Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskar som ska efterlikna Jade, tror jag...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fiskar som ska efterlikna Jade, tror jag...

Av nyfikenhet kunde jag inte gå förbi denna. Tycker hantverket är bra även om jag förstår att risken är mycket stor för att det är ytterliggare ett turistföremål.

När jag knackar lite lätt på ytan så klingar det nästan som glas. Ljudet blir givetvis dovare ju längre ner jag slår med tanke på tjockleken.
    Det går att repa med en kniv undertill, men inte lika lätt som soapstone. (Dvs det kan inte vare Jade?, som jag förstått är väldigt hårt)

Skulpturen är ca 16,5cm hög och väger 605gram.
    Här är en sida med väldigt exklusiva föremål i Jade.

Här en med helt nya, men mycket billigare som dock sägs vara av Jade.

Har förstått att det finns olika typer av Jade där vissa är mycket exklusivare.

Skulle vara intressant att höra era terorier och vad ni tror det är för material.
    (Obs de två strecken undertill var pappbitar som satt fast)
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Ja det är soapstone eller alabaster som jag vill kalla det. Jättevackert jobb Du hittat tycker jag.
    Jade finns i en otal olika varianter. Jag hade en massa skivor av olika jade med lappar under Först hammnade i vatten så att de flesta lapparna försvann sedan försvann provbitarna i en stöld tror jag. Om några skulle dyka upp skall jag visa dem. Det finns en sten som gubben inte kan komma ihåg nu, där man bara kan skilja dem åt genom specifika vikten. Åtekommer.
    DG

Comment

Jättetack LasseC. Får säga att man blir imponerad över dina mineral kunskaper.

Tycker också det är ett vacker hantverk, även om det kanske är ganska vanligt att komma över. Blir mer och mer intresserad över att kunna se skillnader på olika mineraler och gammalt och nytt, även om jag förstår att det är en vetenskap för sig. Så det kommer säkert dyka upp fler frågor i framtiden

Skulle vara riktigt kul om du hittade Jade bitarna och kunde visa upp dem.
      Pes är mitt google.

Comment

Det finns flera trådar om arbeten i täljsten (soapstone) och det skulle kunna bli en intressant, sammanslagen tråd om detta gamla ämne med rikt varierat utbud.
        Karparna är sagolikt vackra.

Liksom wasistdas, köpte jag dessa två kinesiska arbeten för flera år sedan, av ren nyfikenhet och beundran för pillrigt jobb. De poppade häromdagen upp ur en låda.
        De är i olika färger och det svåra är bara att kunna tidsbestämma dem.
        De är vanliga, vad jag förstår, och hur skiljer man då agnarna från vetet?

Click image for larger version

Name:	Soapstone 1.JPG
Views:	1
Size:	38,9 KB
ID:	531753

Name:	Soapstone 2.JPG
Size:	29,5 KB
ID:	531755

Name:	Soapstone 3.JPG
Size:	35,9 KB
ID:	531752

Name:	Soapstone 4.JPG
Size:	35,8 KB
ID:	531756

Name:	Soapstone 5.JPG
Size:	50,1 KB
ID:	531754

Name:	Soapstone 6.JPG
Size:	28,9 KB
ID:	531757

Name:	Soapstone 7.JPG
Size:	29,3 KB
ID:	531751

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          ... Det finns en sten som gubben inte kan komma ihåg nu, där man bara kan skilja dem åt genom specifika vikten. Åtekommer.
          DG
          Undrar om det är "serpentine stone" du tänker på?
          skogis

Comment

Det är nog iaf. Soapstone - ett vanligt material för denna typ av sjömanssöuvenirer från 1900-talets början - http://www.rubylane.com/item/520300-...ry-Hand-Carved - hittade ett par liknande hemma hos mina morföräldrar - de bodde ju oxå i en västkustsk hamnstad

Comment

Tack bwh, för den länken.
              Det skulle vara roligt att få se Dina morföräldrars sjömanssouvenirer också.

Comment

Working...
              X