som man blir avundsjuk på.
Annars går det genom en tidningsartikel få intrycket att han kunde vara riktigt vrång.
Bl.a. skall han när gamle kungen på sin eriksgata passerade Vimmerby under mitten av 1950-talet ha vägrat att dreja stadens presentkrukor till denne med motiveringen att han hade annat att göra.
Ingen tvekan från vilket år detta fat kommer! Vimmerby 1941 och 25 cm i diam. Lite svårt att få ihop exakt lika stora ovaler i dekoren men det är ju charmen i hantverket!
Comment